جزئیات برکناری شهردار اصفهان



اخبار,اخبار اجتماعی ,استیضاح شهردار اصفهان

کلید شهرداری نصف جهان با ١٤ رأی عدم اعتماد در مقابل ٧ رأی اعتماد از مرتضی سقاییان‌نژاد گرفته شد.

 شورای شهر اصفهان، پس از ١٢‌سال کلید نصف‌جهان را از مرتضی سقاییان‌نژاد پس‌گرفت و با ١٤ رأی عدم‌اعتماد او را برکنار کرد. این برکناری درحالی است که دستگیری تعدادی از مدیران شهرداری اصفهان ادامه دارد، هرچند استیضاح‌کنندگان می‌گویند برکناری شهردار این شهر ارتباطی با این دستگیری‌ها ندارد.


جلسه علنی دیروز شورای شهر اصفهان برای مرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار شناخته‌شده این شهر خبرهای خوبی نداشت. جلسه‌ای که ١٤ نفر از اعضای شورا به او رأی عدم اعتماد دادند و تنها ٧ نفر از اعضای شورا اعلام کردند که با ادامه کار در شهرداری اصفهان موافقند. عباس حاج‌رسولی‌ها که سال‌ها ریاست شورای شهر اصفهان را برعهده داشت هم جزو افرادی بود که با استیضاح سقاییان‌نژاد و برکناری شهردار منتخب ٣ شورا طی ١٢ سال، موافق نبود اما او و دیگر همراهانش در فراکسیون خادمین شهر نتوانستند شهردار این شهر را از گردنه استیضاحی که با هدایت و راهبری اعضای جبهه‌پایداری شورای شهر اصفهان پیش رفت به‌سلامت عبور بدهند.

 

استیضاح‌کنندگان با ١١ امضا، طرح استیضاح سقاییان‌نژاد را به هیأت‌رئیسه دادند و این طرح اعلام‌وصول شد. پس از بحث و بررسی‌ها و شنیدن حرف‌های شهردار در جلسه علنی، آنها امضای ٣ عضو دیگر را هم روی آن ١١ امضا گذاشتند و با ١٤ رأی به دوره شهرداری سقاییان‌نژاد در اصفهان پایان دادند. شهرداری که اگرچه به اندازه محمدحسن ملک‌مدنی و غلامحسین کرباسچی در این شهر محبوب نیست اما در همان حد و اندازه‌ها برای اصفهانی‌ها کار کرده و اصفهان با آمدن و تداوم مدیریت او شهر دیگری شده است، هرچند که او در همه سال‌های مدیریتش در اصفهان از سوی حامیان محیط‌زیست و میراث فرهنگی به‌دلیل بی‌توجهی ارزش‌های تاریخی و زیست‌محیطی اصفهان مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

عبور متروی اصفهان از زیر پل اله‌‌وردی‌خان (٣٣ پل) و میدان نقش جهان و مدرسه و مسجد چهارباغ، احداث ساختمان بلندمرتبه نقش‌جهان و شکستن حریم منظری نقش‌جهان تنها بخشی از مواردی است که در طول این سال‌ها عملکرد شهرداری تحت‌مدیریت سقاییان‌نژاد را با نقد و نظرها و حتی اعتراضات مردمی مواجه کرد. با همه اینها او هیچ‌وقت به‌دلیل این موارد از سوی شورای‌شهر اصفهان مورد سوال قرار نگرفت و در همه این سال‌ها آسیب‌های وارده به میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست اصفهان به بهانه این‌که این شهر هم می‌خواهد توسعه پیدا کند،توجیه شد.


فراتر از همه اینها اما برکناری سقاییان‌نژاد از شهرداری اصفهان چندماه پس از اعلام خبرهایی درباره دستگیری تعدادی از مدیران شهرداری اصفهان اتفاق می‌افتد. تعدادی از این مدیران که چندماه پیش دستگیر شدند، هنوز آزاد نشده‌اند. از سوی دیگر پیگیری‌های «شهروند»، از اصفهان نشان می‌دهد که این دستگیری‌ها ادامه دارد و هفته گذشته یکی دیگر از مدیران شهرداری هم توسط دستگاه قضایی دستگیر شده است. این حرف‌ها، یعنی خبر بازداشت و بازجویی از تعدادی از مدیران شهرداری اصفهان این‌روزها خبر روز کوچه و خیابان‌های این شهر است و در شبکه‌های اجتماعی هم حواشی و نظرهای زیادی درباره آن منتشر شده است. با همه اینها اعضای شورای شهر اصفهان می‌گویند که برکناری سقاییان‌نژاد، ارتباطی به این دستگیری‌ها ندارد.

