گزارش جالب گاردين از تاکسي‌هاي تهران



اخبار,اخباراجتماعی ,تاکسی

برای سوار شدن به یکی از این تاکسی‌ها، مسافران کنار خیابان می‌ایستند و مقصد خود را با صدای بلند اعلام می‌کنند. آنگاه راننده تاکسی، با توجه به مقصد سایر مسافرانی که پیشتر در همان تاکسی سوار شده اند، متوجه می شود که آیا می تواند شخص متقاضی را نیز سوار کند و به مقصدش برساند، یا خیر.

خبرنگار روزنامه گاردین در تهران نوشت: تاکسی‌های ایرانی در جهان تقریباً منحصر بفرد هستند.

به گزارش صدا و سیما، پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین چاپ انگلیس، روز سه‌شنبه در مقاله‌ای از سوی دفتر تهرانِ این روزنامه نوشت: خبرنگار ما قرار است یک سری مقالات در رابطه با کارهای دفتری و اداری در تهران منتشر کرد.

در اولین گزارش از این سری، خبرنگار ما در مقاله‌ای با عنوان «برنامه‌ریزی و اطلاعات لازم برای تردد با تاکسی در تهران» به مسئله تردد از خانه به محل کار و بالعکس می‌پردازد. در ابتدای این مقاله، تصویر یک تاکسی بانوان در تهران که راننده و مسافرِ آن، هردو زن هستند، نشان داده شده است.

خبرنگار گاردین در تهران نوشت: مسئله‌ای که درباره تاکسی‌های تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران، تقریباً در جهان منحصر بفرد است این است که در سایر کشورهای جهان، وقتی کسی سوار تاکسی می‌شود - تا آن فرد به مقصد نرسیده - معمولاً هیچکسِ دیگر سوار همان تاکسی نمی شود (تمام تاکسی‌ها در اغل کشورهای جهان دربست هستند). این در حالی است که در تهران چنین نیست.

خبرنگار افزود: هرچند ایرانیان اسم خاصی برای این نوع تاکسی‌ها ندارد و آن‌ها را صرفاً «تاکسی» می‌خوانند، من به آن ها لقب «تاکسیِ اشتراکی» داده‌ام.

برای سوار شدن به یکی از این تاکسی‌ها، مسافران کنار خیابان می‌ایستند و مقصد خود را با صدای بلند اعلام می‌کنند. آنگاه راننده تاکسی، با توجه به مقصد سایر مسافرانی که پیشتر در همان تاکسی سوار شده اند، متوجه می شود که آیا می تواند شخص متقاضی را نیز سوار کند و به مقصدش برساند، یا خیر. اگر مقصدهای همه مشترک بود، راننده‌ی تاکسی همانجا در کنار خیابان ترمز و مشتری را سوار می‌کند. اشتراکی بودن این نوع تاکسی‌ها باعث می‌شود که قیمت آن‌ها در مقایسه با تاکسی‌های دربست یا تاکسی‌های آژانس، به مراتب پایین‌تر باشد. شایان ذکر است که بهترین جای تاکسی، صندلی جلو، در کنار راننده است، زیرا اگر در صندلی‌ عقب بنشینید، دائماً باید برای سوار و پیاد شدن سایر مسافران، شما نیز جابجا شوید.

نویسنده این مقاله افزود: البته اگر شما از جان خود سیر شده باشید و حاضر باشید بدون کلاه ایمنی، بر ترکِ موتورسیکلتی سوار شوید که از میان ترافیک پیچ و تاب می خورد، آنگاه می‌توانید با سرعتِ به مراتب بیشتری و زمان کمتری با استفاده از موتورسیکلت‌هایی که به مثابه تاکسی عمل می‌کنند، خود را به مقصد مورد نظرتان برسانید.

همچنین سرویس‌های مترو، اتوبوس و اتوبوس‌های سریع‌السیر که در خط ویژه حرکت می‌کنند در تهران وجود دارد که شمار زیادی از شهروندانِ ساکنِ پایتخت از این نوع وسایل نقلیه عمومیِ بزرگ نیز استفاده می‌کنند.


 اخبار اجتماعی  -   صدا و سیما

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------