دلواپسان امروز ساکتان دیروزند



اخبار,اخباراجتماعی  , معضلات محیط زیستی

دو سال از روزی می‌گذرد که مردم پای صندوق‌های رای رفتند و دکتر روحانی را به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند. رئیس دولت تدبیر و امید در حالی بر صندلی ریاست‌جمهوری تکیه زد که میراث دار مشکلات بی شماری در حوزه‌های مختلف بود. این دولت با مطالبات انباشته‌ای سر کار آمد که تحقق آنها بسیار سخت به نظر می‌رسید. از جمله مطالبات انباشته شده توجه به محیط زیستی بود که هشت سال به‌دلیل برخی سوءمدیریت‌ها آسیب دیده بود. آلودگی هوا، خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها، زمین‌خواری و ویرانی جنگل‌ها و... از جمله معضلات محیط زیستی بود.

روحانی سکان کشتی بحران‌زده محیط زیست را به کسی سپرد که در دولت اصلاحات نیز معاون رئیس‌جمهور بود و به گفته بسیاری از کارشناسان بسیاری از کارهای کارشناسی شده در حوزه محیط زیست را انجام داده بود. کار معصومه ابتکار اما آسان نبود. خیلی زود هجمه به او آغاز شد به‌گونه‌ای که انگار اوست که دارد محیط زیست را تخریب می‌کند! ساکتان دیروز هنوز هم هرجا دست بدهد از ابتکار، محیط زیست و دولت انتقاد می‌کنند. انتقاداتی که به گفته ابتکار در بسیاری موارد با اغراض سیاسی انجام می‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: دلواپسان امروز، ساکتان دیروزند.


 دغدغه‌مندی برای محیط زیست در کلام برخی که با عنوان «دلواپسان»  شناخته می‌شوند در حالی شکل گرفته که این افراد تا پیش از این کمتر دغدغه‌ای در این حوزه داشتند یا آن را بیان نمی‌کردند . نظر شما پیرامون این موضوع چیست؟
ما با این مساله که همه دغدغه محیط زیستی داشته باشند مشکلی نداریم و حتی آن را لازم می‌دانیم زیرا همه می‌دانند بدون مشارکت اجتماعی امکان ندارد حفظ و حراست از محیط زیست محقق شود و این یعنی ایجاد حساسیت بالا در مسئولان و دغدغه در مردم. از طرف دیگر، باید گفت این دغدغه در چند وقت اخیر در برخی موارد مانند بحران ریزگردها نشان داد هدف برخی از این افراد محیط زیست و حتی انتقاد به بنده نیست و این افراد خود سازمان را نشانه گرفته‌اند تا شاید آن را منحل کنند یا مثل دوران دولت قبل از اهمیت و کارآیی آن کم کنند.

 

گویا این انتقادها حربه سیاسی در دست برخی شده است تا به دولت فعلی و جریان اصلاحات فشار وارد کنند و آن را از جریان اصلی خارج کرده یا در اذهان این گونه وانمود کنند که به محیط زیست توجهی نمی‌شود. این رفتار در حال حاضر با توجه به عقب‌ماندگی‌های اساسی که در حوزه محیط زیست وجود دارد نیاز به بازنگری منطقی داشته تا بتوان منافع ملی را در اولویت قرارداد. اغلب طرح‌های زیست‌محیطی طی دوره گذشته متوقف شده بود و الان تازه چند وقتی است که دارد به مسیر عادی خود برمی‌گردد و این سیاه نمایی‌ها در شرایط فعلی مشکلی را حل نخواهد کرد. محیط زیست و حفظ آن دغدغه همه است و ربطی به این جناح و آن جناح ندارد.