 

پیش از این حسن رحیمی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان بود که خبر از بازداشت چند نفر از مدیران شهرداری داده و اعلام کرده بود تا زمان نهایی‌شدن بررسی‌ها چیزی درباره این پرونده اعلام نمی‌شود چراکه افراد بازداشت‌شده همگی متهم هستند و فعلا جرمی درباره آنها اثبات‌نشده و نباید آبرویشان به بازی گرفته شود. دیروز اما آنچه از سوی اعضای شورای شهر اصفهان به‌عنوان دلیل اصلی این استیضاح اعلام شد، دور از انتظار همه بود. آنها گفتند، شهردار اصفهان را به این دلیل برکنار کردند که او به مدیر دفترش سمت مدیرکلی داده است. به اعتقاد استیضاح‌کنندگان، براساس قانون، مدیر دفتر شهردار نمی‌تواند مدیرکل باشد. به گفته آنها، سقاییان‌نژاد به‌رغم تذکرهای پیشین بر ادامه این روند اصرار داشته و در پاسخ به اعضای شورا گفته، در تعدادی دیگر از شهرها مثل قم و کرج هم مدیران دفتر شهرداران عنوان مدیرکلی دارند، پاسخ‌هایی که البته درنهایت به استیضاح و برکناری‌اش منجر شده است.


چرا سقاییان نژاد استیضاح شد؟
درباره استیضاح سقاییان‌نژاد، شهردار اصفهان روایت‌های متعددی وجود ندارد یا شاید هم اعضای شورای این شهر تصمیم گرفته‌اند به حواشی دامن نزنند و این‌گونه است که همه اعضای شورای‌شهر اصفهان دلیل اصلی استیضاح یعنی آنچه در جلسه اعلام شده را همان اصرار شهردار برای استفاده از عنوان مدیرکل برای مدیر دفتر شهردار اعلام کردند. تاکنون سابقه نداشته شهردار یکی از شهرهای بزرگ ایران، در حد و اندازه کلانشهری مثل اصفهان به چنین دلیلی یعنی به‌خاطر این‌که به مدیر دفترش سمت مدیرکلی داده استیضاح و پس از آن هم از کار برکنار شود. آن‌طور که «عباس حاج‌رسولی‌ها»، عضو شورای شهر اصفهان و یکی از اعضای ائتلاف خادمین شهر به «شهروند» می‌گوید، اعضایی که موافق ماندن شهردار بودند، انتظار نداشتند استیضاح شهردار رأی بیاورد اما «استیضاح‌کنندگان پیش از جلسه روی افراد کار کرده بودند و هماهنگ بودند.» به گفته او پیش از این معاون وزیر کشور به شورا اعلام کرده بود که شورا نمی‌‎تواند درمورد تشکیلات داخلی شهرداری‌ها ورود پیدا کند و درواقع موضوع استیضاح منتفی‌شده به نظر می‌رسید اما به‌هرحال این موضوع اول درقالب سوال و بعد به شکل استیضاح مطرح شد و رأی دوسوم اعضای شورا یعنی ١٤ رأی آورد و اگر یک رأی جابه‌جا می‌شد، سقاییان‌نژاد همچنان شهردار می‌ماند.


«ابوالفضل قربانی»، از دیگر اعضای شورای‌شهر اصفهان که در رأی‌گیری دیروز رأی اعتماد به سقاییان‌نژاد داده هم در گفت‌وگو با «شهروند»، به این نکته اشاره کرد که در جلسه استیضاح مصوبه وزارت کشور مبنی‌بر این‌که مدیر دفتر شهردار می‌تواند عنوان مدیرکلی داشته باشد، ارایه شد اما با وجود این موضوع بازهم استیضاحی که به همین دلیل طرح شده بود، به رأی گذاشته شد. او گفت: «به نظر می‌رسد که این موضوع اشکالاتی از نظر قانونی و شکلی داشته باشد اما درنهایت آنچه در جلسه شورا گذشت این بود که از نظر افرادی که پیشنهاد استیضاح را طرح کردند، درواقع می‌خواستند این روند طی شود، درواقع هدف برکناری شهردار بود.»


اگرچه آرایی که در استیضاح شهردار جمع می‌شود طبق قانون مخفی است و اعلام نمی‌شود اما پیگیری‌های «شهروند» از اصفهان نشان می‌دهد، ١٤ نفری که شهردار این شهر را برکنار کردند، ترکیبی از اعضای نزدیک به جبهه‌پایداری، تعدادی از اصلاح‌طلبان و همچنین تعدادی از اعضای موسوم به فراکسیون خادمین شهر بوده‌اند که با هماهنگی و برنامه‌ریزی جریان جبهه‌پایداری این استیضاح را پیش برده‌اند. خبرنگاران مستقر در جلسه شورا در اصفهان می‌گویند، اگرچه جلسه استیضاح شهردار این شهر آرام و به‌دور از تنش‌های سیاسی بوده اما تسویه‌حساب‌های سیاسی و فضای هیجانی و احساسی در آخرین دقایق منتهی به رأی‌گیری به‌طور جدی در شورا دیده می‌شده است.


