هویتی که​در بینی عروسکی خلاصه می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی ,عمل جراحی

امروز در کشور تب جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب می‌شود که علاوه بر زنان، مردان را نیز به میدان آورده است به طوری که حتی کسانی که قادر به انجام اینگونه جراحی‌ها هم نیستند با چسباندن چسب‌های مخصوص تظاهر به آن می‌کنند.

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین جراحی‌های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می‌شود که در بیشتر مواقع با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان آنها رایج شده است. جوانان ایرانی امروز هویت خود را در پشت این چسب‌های سفید و بینی‌های عروسکی می‌یابند تا جایی که سونامی این پدیده دامن پسرها و مردان را هم گرفته است و از همین‌رو هر روز شاهد چند بینی پانسمان‌شده، بی‌دلیل و بادلیل، در میان مردانی که در خیابان‌های شهرهای بزرگ و حتی کوچک، قدم می‌زنند، هستیم.

روزگاری شاید نه چندان دور جراحی‌های پلاستیک و به ویژه جراحی بینی برای افرادی که دچار پولیپ یا انحراف و شکستگی این عضو محوری در صورت بودند روزنه امیدی بود تا خود را در معرض تیغ جراحان قرار دهند و مشکلات تنفسی‌اشان برطرف شود اما این روزها گویا یک بینی سربالا و تکه‌ای چسب مدال افتخار و مایه سربلندی شده است و این مدرنیته بی‌هویت شتاب روسوخش به مانند سونامی در ایران جولان می‌دهد.

تب روزافزون جراحی به ویژه در میان جوانان برای انجام جراحی‌ زیبایی، سردرگمی خانواده‌ها برای یافتن پزشک ماهر از بین همه آگهی‌های رنگارنگ و هزینه متفاوت یک میلیونی تا چند ۱۰ میلیونی را موجب شده و از سویی نیز اخبار مختلف در صفحه حوادث، سایت‌ها و روزنامه‌ها و وجود پرونده‌های متعدد تخلفات پزشکی در دادسرای جرائم پزشکی و سازمان نظام پزشکی؛ امروز جراحی زیبایی را به یکی از معضلات حوزه سلامت تبدیل کرده است. به اعتقاد اکثر آگاهان مسائل پزشکی، انجام عمل‌های غیرضروری، گاه آسیب‌های جسمی و روانی زیادی بر جا می‌گذارد، آسیب‌هایی که دامنه‌ی آن، همه‌ ابعاد زندگی فرد و خانواده را در بر می‌گیرد.

ماراتن نفس‌گیر در جراحی بینی میان زنان و مردان ایرانی
"عادله" دختری که به تازگی بینی‌اش را عمل کرده است در جواب علت جراحی خود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بینی من بزرگ بود و زیبایی صورتم را نشان نمی‌داد برای همین دست به عمل جراحی بینی زدم. "صبا" با اشاره به چشم و هم چشمی‌های دوستان و همکلاسیانش بر سر داشتن بینی‌های عمل کرده می‌گوید: دوست دانشگاهی‌ام بعد از عمل بینی آن قدر دماغش خوش‌ترکیب شده بود که همه بچه‌ها هوس کردند دماغشان را عمل کنند، من هم قصد دارم جراحی بینی را امتحان کنم اما چون پولش را ندارم؛ با پزشکی صحبت کرده‌ام که هزینه‌ عمل را به صورت قسطی بپردازم.

"مصطفی" که کارمند هم هست دلیل جراحی بینی‌اش را شکستگی بیان می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بینی‌ام در کودکی شکست و دچار اختلالات تنفسی شدم، تصمیم گرفتم بینی‌ام را عمل کنم که دوستانم پیشنهاد دادند حالا که در پی جراحی بینی‌ام جراحی زیبایی هم انجام دهم. "امیر" نیز زیبایی و باکلاس شدن را دلیل جراحی بینی خود عنوان کرد و "عاطفه" هم برای اینکه شبیه فلان بازیگر زن شبکه‌های ماهواره‌ای شود بینی‌اش را زیر تیغ جراحان برد، او می‌گوید: از قیافه‌ام خسته‌ شده بودم می‌خواستم برای تنوع هم که شده یکسری تغییرات در صورتم انجام دهم، حالا حس می‌کنم اعتماد به‌نفسم بیشتر شده و زیباتر شده‌ام.

تبلیغات این قبیل جراحی‌ها مخصوصا از طریق ماهواره‌ها عامل اصلی گرایش رفتاری به آن بوده و 80 درصد از افراد بعد از جراحی بینی وقتی به این واقعیت رسیدند که زیبایی آنها چندان تغییر نکرده دچار افسردگی می‌شوند. یک متخصص گوش و حلق و بینی و یکی از جراحان عرصه زیبایی به ایسنا می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل ورود جراحی زیبایی به جامعه پزشکی دلایلی چون انحراف، شکستگی و بعضا نافرمی‌های ژنتیکی است که تنفس و زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر علیرضا محرابی دلایل بالا رفتن آمار جراحی‌های بینی را در سال‌های اخیر میل به زیبایی طلبی زیاد، تخصص بالا و ظرافت کار جراحان ایرانی و قیمت مناسب عمل جراحی نسبت به کشورهای دیگر عنوان و اظهار می‌کند: در بخش جراحی بینی با دو دسته افراد مواجه‌ایم؛ دسته نخست که ۲۰ تا ۳۰ درصد مراجعان را تشکیل می‌دهند به دلیل عیب اسکلتی یا مادرزادی به بزرگی بینی و عدم تناسب بینی دچار هستند یا اینکه افرادی هستند که دچار انحراف بینی و شکستگی واضح در بینی هستند، این افراد بیشترین سود را از عمل جراحی بینی می‌برند چرا که عیب بینی‌شان تصحیح شده و در ثانی ظاهر بینی‌شان نیز جذاب می‌شود.

