پاسخ سردار کمالی به پرسش مشمولان غایب



اخبار,اخباراجتماعی ,وضعیت سربازی

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ضمن پاسخگویی به سوالات برخی از مشمولان غایب و فراری درباره جریمه ریالی سربازی و انتقاد آن‌ها از طولانی شدن روند رسیدگی به درخواست‌ها، توضیحاتی درباره امکان پرداخت قسطی جریمه‌های ریالی و معافیت سربازی فوتبالیست‌ها ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی در پاسخ به پرسش شمار زیادی از مشمولان مبنی بر اینکه آیا امکان پرداخت قسطی جرائم سربازی وجود دارد یا خیر؟ گفت: در قانون پرداخت قسطی جرائم پیش‌بینی نشده است و لذا افراد واجدشرایط می‌بایست مبلغ اعلام شده را یکجا و در موعد مقرر پرداخت کنند.

کمالی افزود: بنابراین از متقاضیان واجدشرایط تقاضا داریم که سراغ مسوولان، سازمان‌ها و نماینده‌ها نروند چراکه با توصیه هیچ یک از مسوولان نیز امکان لغو قانون برای ما وجود نداشته و نمی‌توان مبلغ جرائم را قسطی کرد.

وی ادامه داد: برخی‌ها به مسوولان مراجعه کرده و از آن‌ها نامه دریافت می‌کنند که امکان پاسخگویی به درخواست آن‌ها وجود ندارد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این باره که آیا امکان اضافه کردن مهلت زمان پرداخت جریمه وجود دارد یا خیر نیز گفت: پس از ارسال پیامک متقاضیان حدود پنج روز فرصت دارند تا به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند، پس از آن نیز حدود 10 روز به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا مبلغ اعلام شده را به حساب خزانه دولت واریز کنند.

مساعدت با کسانی که پولشان برای جریمه کافی نیست
کمالی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است برخی نتوانند طی مدت 10 روز مبلغ را تهیه کنند، گفت: درخصوص این افراد اگر چنانچه آنان تلاش خود را کرده و در مهلت مقرر نتوانسته باشند مبلغ را تهیه کنند، می‌توانند با سازمان وظیفه عمومی تماس گرفته و چند روزی مهلت بیشتر دریافت کنند اما این به معنای تخفیف نیست و همانطور که بارها گفته شده مبلغ باید یکجا پرداخت شود، اما سازمان وظیفه عمومی برای اینکه آنان از روند بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی حذف نشوند، با آنان مساعدت خواهد کرد تا مبلغ را به طور کامل تهیه و پرداخت کنند.

وضعیت سربازی ورزشکاران
وی همچنین درباره آن دسته از فوتبالیست‌ها و ورزشکارانی که با جعل و دسیسه اقدام به دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی کرده بودند، گفت: برخی از این افراد برای بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی سربازی اقدام کرده بودند و در حال حاضر نیز این توقع را دارند که به درخواستشان رسیدگی شده و بتوانند معاف شوند که در این خصوص باید بگویم این دسته از افراد به دلیل جرمی که انجام داده‌اند، دارای پرونده بوده و پرونده‌شان نیز در مراجع قضایی در دست رسیدگی است، بنابراین تا زمانی که مرجع قضایی صادر نشود، این افراد امکان بهره‌مندی از جریمه ریالی را نداشته و پس از آن با دستور مقام قضایی و برابر حکم صادره برایشان تصمیم گرفته می‌شود.


او اضافه کرد: البته این دسته از افراد باید حداقل 8 سال غیبت از سربازی داشته باشند در غیراینصورت به طور کلی واجد شرایط نخواهند بود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به این دسته از فوتبالیست‌ها خاطرنشان کرد: همانطور که قبل‌تر نیز بارها گفته شده بود، هیچ یک از آنان حق بازی در تیم ملی را ندارند و تنها کسانی که حداقل 4 ماه خدمت در نیروهای مسلح داشته و دوران آموزش نظامی را نیز سپری کرده باشند، می‌توانند در فصل جدید تنها در تیم‌های نیروهای مسلح شامل تراکتورسازی، ملوان بندرانزلی، فجرسپاسی، مقاومت و غیره بازی کنند.