 

در دولت قبلی آسیب و ضرر جدی و عمیقی حداقل در این حوزه که من شاهد آن هستم وارد شده و الان دیگر فرصت تاخیر و تردید نیست زیرا به حد کافی از اولویت‌های خود عقب هستیم و باید تلاش کنیم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم. همانطور که رهبر فرزانه انقلاب در 17 اسفند سال گذشته عنوان کرده بودند همه دستگاه‌ها باید با یکدیگر همدلی و همگرایی ویژه ای در زمینه حفظ محیط زیست داشته باشند و وحدت ملی در همه بر سر اینکه محیط زیست باید حفظ شود، شکل بگیرد. به نظر من این اصل است حالا اینکه عده‌ای تازه متوجه محیط زیست و اهمیت آن شده‌اند و بعضا می‌کوشند دلواپسی خود را نشان دهند اما به این دغدغه ملی به چشم نگرانی یک جریان جناحی می نگرند و نظرات خود را در این راستا بیان می‌کنند نه‌تنها به نفع کشور نیست بلکه آسیب‌رسان است.

 

همه این مسائل برمی گردد به اولویت‌سنجی و زمان‌سنجی که متاسفانه در برخی وجود ندارد. هر فرد باید اولویت‌های کشور را به طور منطقی و در راستای منافع ملی تشخیص دهد و به اهمیت این موضوع واقف باشد که محیط زیست چه دوران پرمخاطره‌ای را پشت سر گذاشته است. انتقادی که در یک فضای نه‌چندان منطقی و علمی مطرح می‌شود نه‌تنها به نفع محیط زیست نیست بلکه این اقدام به ضرر مصالح عمومی کشور هم خواهد بود. برخی افرادی که امروز برای محیط زیست دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند همان‌هایی هستند که در دولت قبلی که این مشکلات بروز کرد شاهدان آن بودند و سکوت می‌کردند.

 

بحران‌های زیست‌محیطی در دولت گذشته حتی به ندرت مطرح می‌شد و یک دفعه در دوره‌ای که دولت جدید و جامعه تازه دارد اثرات آن تخریب‌ها و برخی تصمیمات اشتباه را برداشت می‌کند، از موضع مخالف در آمده و در حقیقت با مواضع سیاسی به چیزی اعتراض می‌کنند که در دوران دولت خودشان اتفاق افتاده است. مردم خودشان در این مورد قضاوت می‌کنند. یکی از افتخارات ما در این دولت این است که رئیس جمهوری دغدغه زیست‌محیطی دارد و آقای روحانی در تمام اظهاراتشان یکی از جهت‌گیری‌های اصلی‌شان مباحث محیط زیستی بوده است.

 

این بی دلیل نیست و ایشان به دنبال این هستند که این خط مشی را ایجاد کنند که دغدغه محیط زیستی، در یک بستر علمی، منطقی و به دور از رویکردهای سیاسی خاص، در اولویت منافع ملی است. در حال حاضر ما شاهد شکل‌گیری نوعی دغدغه زیست‌محیطی به طور گسترده هستیم. در دولت قبلی محیط زیست همیشه در حاشیه بود و این یک چرخش آشکار است. افرادی که الان منتقد ضعف و کاستی در مجموعه محیط زیست و دولت هستند نمی توانند منکر این شوند که حداقل این دغدغه در کلام و رفتار مسئولان وجود دارد.


  تجمع‌های زیست‌محیطی که در ماه‌های اخیر در نقاط مختلف کشور بیشتر شاهد آن هستیم در همه کشورها نشان دهنده توجه و اقبال عمومی  به حفظ محیط زیست است. با وجود این، این تجمعات نیز گاها به حربه سیاسی تبدیل شده و برخی با استناد به آنها سعی دارند عنوان کنند محیط زیست کاستی‌هایی دارد. نظر شما چیست؟
دولت‌هایی که معتقد به فضای باز سیاسی و طرح نقد هستند، وقتی خودشان هم بر مسند امور تکیه می‌زنند فضای امنی را برای طرح انتقاد در مجرای قانونی خود فراهم می‌کنند. در دولت اصلاحات این فضا شکل گرفت و دولت در یک فضای تعاملی کوشید به انتقادات مطرح‌شده در حوزه مدیریتی و اجرایی خود پاسخگو باشد. این لازمه یک جامعه سالم است که فضا برای نقد سالم و طرح دیدگاه‌ها وجود داشته باشد. هرچه دیدگاه ما وسیع‌تر باشد و قدرت تحمل ما بالاتر برود و با انتقادات با سعه‌صدر بیشتری برخورد کنیم مشارکت اجتماعی بیشتر محقق می‌شود و این زمینه ساز توسعه فرهنگی و اجتماعی در کشور است.

