کشنده‌ترین نوع سرطان در ایران چیست؟



اخبار,اخباراجتماعی ,سرطان معده

رئیس مرکز پرتو درمانی و شیمی درمانی امید بندرعباس گفت: سرطان معده شایعترین سرطان در میان مردان ایرانی و کشنده‌ترین بیماری در میان مردان و زنان کشور است.

یعقوب آشوری در گفت‌وگو با ایسنا، به شایعترین علل ابتلا به سرطان اشاره کرد و افزود: "سن" شایعترین فاکتور خطر ابتلا به سرطان است چرا که با افزایش سن، تغییرات ژنتیکی را شاهد هستیم و از طرف دیگر جامعه ما در حال مسن شدن است بنابراین انتظار آن می‌رود که در سال‌های آتی افزایش بروز موارد سرطان را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: میزان بروز مرگ و میر سرطان معده به دلایل نامشخص در طی 60 سال اخیر افزایش یافته‏ و بروز این بیماری در طبقات اجتماعی، اقتصادی پایین شایع‌تر از سایر طبقات بوده است.

رئیس مرکز پرتو درمانی و شیمی درمانی امید بندرعباس با بیان اینکه در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارند، تصریح کرد: عامل اول ابتلا به این بیماری، تغذیه است. کسانی که دارای کمبود کالری و سوءتغذیه هستند، بیشتر به سرطان معده دچار می‌شوند. کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های A و C از دلایل اصلی ابتلای افراد به سرطان معده است، از سوی دیگر، رژیم غذایی پرچرب و شور و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده است.

وی اضافه کرد: بیماری‌های معده می‌توانند موجب ابتلای افراد به سرطان معده شوند. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های معده، عفونت هلیکوباکتری است؛ میکروب هلیکوباکتری سبب زخم معده و ورم معده می‌شود و این موارد می‌توانند زمینه‌ بروز سرطان معده را فراهم آورند.

این متخصص رادیوتراپی و شیمی درمانی با بیان اینکه سرطان معده از طرق مختلف گسترش می‌یابد، اظهار کرد: این نوع سرطان می‌تواند از طریق دیواره خود معده به بافت‌ها و اعضای مجاور یا از طریق غدد عروق لنفاوی گسترش یابد. حتی در مراحل پیشرفته نیز می‌تواند از طریق خون، سایر اندام و اعضا را درگیر کند.

رئیس مرکز پرتو درمانی و شیمی درمانی امید بندرعباس، مصرف دخانیات را یکی از عوامل موثر در بروز سرطان معده دانست و بیان کرد: در بیمارانی که مبتلا به سوء هاضمه هستند، مصرف دخانیات و استنشاق آن در ایجاد زخم‌های گوارشی، تشدید برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش موثر است. همچنین در بیمارانی که دچار زخم‌های سیستم گوارشی هستند، مصرف دخانیات، بهبود زخم را به تاخیر می‌اندازد و پاسخ به درمان را کند می‌کند. به بیمارانی که از سوء هاضمه رنج می برند توصیه اکید می‌شود، حتما برای افزایش تاثیر درمان و کاهش عود بیماری، به طور جدی مصرف مواد دخانی را ترک کنند.

وی با بیان اینکه سرطان معده دارای علایم محدودی است، خاطرنشان کرد: این بیماری به دلیل محدود بودن علائم این نوع سرطان، معمولا دیر تشخیص داده می‌شود اما به طور کلی سیری زودرس، احساس پری شکم، درد مبهم در قسمت فوقانی شکم، خون‌ریزی، کم‌خونی، احساس سستی و خستگی، نبود میل به کار، حالت تهوع یا استفراغ و نفخ شکم از علایم سرطان معده است و افرادی که دارای این علایم هستند حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

آشوری به چگونگی تشخیص سرطان معده اشاره کرد و گفت: بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است. با استفاده از این روش، لوله‌ دارای دوربین از راه دهان به داخل معده فرو فرستاده می‌شود که یک روش آسان و مطمئن برای تشخیص سرطان است. البته عکس‌برداری از معده به شیوه دبل کنتراست می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از سرطان معده، افزود: در درجه اول باید دارای یک رژیم غذایی مناسب باشیم. در یک رژیم غذایی مناسب باید به میزان کافی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنیم. به طور معمول، هر فرد به صورت روزانه باید بین 90 تا 150 گرم پروتئین مصرف کند. مصرف ویتامین به خصوص ویتامین C و A نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، مصرف میوه‌ها و انواع سبزی‌ها به دلیل اینکه دارای آنتی‌اکسیدان هستند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. همچنین مصرف خیارشور و ماهی دودی و نمک نیز باید کاهش یابد.

رئیس مرکز پرتو درمانی و شیمی درمانی امید بندرعباس به روش‌های درمان سرطان معده، اشاره و بیان کرد: درمان این بیماری در مراحل ابتدایی با جراحی و برداشتن تومور اولیه می‌تواند موثر باشد. زمانی که سرطان گسترش یافته باشد می‌توان برای جلوگیری از خونریزی‌های طولانی و انسداد معده از روش جراحی استفاده کرد. شیمی‌درمانی نیز ممکن است در افرادی که سرطان در آنها گسترش یافته باشد، استفاده شود و موثر واقع شود.

وی اضافه کرد: استفاده از رادیوتراپی به خصوص همراه با شیمی‌درمانی ممکن است برحسب صلاحدید پزشک استفاده شود. با وجود اینکه شانس معالجه این بیماری در مراحل پیشرفته کم است باید توجه داشت که هیچ کس نمی‌تواند میزان بهبودی و پاسخ هر فرد را به درمان به طور دقیق پیش‌بینی کند چراکه نوع سرطان و نحوه پاسخ بدن به درمان هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در این بین حالات روحی و روانی مناسب می‌تواند در درمان موثر باشد.


  اخبار  اجتماعی - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------