دزدی طلای کثیف/ این طلای کثیف را کجا می برند!



 

اخبار,اخباراجتماعی, طلای کثیف

 

تا کمر در سطل فرو رفته بود؛کنجکاوی ام را جلب کرد، کمی که نزدیک تر به او شدم دریافتم که به دنبال چیزی می‌گردد. خوب که نگاه کردم پی بردم که او از آن دسته افرادی است که کارشان جمع کردن زباله هایی همچون بطری خالی و سایر چیزهایی است که می توان آنها را به عنوان جنس دسته دوم و یا دسته چندم فروخت.

 

همینطور زباله ها را بیرون می‌ریخت بعد از مدتی سرش را از سطل بیرون آورد در حالی که دست هایش پر از زباله بود و قسمت زیادی از آنها را در اطراف سطل زباله ریخته بود! می گویند زباله طلای کثیف است. در شهرهایی همچون ژاپن از زباله ها استفاده بهینه می شود و با جداسازی آنها از این راه کسب درآمد می کنند. در زباله، مواد تجدیدناپذیر و مفید زیادی مانند شیشه و آلومینیوم وجود دارد که مانند طلا تجدیدناپذیر هستند و در صورت از دست دادن آنها، آن مقادیر را دیگر نمی‌توان از جای دیگری بدست آورد، برای همین هم به زباله طلای کثیف گفته می‌شود.

گفت و گویی داشتیم با رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که در ادامه می خوانید:


محمد حقانی  در خصوص وضعیت مدیریت پسماند می‌گوید: بحث پسماند بخش بسیار مهم زیست محیطی است که تمامی شهرها و کلان شهرهای دنیا درگیر این مسئله هستند. زباله و پسماندهای طی فعالیت های مصرفی شهر  به وجود می‌آید. این مسئله دغدغه‌ای برای زیست‌محیط محسوب می شود.


او خاطرنشان کرد: بسیاری از این پسماندها قابل برگشت به چرخه تولید هستند و می توان از آنها استفاده بهینه کرد. این پسماندها در هر شهر و کشوری، با توجه به شرایط اقتصادی و مصرفی مردم ؛ موضوعی است که مورد توجه مدیران شهری  بوده، هست و خواهد بود.


عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر در ادامه افزود: پسماند را طلای کثیف نام بردند به این معنا که بسیار ارزشمند است که  اگر با استفاده از فناوری ها و بررسی های علمی این پسماند ها در چرخه بازیافت قرار گیرد و به آن توجه شود ؛درآمد بسیار بالایی را برای شهرداری و اقتصاد کشور به ارمغان می آورد.


حقانی درباره قانون پسماند در کشور می گوید: در سال 1383 اولین قانون پسماند در کشور تصویب شد و به دنبال آن آیین نامه اجرایی پسماند تهیه شد. بر اساس این آیین نامه که در سال 84 به تصویب رسید، پسماندها به پنج دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: پسماندهای عادی که به صورت معمول از مصرف خانگی و ساختمانی در شهر تولید می‌شوند. دوم پسماندهای پزشکی یا بیمارستانی(دو بخش هستند حاصل کار آشپزخانه بیمارستان ها /زباله های عفونی) هستند که پسماند های عفونی (ناشی از دور ریز مراکز درمانی و بهداشتی) به شمار می روند  و بسیار خطرناک و زیان آورند.بنابراین زباله های عفونی باید کاملا بسته بندی شده و ایزوله به بیرون راه پیدا کنند.  او تصریح کرد: این پسماندها اگر درست جمع آوری شوند خطراتی در پی نخواهند داشت.

 زباله های خشک مورد توجه زباله دزدان است
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران راجع به دسته بندی زباله ها می گوید: پسماندها شامل دو دسته می‌شوند یک دسته پسماندهای خشک و دوم پسماندهای تر هستند. 70 درصد پسماندهای خانگی قابل بازیافت را مواد «تَر» و «عالی» تشکیل می دهند. برخی از این پسماند قابل تبدیل طی فرآوری هایی در کارخانه های مربوطه تبدیل به کود کمپوز و گرانولو می شوند. همچنین 30 درصد زباله ها پسماند خشک است که شامل کاغذ،شیشه، آهن، پلاستیک و مقواست.

 نظارت و برخورد با دزدان زباله
حقانی در خصوص زباله دزدان می گوید: پسماندهای خشک بیشتر مورد توجه زباله دزدان قرار دارد. به این افراد کارگران کتفی نیز می گویند زیرا  زباله ها را در گونی‌هایی جمع آور کرده و بر روی شانه هایشان حمل می کنند.این زباله دزدان گروه و مافیایی را تشکیل می دهند که  به اعتقاد بنده بسیار خطرناک است و عواقب ناخوشایندی در پیش دارد و این افراد به صورت جدی  مورد برخورد و نظارت قرار نمی گیرند.