 

رشد و بالندگی جامعه در همین فضاهای نقد سازنده و در سایه خویشتن‌داری و برخورد منطقی با آن محقق می‌شود. البته معنی سعه‌صدر این نیست که مسئولان این انتقادات را فقط بشنوند و به آن نپردازند بلکه باید به آن ترتیب اثر هم بدهند و برای آن چاره اندیشی کنند. گروه‌های مدنی و تشکل‌های اجتماعی در بسیاری از موارد ممکن است با موضوعاتی مواجه شوند که واقعا از آن آسیب دیده باشند و چاره ای جز در میان گذاشتن آن با مسئولان نیابند وشنیدن و پاسخگویی چاره این درد است. جایگاه تجمع در قانون اساسی به خوبی تعریف و تبیین شده است. در کل دنیا هم در حال حاضر اجازه تجمعات آرام با حفظ شئون و چهارچوب‌ها به افراد داده می‌شود و مجوز اعتراضات غیرخشونت‌آمیز از سوی اکثر دولت‌ها صادر می‌شود زیرا این زمینه‌ای است برای اطمینان‌بخشی و پیوند بین مسئولان و مردم برای پیگیری مطالبات.

 

ما اینجا جلوی خود سازمان محیط زیست در ماه‌های گذشته شاهد تجمعاتی بودیم. برای مثال برای کشته شدن ببرها و سگ‌کشی در شیراز تجمعات صنفی داشتیم. قبل از اینکه من ریاست سازمان را عهده‌دار شوم به مدت یک سال هر هفته در اراک مردم به دلیل آلودگی هوای این شهر مقابل استانداری تجمع داشتند.

 

به همین دلیل اراک جزو اولین سفرهای استانی من بود و در جلسه‌ای که با مسئولان این استان گذاشتیم اعلام کردم که من با آزادی بیان و اعتراضات این افراد مشکلی ندارم به شرطی که آزادی بعد از بیان آنها تضمین شود. وقتی تعداد زیادی از مردم در استانداری تجمع کرده بودند در جمع آنها حاضر شده و اعلام کردم اعتراض حق آنهاست و به آنها قول رسیدگی به این موضوع را دادم. وقتی از آنها خواستم تجمعات را متوقف کرده و روی قول من حساب کنند واقعا مردم همراهی کردند و این فرصت را به ما دادند و ما هم همه تلاشمان را در این زمینه کردیم.

 

خیلی خوشحالم از اینکه با وجود اینکه هنوز دو سال از این وعده نگذشته توانستیم نه تنها برای شهر اراک بلکه برای آلودگی هوای تهران و کل کشور هم گام‌های بلندی برداریم و در تمام شهرها کیفیت هوا رو به بهبود رفته و مردم هوای بهتری تنفس می‌کنند. تا الان در تهران فقط چند روز به علت گرد وغبار در سال 94 هوای آلوده داشتیم در حالی که تعداد روزهایی که هوای سالم و پاک داشتند زیادتر بوده است. در سال 93 هم در مقایسه با سالهای قبل شاخص کیفیت هوا روبه بهبود رفت و آمارها این را نشان می‌دهد. البته کار زیادی هنوز باقی مانده و نمی توانم بگویم کار تمام شده زیرا هنوز اول کار ماست. با وجود این، روندی که در آن پا گذاشته و پیش می‌رویم رضایت‌بخش است.