خواستیم با فساد و بی‌قانونی مبارزه کنیم
سوی دیگر ماجرا اما حرف‌هایی است که موافقان برکناری سقاییان‌نژاد از اصفهان می‌زنند، همان کسانی که به او رأی عدم‌اعتماد داده‌اند. آنها درباره این‌که آیا موضوع طرح شده در استیضاح در حد و اندازه‌های برکناری یک شهردار بوده با این استدلال از عملکردشان دفاع می‌کنند که این تنها بخشی از مواردی است که شورا به‌دلیل آن با شهردار اختلاف داشته، «ندا واشیانی‌پور»، عضو هیأت‌رئیسه و سخنگوی شورای‌شهر اصفهان یکی از آنهاست که دراین‌باره به «شهروند»، می‎‌گوید: « اعضای شورا ‌سال گذشته ٣ تذکر مکتوب به شهردار اصفهان دادند.

 

یکی درباره پست اداری دفتر شهردار بود که به مدیردفترشان عنوان مدیرکل دفتر حوزه شهردار را داده بودند. تذکر دوم در رابطه با مترو اصفهان و عقب‌ماندگی این پروژه پس از گذشت ١١‌سال بود. این تذکر ١٥بند داشت. افزون بر این تذکر دیگری توسط ٩ نفر براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی‌بر مبارزه با فساد اداری مشتمل بر ٣ بند به شهردار اعلام شد. پاسخ‌هایی که از شهردار به‌صورت مکتوب رسید، اعضای شورا را قانع نکرد، از او سوال پرسیدند و در مرحله سوال هم پاسخ‌ها قانع‌کننده نبود و درنهایت کار به استیضاح رسید. این یک اتفاق و تصمیم ناگهانی نبود.»


به گفته این عضو شورای اصفهان، قصد اعضا حتی منتقدان شهردار در جلسه دیروز شورای این شهر، استیضاح سقاییان‌نژاد نبود اما چون شهردار در توضیحاتش اصرار داشت که کار درست را انجام می‌دهد و حاضر نبود اشتباهاتش را بپذیرد، درنهایت حساسیت‌ها در شورا بالا گرفت و استیضاح به جریان افتاد درحالی‌که به گفته او از ٥ ماه پیش به شهرداری این فرصت داده شده بود تا مشکلات را اصلاح کنند.


 واشیانی‌پور، ادامه داد: «از نگاه ما اساس شورا نظارت و قانونمندی است و حساسیت دارد که سیاست‌ها و قوانین اجرا شود، اگر یک قانون ساده هم اجرا نشود ممکن است که حتی به‌دلیل یک تخلف ساده اداری هم شهردار از سمتش برکنار شود.»


سخنگوی شورای شهر اصفهان، گفت: «یکی دیگر از موارد اختلافی بین شورا و شهردار بحث پروژه شهر رویاهاست. براساس مصوبه شورا شهرداری باید از هر نفر ٥‌هزارتومان به‌عنوان ورودی دریافت کند و نرخ مصوب برای استفاده از دستگاه‌های شهربازی هم برای هر نفر ٣ ‌هزار تا ٧ هزارتومان تعیین شده است درحالی‌که شهرداری در این سال‌ها خلاف مصوبه شورا عمل کرده و از هر نفر ٤٠‌هزار تومان ورودیه دریافت می‌کند. یکی دیگر از مسائل مهم شفاف‌نبودن حساب و کتاب‌های شهرداری است. درخواست شورا این بود که این محاسبات براساس نرم‌افزار انجام شود و به ارباب‌رجوع فاکتور داده شود اما محاسبات همچنان در شهرداری به صورت دستی انجام می‌شود و مردم هم نمی‌دانند برای چه‌چیزی به شهرداری پول پرداخت می‌کنند؟»


این‌که چه‌کسی شهردار بعدی اصفهان می‌شود، موضوعی است که هنوز نمی‌توان درباره آن حرف‌های جدی زد. بنابر مصوبه شورای شهر اصفهان فعلا علیرضا بوژمهرانی، مسئول امور مالی شهرداری اصفهان با حفظ سمت، سرپرست امور اجرایی و اداری شهرداری این شهر است تا شهردار تازه‌ای با رأی شورایی که با ترکیبی از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، پایداری‌ها و تعدادی از اعضای مستقل فعالیت می‌کند، برای اداره یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران انتخاب شود.

 

 اخبار  اجتماعی  - شهروند 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------