 

او اضافه کرد: تعدادی از این افراد به صورت قراردادی و پیمانی با شهرداری کار می کنند اما به جای اینکه پسماندهای خشک را از درب خانه ها و از دست مردم  دریافت کنند آنها را از داخل مخازن زباله جمع آوری می کنند و در حاشیه شهرها و جاهایی همچون تقی‌آباد تفکیک می کنند (بخشی خمیر می‌شود و در قالب جعبه شیرینی به بنده و جنابعالی فروخته می شود)  که بازیافت این زباله ها نیز بسیار خطرناک و غیراصولی است.او تصریح کرد: بعد از جمع آوری مواد مهم؛ این زباله ها را آتش می زنند که به اعتقاد بنده اختلال و مشکل  در سیستم جمع‌آوری، حمل و تفکیک زباله این اتفاق ( یعنی سوزاندن زباله ) را رقم می زند.


او درباره جمع آوری زباله توسط شهرداری می گوید: شهرداری روزانه بین 6 تا 7 هزار تن زباله را از مناطق 22 گانه سطح شهر توسط پیمانکارها جمع آوری می کند. بعد از آن به  ایستگاه های میانی می آورد و بعد این زباله ها به کهریزک برده می شود و بخشی از آنها پردازش و تفکیک می شود.

 

بخشی از آن نیز تبدیل به کود کمپوز و یا دفن می‌شود.حقانی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیریت پسماند به صورت جدی دنبال می‌شود ، گفت: اخیرا  با شهرداری تهران در این خصوص جلسه ای داشتم  که قرار شد درمورد با این موضوع اتفاقات خوبی بیفتد. او با اشاره به اینکه تنها شهرداری مسئول تمامی زباله های شهر نیست، گفت: در قانون مدیریت پسماند چند سازمان و نهاد درگیر  این مسئله هستند.به طور مثال وزارت بهداشت و درمان موظف است که پسماند بیمارستان ها را جمع‌آوری کند  و به شکل بی خطر و به صورت بسته بندی به دست شهرداری بسپارند تا در مراکز تخلیه زباله، دفن شود. بنابراین جمع آوری پسماند بیمارستان ها و بی خطرسازی آن برعهده وزارت بهداشت و درمان است بعد از این مرحله شهرداری وارد عمل می‌شود.


حقانی درمورد حوزه های کاری سایر نهادها رامی گوید: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئول نظارت بر مدیریت درست تمامی زباله ها است. همچنین مسئول پسماندهای کشاورزی ،وزارت کشاورزی است.به همین صورت وزارت صنعت نیز  مسئول پسماندهای صنعتی است. علاوه بر اینها وزارت آموزش و پرورش امر آموزش و آگاهی بخشی به مردم را برعهده دارد .

 

صدا سیما نیز نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد. اگر شهرداری به تنهایی مسئول باشد در جهت آگاهی سازی و تبلیغ از او هزینه ای دریافت می کنند اما بر اساس  قانون همه این ارگان ها موظف هستند به این روند کمک کنند.


او در ادامه پیشنهادی برای کاهش زباله دزدی ارائه می دهد و می گوید: «جمع آوری زباله و پسماند روندی است که هر روز شاهد آن هستیم. هر شب شهرداری موظف است زباله های شهری را جمع آوری کند و روز بعد  این فعالیت تکرار می شود. بنابراین شهرداری باید به این روند نظارت کامل و کافی داشته باشد. به اعتقاد بنده بسیار راحت می توان به این مسئله نظارت داشت و با افراد خاطی برخورد کرد.»


او افزود:بنده شخصا با  نصب مخازن  زباله در سطح شهر تهران مخالفم چراکه هر جایی که  نصب شود مورد اعتراض افراد هم جوار مخزن زباله قرار می گیرد زیرا آنطور که باید وشاید نگه داری و شستشو نمی شوند. شهرداری باید برابر با قانون پسماند مسئله تفکیک زباله را  از مبادی تولید زباله یعنی از درب منازل، مغازه ها،اماکن تجاری و اداری انجام  دهد تا بدین وسیله زباله های قابل بازیافت را جدا و مابقی آن را به صورت مستقیم به دست پردازش، تفکیک مجدد یا دفن بسپارد.


عضو شورای شهر تهران با ابراز امیدواری گفت: در کمیته محیط زیست و خدمات شهری کارگروهی تشکیل دادیم و پیگیر هستیم تا بتوانیم با کمک  سازمان مدیریت پسماند قانون را اجرا کنیم. او تاکید کرد: «تمامی سازمان هایی که در قانون پسماند دخیل هستند باید به کمک و همکاری با شهرداری بشتابند و نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.»او در پایان گفت:« این موضوع خدمت بزرگی به حفظ محیط زیست، مردم شهر و اقتصاد کشور  محسوب می‌شود.»


فرانسه با تصویب قانون مدیریت پسماند در دهه80یکی از پیشگامان مدیریت نوین پسماند در دنیا به شمار می‌آید. بنابرین این قانون در فرانسه تمامی مسائل به تولید،حمل ونقل و دفع پسماندها تحت قاعده ونظام خاصی صورت می‌گیرد. قوانین زباله در ایتالیا از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است. قوانین زباله در رم بسیار سخت‌تر شده و بر اساس آن افرادی که تا فاصله 500 متری خانه خود دارای سطل بازیافت هستند و زباله‌های خود را جدا نکنند تا 619 یورو جریمه خواهند شد.

