در ایران روزانه چند نفر بر اثر اعتیاد و گاز گرفتگی می میرند؟



اخبار ,اخبار اجتماعی,بیشترین عامل مرگ و میر در ایران

 

 اخبار اجتماعی - مرگ روزانه 8 نفر بدلیل سوء مصرف مواد مخدر /ابلاغ تعرفه‌های درمان اعتیاد ظرف 2 هفته آینده

مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پس از سالها توانستیم تابوهای آموزش و پرورش را شکسته و اجازه طرح شیوع شناسی اعتیاد دانش آموزان را از این وزارتخانه بگیریم که به زودی این طرح اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا ، بابک دین پرست در نشست خبری خود که به منظور تبیین عملکرد 100 روزه حوزه کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد،‌ گفت: بر اساس آمار سال گذشته 3056 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نسبت به سال 90 کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد و می‌توان گفت روزانه هشت نفر در کشور به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه پس از سوانح رانندگی بیشترین عامل مرگ و میر در ایران را سوء مصرف مواد مخدر تشکیل می‌دهد گفت: بر اساس طرح شیوع شناسی، در سال گذشته 53 درصد معتادان را شاغلان تشکیل دادند، همچنین از این تعداد 63 درصد متاهل و 75 درصد با تحصیلات دیپلم به بالا بودند.

به گزارش ایسنا، دین‌پرست در ادامه افزود: با توجه به اینکه تحصیلات، شغل و تاهل سه امر محافظتی در برابر اعتیاد است، وجود این تعداد از معتادان با هیچ نرمی سازگاری ندارد و این نشان می‌دهد که افراد از عواقب خطرناک اعتیاد اطلاع دارند اما آن را باور ندارند که دلیل آن، اطلاعات دروغی است که به آنها می‌دهیم.

کاهش 7 درصدی مرگ و میر معتادان نسبت به سال گذشته
به گفته وی، بر اساس آمار پزشکی قانونی، در هفت ماهه نخست امسال 1627 نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند که از این تعداد 1511 نفر مرد و 116 زن بوده‌اند و در مقایسه با سال قبل که 1751 نفر بود، کاهش هفت درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس این آمار، بیشترین مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را تهران، اصفهان و کمترین مرگ و میر را استان‌های خراسان جنوبی و هرمزگان به خود اختصاص داده‌اند.

تخصیص 225.5 میلیارد تومان برای بیمه درمان معتادان
وی از نهایی شدن بیمه درمانی معتادان تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: قول‌هایی به ما داده‌اند که در جلسه شورای عالی بیمه که تا دو هفته دیگر برگزار خواهد شد، تعرفه‌های مربوط به درمان اعتیاد ابلاغ می‌شود.

دین‌پرست از تخصیص 22.5 میلیارد تومان اعتبار از سوی ستاد به بیمه درمان معتادان خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی با ارائه گزارش عملکرد حوزه فرهنگی و پیشگیری اداره کل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد، گفت: اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابل تهدیدات و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و روانگردان در بهره‌گیری از امکانات دولتی و غیردولتی با تاکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط‌های خانواده، کار، آموزش و تربیت در مراکز فرهنگ عمومی شکل گرفته است.

دین‌پرست با اشاره به سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد به عنوان بالاترین سند اجرایی کشور، گفت: هدف نهایی از تدوین این سند، کاهش میزان بروز اعتیاد به مواد اعم از گرایش به مصرف، مصرف آزمایشی، مصرف کارگاهی و سوء مصرف و وابستگی است و مقرر شده حداقل 40 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری در طول برنامه پنجم توسعه یعنی از سال 90 تا 94 قرار بگیرند.

وی این سند جامع را به عنوان نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری، عنوان کرد و گفت: در کانون‌های هدف، خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها، محله‌ها و محیط کار و رسانه‌ها تعریف شده‌اند که باید در طول برنامه پنجم توسعه اجرایی شود.

مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برای نخستین بار در متن تفاهم‌نامه که بین دستگاه‌ها مبادله شده، از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید شده است که وزرا و مسئولین دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری 80 درصد از اعتبارات مورد نیاز را که ابلاغ شده، تامین کنند و تخصیص 20 درصدی اعتبارات به این دستگاه‌ها از سوی ستاد نیز منوط به تامین اعتبارات 80 درصدی است.

دین‌پرست ادامه داد: همچنین بر اساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد، استانداری‌ها موظفند 10 درصد از اعتبارات فرهنگی استان به اجرای این طرح در استان خود اختصاص دهند که بخشنامه آن آبان ماه امسال از سوی قائم مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی و دبیر شورای اجتماعی کشور به استانداران ابلاغ شده است.

وی در ادامه گفت: برخلاف سال گذشته که به تعداد اندکی از دستگاه‌ها اعتبار اختصاص یافت، در سال جاری هشت دستگاه دیگر نیز به این دستگاه‌ها اضافه شده و بر این اساس دستگاه‌های دریافت کننده اعتبارات و پیشگیری شامل وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های بهزیستی، زندان‌ها، تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال‌احمر، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه آزاد، نیروی مقاومت بسیج، کمیته امداد و بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد امسال بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان را به حوزه فرهنگی و پیشگیری 15 دستگاه مرتبط فرهنگی اختصاص داده است.

دین‌پرست با اشاره به بازنگری و اصلاح سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، گفت: این سند با هدف بررسی موانع و مشکلات موجود در روند تحقق برنامه‌ها، روند اجرایی پروژه‌های مصوب توسط دستگاه‌ها، رفع خلاءها و نواقص سند و پیش‌بینی ساز و کارهای لازم برای پایش و ارزیابی میزان اثربخشی فعالیت‌ها در قالب کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در حال بحث، بررسی و اصلاح است.
                                      ..............................................
افزایش مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز در مهر92

مرگ 213 تن توسط قاتل نامرئی

در مهرماه امسال آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور، 42.9 درصد افزایش یافت. بر این اساس، آمار تلفات مسمومیت با گاز از 21 فوتی در مهرماه پارسال به 30 تن در مهرماه امسال رسید.

به گزارش  ایسنا ، براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، با وجود افزایش آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مهر امسال، این آمار در هفت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 8.6 درصدی مواجه بود.

در هفت ماهه امسال 213 تن بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 141 تن مرد و 72 تن دیگر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمویت با گاز منوکسیدکربن در هفت ماهه سال‌گذشته 171 تن و تعداد زنان 62 تن بود.

همچنین در این مدت استان‌های تهران با 42، مرکزی با 17، خراسان‌رضوی با 16، فارس و البرز هر یک با 13، اصفهان و کرمانشاه با 12 و کردستان با 11 فوتی بیشترین آمار تلفات در این حوزه را داشته‌اند. آمار تلفات مسمویت با گاز در این مدت در استان‌های دیگر زیر 10 تن و در پنج استان صفر بود.

بر اساس این گزارش استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که در این مدت بیشترین افزایش را در آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن داشته به نحوی که آمار این تلفات از شش مورد در سال‌گذشته به 17 مورد در سال‌جاری رسیده است.

در هفت ماهه امسال بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با 56 فوتی در فروردین‌ماه و کمترین آن با 10 مورد در شهریورماه به ثبت رسیده است.

براساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتاً در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است؛ بنابراین سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز به هم میهنان توصیه می‌کند:

در فصل پاییز و زمستان و با سردشدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم‌کننده می‌کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است. عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می‌ شود، مردم در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند. ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم‌بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسیدکربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

چند توصیه پیشگیرانه:
لازم به ذکر است گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

 

از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

اخبار اجتماعی  - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------