 

مطالبات مردم در شهرهای مختلف نسبت به آلودگی هوا دل ما را به درد آورد. مراجعات زیادی از سوی مردم به بیمارستان‌ها به دلیل آلودگی هوا داشتیم که با باران‌های اسیدی این وضعیت تشدید می‌شد که این موضوع در دو سال اخیر کاهش پیدا کرد و ما یکی از منابع اصلی آلودگی در جنوب کشور را متوقف کردیم. در بحث آلودگی هوا باید بین گرد و غبار با آلایندگی صنعتی تفکیک قائل شد.  گرد وغبار پدیده‌ای گسترده‌تر و مخرب‌تر از آلودگی ناشی از خودروهاست و اثرات مخرب آن بر سلامتی بیشتر است. 


  در این زمینه چه باید کرد؟
در بحث مقابله با گرد و غبار نیازمند اقدامات وسیع تر و فرابخشی و حتی ملی هستیم. خشکسالی ناشی از کمبود بارندگی و دخالت عوامل انسانی سبب شده است مناطق وسیعی در خاورمیانه، عراق، اردن و حتی شمال آفریقا تبدیل به کانون‌های گردوغبار شوند و این گرد و غبار با کمترین وزش باد و طوفان به کشورهای دیگر و کشور ما برسد.

 

در کشور ما هم به ویژه در دولت قبل برخی دخالت‌های غیراصولی و انسانی در محیط زیست و اقداماتی غیرکارشناسی‌شده مانند احداث سد و معدن در نقاطی که برای محیط زیست مشکل آفرین می‌شده است باعث شد خشکسالی بخش وسیعی از تالاب‌ها و مزارعی را که زمانی نه چندان دور دایر بودند دربر بگیرد و بحرانی به نام بحران ریزگردها گریبانگیر مردم شود. ما تا جایی که برایمان امکان داشته است به مطالبات مردم در تجمعات توجه کرده‌ایم. برپایی تجمع یکی از راه‌های بیان مطالبات است در حالی که درحال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن آن افراد به بیان مشکلاتشان در فضای مجازی و ارائه آن به مسئولان می‌پردازند.


  شما یکی از اعضای کابینه هستید که حضور فعالی در فضای مجازی دارید. نتیجه این کار چه بوده است؟
کامنت‌ها و نظرات مردم از این طریق به شکل بارزی دیده و شنیده و به آن پاسخ داده می‌شود. البته خود من فرصت نمی‌کنم همه این کامنت‌ها را ببینم چون تعدادشان خیلی زیاد است.در فیس بوک من حدود چهل هزار نفر ایرانی فعالانه نظرات و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند.

 

در سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر کلوب، توئیتر و انواع وبلاگها نیز صداهای مردم را می‌شنویم. همچنین سازمان ما در تمام استان‌ها دایما جلسات باز پرسش و پاسخ با اصناف و اقشار مختلف مردم برگزار می‌کند و به اینکه صدای مردم شنیده شود و جای نقد وجود داشته باشد اعتقاد داریم. البته نقدی که هوشمند و بر اطلاعات صحیح مبتنی باشد. در حوزه محیط زیست اگر فردی بخواهد موضوعی را نقد کند باید حتما اطلاعات خوب و درستی از آن داشته باشد و بدون آن نقد غیر علمی و بی ارزش است و به اصلاح منتهی نمی شود. نقد در صورتی که عالمانه باشد به اصلاح منتهی می‌شود و ما از نقد عالمانه استقبال می‌کنیم.