 

امریکا یکی از کشورهای فعال در امر مدیریت پسماند است. از سال 1978 میلادی تاکنون که قانون کنترل و حفاظت از محیط زیست در امریکا تصویب شد مساله مدیریت پسماند در این کشور جدی‌تر دنبال شده است. بر طبق این قانون پسماندهای موجود در کشور به دو رده کلی تقسیم می‌شود پسماندهای خطرناک و پسماندهای غیر خطرناک. در سال 2010 میلادی 43 میلیون تن پسماند خطر ناک در امریکا تولید شده است که نسبت به سال 1990 میلادی حجم آن بیش از چهار برابر شد. آمار نشان می‌دهد در سال 1990 میلادی پسماندهای خطرناک سهم بسیار اندکی از پسماندهای موجود در امریکا را تشکیل می‌داد و با توسعه صنعت و زندگی ماشینی بر حجم پسماندهای خطرناک اضافه شد. پسماندهای خطرناک شامل پسماندهای نفتی و اسیدی، پسماندهای بیمارستانی و پسماندهای ناشی از مواد مورد استفاده در واحدهای صنعتی و شیمیایی است.

 

پسماندهای غیر خطرناک هم گستره بسیار وسیعی دارد که یکی از مهمترین بخش‌های آنها پسماندهای خشک است. در سال گذشته 245.7 میلیون تن پسماند خشک در امریکا تولید شد که سرانه تولید پسماند خشک در این کشور را به 1800 پوند رسانید. آمار نشان می‌دهد طی بیست سال گذشته حجم تولید پسماند خشک در امریکا 12 درصد رشد کرده است در حالیکه نرخ رشد تولید پسماند خطرناک در این سرزمین برابر با 36 درصد بوده است.

 

هم اکنون چند دهه است که دولت دانمارک در پی سیاستهای زیست محیطی خود به زباله به عنوان یک منبع می‌نگرد. در کشور سوئد به صورت میانگین هر شهروند یک ونیم کیلو پسماند در روز تولید می کند و هر خانواده به ازای هر کیلو پسماند تولیدی خود باید مبلغی معادل یک دلار را به متولیان جمع آوری پرداخت نماید.


این هزینه ها هر شش ماه یکبار و به وسیله برگه های مالیاتی به شهروندان اعلام می شود. هر خانواده می تواند حداکثر تا یک دوره می پرداخت صورتحساب خود را به عد موکول کند که در صورت تکراری برای بار اول 30 درصد کل به عنوان جریمه دیر کرد به مبلغ افزوده شده و در مرحله دوم دادگاه وارد عمل می شود. آلمانها خود را قهرمان محیط زیست جهان می‌دانند. البته شکی نیست که این بحث برای آنها بسیار مهم است. جداسازی زباله‌های خانگی امری بسیار مهم برای مردم آلمان است. سوئیس تجهیزات بازیافت زباله خود را به درستی مورد تمجید قرار می‌دهد. شیشه و کاغذ نمونه‌ای از زباله‌هایی هستند که به طور متوسط در سوئیس دور انداخته نمی شوند.


مطابق نخستین ماده قانون پسماندها، حمل ونقل طبقات خاص پسماندها باید ممنوع شود یا به طور خاص تحت یک ضابطه از پیش تعیین شده به ویژه بین کشورها تبدیل شود و مطابق ماده 20 قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه،پلیس قضایی،موظف به تحقیق و بررسی در زمینه تخلفات مربوط به مدیریت پسماندها است. علاوه بر این مقامات بهداشتی نیز حق نظارت و بازرسی دارند. طی موادی از قانون نیز عناوین مجرمانه مرتبط با پسماندها مشخص شده اند که ارتکاب آنها مطابق آخرین اصطلاحات  قانون مجازات تا دو سال زندان و جریمه تا هفت هزار و پانصد 5/7 یورو است.


حالا ما در ایران به جای استفاده مفید و کسب درآمد از این طلای ارزشمند آن را به معضلی هزینه بر همراه با آثار مخرب زیست محیطی تبدیل کرده ایم. همه ساله هزینه های بالایی برای جمع آوری و دفع پسماند صرف می شود، در حالی می توان با برنامه ریزی اصولی و استفاده از روش های نوین، با بکارگیری  توان بخش خصوصی نه تنها از تبدیل شدن زباله ها به معضل جلوگیری کرده بلکه از آن به عنوان اهرمی برای کسب درآمد استفاده کنیم.


در این میان افرادی هستند که به دزدان زباله مشهورند آنها کارشان جستجو در زباله هاست. به درد بخورهایش را جدا می کنند و بقیه را بیرون سطل زباله و گاهی در کوچه و خیابان رها می کنند.


  اخبار ا جتماعی  -  راه  مردم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------