کمالی اضافه کرد: موضوع دیگر که لازم به یادآوری است این است که این افراد حقوقی برابر با دیگر سربازهای نیروی مسلح را دریافت و حق عقد قرارداد مالی را ندارند و هرگونه اقدامی برای عقد قرارداد مالی، خارج از چارچوب محسوب می‌شود.

واکنش به انتقادها درباره روند کند رسیدگی
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مشمولان از روند کند و طولانی مدت رسیدگی به درخواست‌ها انتقاد کرده‌اند گفت: تا به امروز بیش از یک‌چهارم ثبت‌نام‌ها رسیدگی شده و پیامک تعیین تکلیف برای متقاضیان ارسال شده است. دلیل اینکه در ابتدای آغاز طرح، رسیدگی به درخواست‌ها با سرعت کمی پیش رود به دلیل یکسری ناهماهنگی میان دستگاه‌ها و سازمان‌های متخلف بود که در حال حاضر این موضوع رفع شده و رسیدگی به درخواست‌ها روند خوبی به خود گرفته است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ابراز امیدواری کرد که با این روند ظرف حداکثر یک ماه آینده پروسه رسیدگی به درخواست‌ها و تعیین تکلیف مسوولان غایب متقاضی جریمه ریالی سربازی تمام شود.

کمالی درباره اینکه آیا پس از پایان مهلت رسیدگی فراخوان جدیدی برای جاماندگان از ثبت‌نام در مرحله اول صادر خواهید کرد یا خیر؟ گفت: در این خصوص به قطعیت نمی‌توان پاسخ مثبت داد. تنها چیزی که الان می‌توانم بگویم این است که فعلاً تصمیمی برای فراخوان بعدی اتخاذ نشده و تمام تلاش ما برای رسیدگی به درخواست ثبت‌نام کنندگان است.

وی اضافه کرد: همچنین لازم است باز هم تاکید کنم که این قوانین تنها برای امسال بوده و هیچ تصمیمی درخصوص اجرای آن در سال‌های آینده اتخاذ نشده است، بنابراین آن دسته از مشمولانی که به امید بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی از سربازی در سال‌های آینده مانده‌اند، بهتر است هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه چند نفر مبلغ جریمه را پرداخت کرده‌اند، گفت: از میان 288 هزار نفری که ثبت‌نام کرده‌اند، حدود یک‌چهارم تعیین تکلیف شده‌اند که از این بین بیش از 28 هزار نفر جریمه را پرداخت کرده و کارت معافیت را دریافت کرده یا به زودی دریافت خواهند کرد.

کمالی افزود: از میان ثبت‌نام کنندگان نیز تا به اینجای کار حدود 15 درصد واجد بهره‌مندی از این طرح نبوده که البته امکان اعتراض برایشان در مهلتی محدود و مقرر فراهم شده است.

سربازان هم می‌توانند از طرح جریمه ریالی بهره‌مند شوند
وی درباره آن دسته از سربازانی که هم اکنون مشغول خدمت بوده و در طرح جریمه ریالی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این دسته از سربازان درصورتی که 8 سال غیبت داشته باشند، از طرح جریمه ریالی بهره‌مند شده و با پرداخت مبلغ اعلامی از سربازی معاف شوند به شرط اینکه در موعد مقرر برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کرده باشند چراکه در حال حاضر دیگر نمی‌توانند ثبت‌نام کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه برحسب ماه‌های خدمت تخفیفی در مبلغ پرداختی از سوی سربازان اعمال خواهد شد یا خیر؟ گفت: اینطور نیست و این افراد نیز همانند دیگران مبلغ را پرداخت می‌کنند و در قانون در این باره چیزی پیش‌بینی نشده است.

کمالی همچنین در پایان درباره روند راستی‌آزمایی از مدارک اعلام شده گفت: یکی دیگر از دلایلی که باعث تأخیر در روند رسیدگی شد، همین پروسه راستی‌آزمایی و بررسی صحت اطلاعات بود، چراکه باید مدارک تحصیلی افراد به دقت مورد بررسی قرار می‌گرفت. به طور مثال فردی تحصیلاتش را زیر دیپلم اعلام کرده اما آخرین مدرک تحصیلی‌اش دیپلم بوده که مبلغ پرداختی بین این دو مدرک حدود 5 میلیون تومان تفاوت وجود دارد از این رو، لازم است اطلاعات به درستی درج شود که همین موضوع زمان‌بر است.


 اخبار اجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------