سرنوشت نامعلوم 46 میلیون سهام عدالت



اخبار,اخباراجتماعی ,سهام عدالت

موضوع سهام عدالت امروزه به یک چالش بسیار پیچیده تبدیل شده است که هر روز خبرهای جدیدی از آن منتشر می‌شود، وجود مافیای 250 نفره در سهام عدالت، تشکیل یا عدم تشکیل صندوق‌های قابل معامله، زمان آزادسازی و از همه مهم‌تر چگونگی مدیریت آن از مسائل پیچیده‌ای است که گره کور این کلاف را بزرگ‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، ماجرای سهام عدالت به سال 1385 برمی‌گردد زمانی‌که دولت وقت به 45 میلیون نفر از مردم یک برگه یک میلیونی داد تا از این طریق توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف مردم را صورت دهد، اما این سهام بعد از گذشت 10 سال ابعاد پیچیده تری پیدا کرد و به یکی از چالش های اساسی برای دولت تبدیل شد و از هدف اصلی خود فاصله گرفت. زیرا قرار بود به هر یک از مشمولان یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های پرسود تحت سهام عدالت تخصیص پیدا کرده و اقساط آن طی 10 سال پرداخت شود. اما با گذشت 10 سال از پرداخت سهام عدالت به 46 میلیون نفر، از سویی مهلت آزاد سازی سهام عدالت به اتمام رسیده و از سوی دیگر دولت در نحوه  آزاد سازی و مدیریت آن با در بسته مواجه شده است.

 

براساس قانون، سهام عدالت باید ظرف 10سال آزاد می‌شد تا مشمولان بتوانند سهام خود را خرید و فروش کنند، اما به دلیل ابهامات زیاد در این پرونده زمان دقیق آزاد سازی مشخص نبوده و زمان های مختلفی از سوی مسئولان برای آن اعلام می شود به طوری که از یک سو رئیس سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی پرونده سهام عدالت شهریور 1395 را زمان آزاد سازی این سهم اعلام می‌کند و از سوی دیگر می گوید سهام عدالت تا شهریور 1395هم آزاد نمی شود مگر اینکه قانون جدیدی وضع شود!

 

این در حالی است که همان‌طور که پوری حسینی به عنوان رئیس سازمان خصوصی سازی می‌گوید سهام عدالت پر از ابهام بوده و رفع مشکلاتی همچون تعداد مشمولین، ارزش‌گذاری‌ دارایی‌های پرتفوی سهام عدالت و تعیین تکلیف آن قبل از آزادسازی از اهمیت بیشتری برخوردار است ضمن اینکه تخصیص سهام عدالت به مشمولان به لحاظ تقسیط اقساط و زمان واگذاری با یکدیگر متفاوت است.

 

 اخبار  اجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------