ثبت قرارداد پیش فروش ساختمان، تنها در دفاتر اسناد



اخبار,اخباراجتماعی  ,قراردادهای پیش فروش ساختمان

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب این قانون نظریات بخش خصوصی را به هیچ وجه لحاظ نکرده اند بنابراین باید آن را اصلاح کنیم.

بررسی قانون پیش فروش ساختمان موضوع دیشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود، قانونی که به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، اجرای آن از شنبه ۶ تیر الزامی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و عقبایی رئیس اتحادیه املاک درباره این قانون، مناظره کردند.

دشتی اردکانی با اشاره به آغاز اجرای این قانون گفت: از این پس همه قراردادهای پیش فروش ساختمان باید در سامانه ثبت الکترونیکی دفتر اسناد به ثبت برسد.

وی افزود: قانون برای متخلفان؛ حبس و همچنین ابطال پروانه دفتر مشاور املاک در نظر گرفته است.

عقبایی نیز پاسخ داد: این قانون قابلیت اجرا ندارد و مردم از آن استقبال نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب این قانون نظریات بخش خصوصی را به هیچ وجه لحاظ نکرده اند بنابراین باید آن را اصلاح کنیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران نیز پاسخ داد: دفاتر ثبت در سراسر کشور آماده اجرای این قانون هستند و اگر مشکلی در شناسنامه فنی باشد نیمی از استان ها با همکاری شهرداری ها، شناسنامه فنی را صادر می کنند.

دشتی اردکانی ادامه داد: اگر در بقیه استان ها شناسنامه فنی ساختمان وجود نداشته باشد در دفاتر اسناد «تعهد به بیع» می شود که در این صورت مشکلی پیش نمی آید.

رئیس اتحادیه املاک نیز گفت: بخش زیادی از استان ها هنوز شناسنامه فنی صادر نمی کنند و این خود مشکل بزرگی است و از سوی دیگر نمایندگان باید رفاه مردم را در وضع قانون در نظر می گرفتند.

وی افزود: مطمئن هستم که مردم از این قانون استقبال نمی کنند و ادعایم شش ماه دیگر به خوبی ثابت می شود.

عقبایی خاطرنشان کرد: سال گذشته در کشور 59 هزار و 893 قرارداد پیش فروش در دفاتر مشاوران املاک نوشته شد که طبق قانون بود.

دشتی اردکانی نیز پاسخ داد: اگر چنین قراردادهایی نوشته شده باشد نیز خلاف قانون است حتی اگر کد رهگیری داشته باشد.

عقبایی گفت: شما باید منافع مردم را بر منافع صنفی ترجیح دهید.

دشتی اردکانی نیز پاسخ داد: ما برای قرارداد ساختمان 500 میلیون تومانی حداکثر در دفاتر اسناد 150 هزار تومان دریافت می کنیم اما شما در دفاتر مشاور املاک سه تا پنج میلیون تومان می گیرید.

عقبایی تصریح کرد: برای ساختمان 500 میلیون تومانی حداکثر مبلغ دریافتی یک و نیم میلیون تومان است و از سوی دیگر دفاتر ثبت اسناد در ثبت قرارداد خودرو مبلغی بیش از ثبت قرارداد ساختمان دریافت می کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پایان با بیان اینکه اجرای قانون بد بهتر از بی قانونی است افزود: ما در دفاتر اسناد سراسر کشور کاملاً آماده اجرای قانون پیش فروش ساختمان هستیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: این قانون به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده است بنابراین همه باید به آن پایبند باشیم.

وی تصریح کرد: با اجرای این قانون از کلاهبرداری ها جلوگیری می شود و مسائلی همچون برجهای نگین  و شفق که یک فرد واحدی را به 15 نفر فروخته بود پیش نمی آید.


 اخباراجتماعی  -   صدا و سیما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------