«گردن‌کلفت‌های سلامت!»



اخبار,اخبار اجتماعی  , اخلاق پزشکی

شاید در سال‌هایی دور و در تاریخ چند صد ساله این کشور زمانی که حکیم  بوعلی سینا ملقب به ابن‌سینا مرهم و داروهای درمان بیماران و درماندگان زمان خود را به رایگان در اختیارشان قرار می‌داد، هیچ در تخیلش هم نمی‌گنجید که روزگاری در همین کشور بحث زیرمیزی گرفتن و پول‌های زور از بیماران در مراکز درمانی آنقدر گسترده شود که حتی برای برخورد و برچیده شدن این پدیده زشت هم حوزه سلامت و مدیران آن با چالش‌های گوناگونی مواجه باشند.

این روزها برخورد با پزشکان متخلف در حوزه زیرمیزی گرفتن و نوع برخورد با آنها به مثابه توپ پینگ‌پنگی شده است که یک‌بار به سمت سازمان نظام پزشکی و اختیارات این سازمان برای برخورد با این پدیده پرتاب می‌شود و بار دیگر به سمت مدیران ارشد وزارت بهداشت و چگونگی شکل‌گیری سازوکاری برای جمع کردن این موضوع می‌رود.

 

اما در هر دو حالت هیچ کدام از 2 طرف این بازی اقدام عملی و جدی برای برخورد با این پدیده که بار مضاعفی بر درد بیماران در مراکز درمانی اضافه می‌کند، انجام نمی‌دهند! این در حالی است که این رفت و برگشت‌ها و تداوم ناکارآمدی برنامه‌ها، صدای بخش دیگری از حوزه سلامت را هم درآورده است و مدیران و دست‌اندرکاران سابق این حوزه هم نسبت به این موضوع انتقاد کرده و خواستار رسیدگی فوری به این مساله شده‌اند. مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت یکی از افرادی است که در تازه‌ترین اظهارات خود از فعالیت افرادی در حوزه سلامت خبر داده است که به «گردن‌کلفت‌های سلامت» شهرت دارند. به گفته پزشکیان، در حال حاضر عده‌ای آدم‌ گردن‌کلفت حوزه سلامت از اعتبارات این حوزه بیشتر سود می‌برند، اگر قانون اجرا شود زیرمیزی جمع می‌شود ولی اگر جدای از قانون داریم کاری می‌کنیم غلط است، حتی اگر کار خوب کنیم.

وضعیت مبهم هزینه‌کرد وزارت بهداشت
همزمان با آغاز طرح تحول سلامت بیشترین نگرانی درباره آینده آن و میزان امیدواری نسبت به تامین بودجه این برنامه ملی در سال‌های پیش رو شکل گرفت. در چنین شرایطی، برخی اقدامات وزارت بهداشت جیب عده‌ای از دست‌اندرکاران حوزه سلامت را پرپول‌تر از گذشته کرده و بر محرومیت‌های کهنه و مزمن قدیمی افزوده است. موضوعی که مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت نیز به عنوان یکی از کارشناسان این حوزه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به آن ابراز گلایه کرده است.

 

مسعود پزشکیان که عملکرد بر مبنای قانون را ملاک عمل می‌داند در باره میزان قانونی بودن عملکرد وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت به تسنیم گفته است: اینها یک پولی گرفتند که فقط هزینه می‌کنند. وی همچنین درباره برخی انتقادات از اظهاراتش و همکاری نکردن با وزارت بهداشت یادآورشد: زمانی می‌توانیم به یک زبان و نگاه مشترک و وحدت برسیم که یک برنامه و یک قانونی را بپذیریم، اگر ما در چارچوب قانون هستیم مشکلی نداریم، اگر جدای از قانون داریم کاری می‌کنیم غلط است. پس اگر کار خوب هم کنیم غلط است، بنابراین باید همان کار خوب را تبدیل به قانون کنند، ما حرفمان به این برادران این است که قانون را اجرا کنند، در قانون مشخص شده است که پول و اعتبارات به کجا سوق پیدا کند.