  در دولت قبل خسارت‌های زیادی به محیط زیست وارد شد. شما در چه شرایطی این مسئولیت را به عهده گرفتید و بعد از به عهده گرفتن این مسئولیت میراث‌دار چه بحران‌هایی بودید؟
در دوران دولت قبل آسیب‌هایی در حوزه‌های مختلف به اقتصاد و حتی محیط زیست وارد شد. ما فقط امیدواریم فرصت برای جبران این خسارت‌ها باقی باشد. هرچه از این دوره بیشتر می‌گذریم اثرات مخرب آن بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اگرچه دلواپسان معتقدند دیگر نباید از دولت قبل انتقاد کرد وقتی دو سال از عمر دولت جدید می‌گذرد؛ اما واقعیت این است که آثار تخریبی آن هشت سال به حدی است که در هر حوزه‌ای وقتی سراغ رفع کمبودها می‌رویم ردی از کم‌کاری و برخی تصمیمات اشتباهی که گرفته شده را در آن می‌بینیم.

 

شاید بخشی از این آسیب‌ها قابل جبران نباشد اما، نباید ناامید بشویم زیرا ظرفیت‌های ما و کشور ما هم به همان نسبت بالاست. نگاهی که دولت به جریان‌های اجتماعی دارد و فقط پیگیر مسائل سیاسی و بین‌المللی نیست باعث شکل‌گیری جریان اجتماعی خوبی در کشور شده است. تشکل‌های اجتماعی در زمان دولت اصلاحات در کشور رشد کردند و دولت همان موقع هم از نظر مالی هیچ حمایتی از این تشکل‌های مدنی نمی‌کرد.

 

سیاست‌های مالی دولت در زمان دولت اصلاحات و دولت فعلی برخلاف دولت اصولگرا به شدت انقباضی و سخت گیرانه بوده است. با وجود این، حمایت حقوقی و معنوی در کنار ایجاد اعتماد برای ارائه دیدگاه‌ها باعث شده است تعداد تشکل‌های مدنی و اجتماعی رشد بی‌سابقه‌ای در دولت فعلی داشته باشند. در این مدت کوشیدیم فضا را برای فعالیت و نقد سازنده باز کنیم. همین باعث شد وضعیت تشکل‌ها امیدوار کننده شود و از 230 تشکل زیست‌محیطی در اوایل دولت یازدهم به 730 تشکل برسیم. این تشکل‌ها که شبکه‌سازی کرده و نماینده‌های خود را برای حضور در مجامع مختلف انتخاب کرده اند به شدت تاثیر گذارند و تا امروز به خوبی پیشروی کرده‌اند.  


  یکی از اقداماتی که در دوران ریاست شما بر سازمان محیط زیست انجام گرفت حذف بنزین وارداتی بود که انتقادات زیادی رابه همراه داشته و هنوز دارد. این اقدام تا چه حد به بهبود هوای کلانشهرها  کمک کرد؟
برنامه کاهش آلودگی هوا پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد در حالی که در یک سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل کیفیت هوا بهتر شده است.کاهش آلودگی هوا برنامه بلندمدتی بود که از سال ۷۹ شروع شده و درسال ۸۴ تعطیل شد و مجددا از سال ۹۲ شروع شده است. گام‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده به‌طوری که در یک سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل کیفیت هوا بهتر شده اما هنوز این مشکل حل نشده است.مصوبه دولت 25 گام دارد که از جمله آنها حمل‌ونقل عمومی، توسعه مترو و اتوبوسرانی و از رده خارج کردن میلیون‌ها خودروی فرسوده و اصلاح الگوی حمل‌ونقل درون‌شهری بوده است.

 

تاکنون توزیع بنزین یورو۴ در شهرهای تهران، ‌کرج، تبریز، اصفهان و مشهد انجام شده که اتفاق خوبی تلقی می‌شود همچنین توزیع گازوئیل استاندارد نزدیک به یورو۴ با ۱۵۷ قسمت در میلیون گوگرد در مقایسه با سال قبل اتفاق مهم و شایسته‌ای بوده است.