وی می‌افزاید: دسته بعد که امروزه بیشترین آمار مراجعه‌کنندگان عمل جراحی بینی را دارند افرادی هستند که صرف زیبایی محض مراجعه می‌کنند که اگر عمل جراحی هم نکنند اتفاق خاصی برایشان رخ نمی‌دهد. محرابی درباره مشاوره‌های قبل از عمل بینی خاطرنشان می‌کند: در اکثر مواقع ما قبل از عمل چند جلسه مشاوره با بیماران برگزار می‌کنیم و با کسانی که بینی‌اشان نیازی به جراحی ندارد گفت‌وگو می‌کنیم که از عمل منصرف شوند اما در برخی مواقع که با اصرار شدید بیمار مواجه می‌شویم عمل را به خواست بیمار انجام می‌دهیم.

متخصص گوش و حلق و بینی در جواب این سوال که چرا آتش جراحی بینی امروزه دامن مردان را هم گرفته است، می‌گوید: همان طور که میل به زیبایی در زنان وجود دارد در مردان نیز این میل هست، مردان امروز فکر می‌کنند، داشتن بینی ظریف و زنانه آنها را جذاب‌تر می‌کند و همین باعث افزایش عمل‌های جراحی بینی در مردان می‌شود هرچند رضایتمندی مردها به نسبت زنان بعد از عمل بسیار کمتر است.سمیه زمانی که روانشناس بالینی است در این باره به ایسنا می‌گوید: افراد و شخصیت‌های کمال‌گرا بیشترین متقاضیان جراحی‌های زیبایی هستند. وی اظهار می‌کند: جراحی زیبایی گاهی امری ضروری تلقی می‌شود مثلا سوختن، تصادف و بدشکلی‌های جسمی اما افراد زیادی بدون بدشکلی، از وضع ظاهری خود راضی نیستند.

این روانشناس می‌گوید: برخی افراد خودپنداره و خود تصویری ضعیفی از خود دارند و بعضا دچار اختلالات بدشکلی جسمانی در خود می‌شوند که به جای مراجعه به جراح ابتدا باید به یک روانشناس مراجعه کنند و مورد مشاورره قرار بگیرند. وی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود عمل‌های جراحی بینی در دنیا کاهش یافته و سایر جراحی‌های زیباسازی رو به افزایش گذاشته است، اظهار می‌کند: در ایران این آمارها برعکس است و شدت جراحی‌های بینی هرروز رو به افزایش می‌رود تا جایی که براساس آمارهای سال 2010 از نظر تعداد جراحی زیبایی ایران رتبه نخست جهان را کسب کرده است.

این روانشناس می‌افزاید: هم اکنون ایران از جمله کشورهایی است که آمار عمل جراحی‌های زیبایی در آن بالاست پس نمی‌توان جراحی بینی را فقط در بعد پزشکی نگاه کرد چرا که این جراحی‌ها با سایر جراحی‌ها متفاوت بوده و به یک مسئله اجتماعی مبدل شده است.زمانی تاکید می‌کند: درصد بالایی از متقاضیان یعنی 95 درصد را زنان و دختران و 5 درصد را مردان تشکیل می‌دهند که متاسفانه این آمارها در حال جابه جایی است و آمار جراحی بینی در مردان نیز رو به افزایش است.

وی اظهار می‌کند: معمولا در زنان میل به زیبایی و ابراز این زیبایی به دیگران وجود دارد، برخی معتقدند به سبب حجاب و نوع پوشش زنان ایرانی که تنها صورت‌هایشان در معرض دید است، زنان بیشتر به زیبایی حساس شده و به سمت این جراحی‌های می‌روند. این روانشناس بالینی در مورد تبعات روانی پس از عمل می‌گوید: اگر کسی دچار مشکلات وسواس ظاهری باشد و عمل مطلوب واقع نشود این فرد دچار افسردگی خواهد شد؛ چه بسیار بیمارانی که پس از عمل با وجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت‌های متزلزل و بیش از اندازه تأثیرپذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی‌اند.

وی ضمن هشدار به لزوم انجام مشاوره روانشناسی پیش از عمل جراحی زیبایی اظهار می‌کند: نیمی از افرادی که از عمل خود ناراضی هستند دچار گوشه‌گیری و انزوا شده و در نتیجه عملکرد شغلی و اجتماعی آنها با اختلال روبرو می‌شود. هویت‌سازی و برجسته کردن شخصیت‌های والای انسانی، عملکردها و توانایی فکری، معنوی و اخلاقی در بحران جراحی‌های زیبایی بهترین راهکاری است که می‌تواند حتی از دوران طلایی کودکی و نوجوانی به افراد جامعه آموزش داده شود تا افراد اینگونه در سنین جوانی تنها امتیاز برتر شدن خود را سپردن اعضاء بدنشان به دست تیغ جراحان ندانند.


اخباراجتماعی - ایسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------