 مشکل همیشگی زیرمیزی
این در حالی است که یکی از اهداف طرح تحول سلامت که در قالب کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت به اجرا درآمد از بین بردن پدیده زشت زیرمیزی و دریافت‌های نامتعارفی بود که از سوی برخی پزشکان انجام می‌شود اما با وجود کش و قوس‌های فراوان درباره این موضوع بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، بازهم ردپا‌هایی از دریافت‌های نامتعارف در ارتباط مالی بین پزشک و بیمار مشاهده می‌شود. پزشکیان درباره گفته‌های هاشمی، وزیر بهداشت مبنی بر اینکه برای برچیده شدن زیرمیزی باید تعرفه‌ها بیشتر و عادلانه شود، گفت‌: جسارت است! وی (وزیر بهداشت) قانون را اجرا کند زیرمیزی جمع می‌شود.

 

وی در توضیح این مقوله عنوان کرد: روندی که امروز وجود دارد این است که وقتی در مکانیزمی خودشان درست کردند یکی 100 میلیون، یکی 5 میلیون، یکی 2 میلیون دریافت می‌کند، نمی‌شود جلوی زیرمیزی را گرفت، زیرا بی‌عدالتی وجود دارد، در اصل نباید آن 100 میلیون را به آنها داد، اگر عدالت را حاکم کنند سیستم درست می‌شود. وزیر اسبق بهداشت درباره اینکه برخی از همین پزشکان زیرمیزی‌بگیر و پنجه طلا، مدیران هستند، پاسخ داد: این که بحثش جداست، قضیه این است که اگر قانون اجرا شود، قانون می‌تواند همه این موارد را کنترل کند، در قانون آنچه نوشته شده است جامع و کامل است.

مناطق محروم، محروم از طرح تحول
از دیگر نکات مهمی که وزیر اسبق بهداشت به آن اشاره کرده است محرومیت همیشگی مناطق کم‌بهره کشور از طرح تحول سلامت است. به بارو پزشکیان در حال حاضر پول در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و  این پول باید به طرف مناطق محروم و حاشیه‌ها برود. وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا مدعی هستید این پول‌ها برای مناطق محروم هزینه نشده است، گفت: خیر! نرفته و هزینه نشده است.

بودجه سلامت در جیب گردن‌کلفت‌ها
همچنین پزشکیان در واکنش به این موضوع که شرایط کنونی در مناطق محروم نسبت به گذشته در حوزه سلامت بهتر شده است، بیان داشت: وقتی10 هزار میلیارد به حوزه سلامت اختصاص یافته است معلوم است که باید تغییراتی رخ دهد، ما می‌گویم قانون اجرا شود. اینکه این پول را خرج کردند و یک عده دارند خیرش را می‌برند بحثی نیست اما یک عده آدم‌های گردن‌کلفت هم هستند که بیشتر دارند خیر می‌برند. حرف ما این است که پول را در چارچوب قانون هزینه کنند.

غفلت از بودجه و شعله‌ور شدن آتش مشکلات
آنچه درباره طرح تحول سلامت مهم‌تر از آغاز آن به حساب می‌آید تداوم آن در سال‌های آتی و همچنین محقق شدن شعارهای پرطمطراق آن درباره حذف پدیده زیرمیزی و شفاف شدن رابطه مالی پزشک و بیمار، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و توسعه عدالت در سلامت و همچنین کوته کردن دست واسطه‌ها و سروسامان دادن به بازار تجهیزات پزشکی است.

 

موضوعی که آغاز آن موج امیدی را در جامعه ایجاد کرد اما بروز مشکلاتی مانند پرشدن جیب عده‌ای گردن‌کلفت از صرفه‌جویی یارانه‌ها یا بهره‌مندی قشری خاص از ماحصل زحمت دیگران موضوعی است که می‌تواند آینده این طرح را با ابهام مواجه کند. این زمان که وزارت بهداشت از پشتوانه خانه ملت بهره‌مند است و در تامین بودجه طرح تحول سلامت گام به گام همراه وزارت بهداشت بوده است، مسؤولیت وزارت بهداشت در نحوه هزینه کرد این منابع بسیار حساس‌تر از گذشته است و مدیران و متولیان نظام سلامت نباید با سوءمدیریت فضای دست‌درازی عده‌ای زیاده‌خواه را بر سهم عمومی جامعه فراهم آورند.


 اخبار  اجتماعی  -  وطن  امروز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------