همچنین خودروهای تولیدی کشور بعد از هشت سال که در زمینه استاندارد یورو۴ تاخیر داشته‌اند در حال حاضر در حال انجام آن هستند. اما اینکه بتوان طی یک سال تمام آنچه را که در هشت سال گذشته انجام نشده بود اجرایی کرد قطعا این‌گونه نیست اما باید گفت خودرو سازی کشور استاندارد یورو ۴ را اجرا می‌کند و این دستاورد بزرگی است که در حال انجام است. همچنین کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست هفته ای دو بار به‌طور مستمر تشکیل جلسه و تمام اجزای مصوب دولت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

برای کاهش آلودگی هوا ۱۶ دستگاه باید به صورت همزمان حرکت کنند البته مردم نیز باید همکاری لازم را داشته باشند اما اینکه صرفا دستگاه‌های دولتی شهرداری راهور ناجا وظیفه خود را انجام دهند کافی نیست چراکه بدون همکاری مردم این اهداف محقق نمی‌شود به این معنا که اگر هر کسی بدون توجه به توصیه‌ها از خودروی شخصی استفاده و دائما انتقاد کند که چرا هوا آلوده است مشکل حل نمی‌شود. بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. البته برخی مشکلات و محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که از جمله آنها مشکلات اعتباری است اما درعین حال دولت مصمم است که با کمک دیگر دستگاه‌ها و از جمله شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را قدم به قدم پیش ببرد.

 

با وجود ارائه مستندات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه بنزین‌های آلوده همچنان مجلس قانع نمی‌شود. ما بارها همه مدارکمان را ارائه کرده‌ایم ضمن اینکه تمامی مدارک در پورتال دولت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است بنابراین، اطلاعات در اختیار همگان قرار گرفته و روشن است. من از مجلسی‌ها می‌خواهم که برای ادامه اجرای کاهش آلودگی هوا همچنان کمک کنند چون این اقدامات گام‌های اولیه بوده و حذف بنزین از هوای شهرها گام بزرگی در راستای بهبود کیفیت هوا بوده است. البته این بدان معنا نیست که همه معضلات آلودگی هوا یکباره حل می‌شود کما اینکه این مشکلات طی سال‌ها به وجود آمده و نسبت به آن کم‌توجهی شده است اما در طی یک سال گذشته دولت توجه جدی‌تر داشته که این مساله کاهش آلودگی هوا تداوم پیدا کند. کسانی که خودروی شخصی دارند مکلفند برای معاینه فنی و تنظیم موتور اقدام کنند چراکه در غیر این‌صورت به خود و خانواده و جامعه ضرر می‌زنند.

 

باید روی تکالیف شهروندی تاکید شود؛ تنظیم موتورخانه‌ها و هوشمندسازی آنها ضمن کاهش هزینه‌های برق و گاز از آلایندگی هوا نیز می‌کاهد. وارونگی دما، به راه افتادن سیستم‌های گرمایشی منازل، تردد خودروهای تک سرنشین و حتی در بعضی روزها استفاده نیروگاه‌ها از گاز طبیعی از جمله دلایل آلودگی هوای شهرتهران است.نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات آلودگی هوا یک شبه حل شود ولی اطمینان می‌دهم کیفیت هوا رو به بهبود است که البته لازمه تسریع در روند کاهش آلودگی هوا مشارکت و مسئولیت‌پذیری تک‌تک مسئولان وشهروندان است که امیدواریم تا پایان سال جاری مشکل آلودگی عمده کلانشهرها حل شود. مردم ما اگر آگاه باشند انتخاب‌های درستی انجام می‌دهند و انتخاب اگر درست باشد شیوه زندگی فرد هم درست خواهد شد

 

در اینجا لازم است بگویم سبک زندگی ما نیاز به برخی بازنگری‌ها دارد؛ نحوه مصرف آب و انرژی باید روال منطقی‌تر داشته باشد و تولید زباله و مباحث مطرح‌شده پیرامون آن نیز باید در راستای بهسازی حیات شهروندی و بهبود کیفیت زیست شهری باشد. اصلاح همه این امور از درون فرد شروع می‌شود. اینکه فردی به این توجه داشته باشد خودرویی که صبح سوار می‌شود معاینه فنی داشته باشد یا اصلا ماشین را بیرون نبرد و با اتوبوس و وسایل نقلیه تردد کند مسائل بدیهی در زندگی شهری است که ما به آن بی توجهیم و معنی توسعه یافتگی این است که بتوانیم انضباط اجتماعی را پیاده کنیم. این شاید در ابتدا سخت باشد اما درنهایت باعث می‌شود همه افراد از نتیجه این نظم و بهبود زندگی اجتماعی منتفع شوند.


  احیای دریاچه ارومیه یکی از مباحثی بود که آقای روحانی در زمان انتخابات روی آن تاکید داشتند درحالی که احیای این دریاچه در دوران ریاست شما بر سازمان محیط زیست هم دنبال شد. احیای این دریاچه به کجارسید؟
سال گذشته ستادی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و اعتباراتی نیز برای آن در نظر گرفته شد، بخشی از این اعتبارات سال گذشته برای 17 پروژه ای که در این زمینه تصویب شده در نظر گرفته شد و در بخش‌های مختلف بین دستگاه‌های متولی تقسیم شد. در سازمان حفاظت محیط زیست ما مسائل مربوط به پایش، آینده‌نگاری و لایروبی مسیرهای منتهی، ارزیابی مجدد جاده و برطرف کردن مشکلات راه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و مقابله با کانون‌های گرد و غباری که ممکن است در اثر خشکسالی دریاچه ایجاد شود، جزو برنامه‌های محیط زیست بوده و دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو و کشاورزی نیز در این مهم با ما همکاری می‌کنند. یکی از برنامه‌های مشترکی که با وزارت جهاد کشاورزی داریم، اصلاح الگوی کشت و آبیاری کشاورزان است که ما این برنامه را از سال گذشته شروع کردیم.

 

این برنامه اول با 34 روستا در اطراف دریاچه شروع شد و در آذربایجان شرقی و غربی کشاورزان را برای اصلاح الگوی کشاورزی، بازکردن مسیر آب به دریاچه و بستن چاه‌های غیرمجاز آموزش دادیم. بخشی از این کار با همکاری دولت ژاپن انجام شد واین کشور با ما همکاری خوبی داشته و اعتبار یک میلیون دلاری به این کار تخصیص داد. بعد از این اقدامات ما مشغول ارزیابی شدیم تا بفهمیم عملکردمان تا چه اندازه اثربخش بوده است زیرا برای ما نتیجه مهم است و صرف اینکه این کارها انجام شود کافی نیست. ارزیابی اولیه ما و دولت ژاپن این بود که کار خوب پیش رفته و این بررسی‌ها اواخر سال گذشته انجام شد. بخش دوم این برنامه در سال جدید آغاز شد و برای آموزش کشاورزان 35 روستای دیگر اعتبار در نظر گرفته شده است. این اقدامات با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام شده و امیدواریم اثربخش باشد. برای زنان روستایی هم برنامه‌های متعددی داریم و اعتباراتی در نظر گرفته ایم تا به این زنان کمک کنیم خودکفا شوند و از طریق صندوق ذخیره روستایی بتوانند کار و تولید اقتصادی داشته باشند.

 

کار در این منطقه به جدیت پیش می‌رود و وضعیت دریاچه به نسبت سال گذشته تا حد زیادی بهتر شده که بخشی از آن به دلیل بارندگی است و بخشی دیگر به اقداماتی که انجام شده مانند، لایروبی راه‌ها و بازکردن مسیر رودخانه به تالاب و همچنین اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از ساختن سد‌های جدید برمی‌گردد. هرچند برخی کارشناسان عنوان می‌کنند حال دریاچه خوب نیست باید دید این بر اساس چه ملاکی است. هرچند وضعیت عمومی آب و عمق دریاچه نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما هنوز نمی‌توان ادعا کرد کار تمام شده و هنوز کار زیادی در این زمینه داریم.

 

 اخبار  اجتماعی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------