وضعیت آب بسیار بد است؛ وحشت زده شده ام



اخبار,اخباراجتماعی, مصرف  آب

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه هم اندیشی خود در این مرکز با فعالان بخش های آب و محیط زیست کشور، گفت: از شنیدن گزارش وضعیت آب در کشور وحشت زده شدم.  

به گزارش «انتخاب»، کاظم جلالی، شامگاه جمعه در خلال آئین افطاری اتحادیه صنف خبازان و کارخانه آرد شهرستان های شاهرود و میامی با اشاره به بحران آبی در کشور و شهرستان، بیان داشت: باید این حقیقت را بپذیریم که وضعیت آب در شهرستان ما بسیار بد است.

وی با یادآوری اینکه زمانی در منطقه بسطام، با حفاری در عمق ۴۵متری به آب مناسب دست پیدا می کردیم افزود: اما امروز باید همین مناطق را ۲۵۰متر حفر کنیم و این شرایط تنها مختص به شاهرود نیست لیکن در واپسین روزهای ماه شعبان میزبان فعالان بخش آب کشور در مرکز پژوهش های مجلس بودم که به واقع از گزارش های آنها وحشتزده شدم.

نماینده مردم شهرستانها شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کنونی کشور در مقابله با بحران کم آبی، گفت: در جلسه مذکور، فعالان این بخش به ما نشان دادند که چه میزان از اراضی ما نشست پیدا کرده اند و چه شکاف ها و گسل هایی در زمین پدیدار شده است همچنین بسیاری از پل ها با مشکل ترک خوردگی روبرو هستند که باید این موارد به سمع و نظر دولتیان برسد.

جلالی با تاکید بر فیوضات ماه مبارک رمضان، بیان داشت: باید از فرصت های موجود در این ماه استفاده کرد. اختیار برخی از امور در دست ما نیست که بارش یکی از آن موارد به شمار می رود لذا باید از فرصت های ماه رمضان مخصوصا شب های قدر نهایت استفاده را کرد تا از خالق یکتا مدد خواست.

وی بر ضرورت اشاعه معنویت در زندگی تاکید کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مشکلات ما ناشی از گناهان و دوری از معنویات است پس باید در همه حال روزه دار واقعی بود حتی در انجام مباحات هم باید روزه دار عمل کرد.

رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان سمنان، با اشاره به مطالعات طرح بارور ساختن ابرهای باران زا در استان، گفت: درست است که در کار خداوند نمی توان دست برد اما برخی تحقیقات نشان می دادند که می توان با فرستادن یون های مثبت و منفی به آسمان باران ایجاد کرد لذا برخی موارد مطالعاتی نیز برای انجام این پروژه داوطلب شده بودند اما این طرح موقتا مسکوت ماند.

جلالی درباره علل عدم انجام این طرح در استان سمنان، گفت: استان ما به عنوان پایلوت انجام این طرح پذیرفته شده بود لیکن به واسطه نتیجه برخی بررسی ها که از سرطان زا بودن این باران ها حکایت می کرد و به توصیه وزارت نیرو این طرح مسکوت شد.

وی افزود: پس از اعلام شرایط توسط وزارت نیرو این طرح در مرحله تحقیقات باقی ماند اما باید اذعان کرد در آستانه شب های قدر می توان از خالق یکتا درخواست کرد تا بتوانیم برکت را وارد زندگی مان کنیم همانطور که از شهید مطهری نقل است که ایشان در نامه ای خطاب به فرزندشان بیان می کردند اگر هر روز یک حزب از قرآن مجید را تلاوت و هدیه به روح رسول اکرم(ص) کنی برکت را به زندگی ات وارد کرده ای.

رئیس فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در ادامه و با اشاره به اینکه دولت باید کوچک شود، گفت: من فکر می کنم برای رفع مشکلات اقتصادی می بایست به سوی اقتصاد آزاد بر پایه عرضه و تقاضا حرکت کنیم لذا لازمه این مهم کوچک شدن دولت و سپردن امور به مردم است.

جلالی با بیان اینکه نظام اقتصادی قواعد خاص خود را دارد، بیان داشت: فواعد برای همه افراد جامعه یکسان است و نماینده مجلس، معلم، فرماندار و نانوا نمی شناسد لیکن هرگاه دولت دربازار دخالت کرد، اقتصاد با مشکل روبرو شد و همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داد پس باید بازار را بر اساس عرضه و تقاضا اداره کرد.

وی افزود: هرچه تولید افزایش یابد قیمت کاسته می شود و عرضه بیشتر، لذا این سیستمی است که در همه دنیا پیاده می شود اما در کشور ما دولت در بخش های اقتصادی مجبور به دخالت است و این دخالت منجر به رانت، فساد و ... می شود چرا که دولت باید سیستم نظارتی را در پیش بگیرد، لذا اگر بازرس دولتی کار خود را به خوبی انجام ندهد باید برای او نیز یک بازرس گذاشت و همینطور تا بالا پس سیستم را نمی توان علنا کنترل کرد که این ضعف اقتصاد دولتی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیستم توزیع آرد در شاهرود، گفت: در این شهر بهترین گندم تولید و با قیمت های تضمین شده از کشاورز توسط دولت خریداری می شد لذا معلوم نیست این قیمت ها با واقعیت همخوان باشد و حق کشاورز تضییع نشود.

جلالی با اشاره به خرید تضمینی در دولت دهم، بیان داشت: بنده شخصا بارها با محمود احمدی نژاد دیدار داشتم و به شخص ایشان گفتم، قیمت خرید تضمینی گندم شما با نرخ ۴۵۰ تومان عالدلانه نیست چرا که ما در مرکز پژوهش های مجلس قیمت تمام شده هر کیلو گندم را ۶۰۰ محاسبه می کردیم لذا این مشکلات است که باید دخالت های دولتی کمتر شود.

وی ادامه داد: هم اکنون سه میلیون کارمند در کشور ما وجود دارد که در مقایسه باکشورهای دیگر جهان رقم بالایی است که باید دید آیا کشورمان به این همه کارمند دولتی نیازدارد لیکن باید سیاستی را در پیش گرفت که دولت کوچک شود، این همان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است که مقام رهبری به آن اشاره دارند.

جلالی با اشاره به این اصل، تاکید کرد: در اصل۴۴ سه نوع اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی اشاره شده است متاسفانه اقتصاد دولتی که مشکلاتی دارد، تعاونی که اصلا در کشورمان هیچگاه جایگاهی نیافت لذا در این بین بخش خصوصی (یا سیستم عرضه و تقاضا) می ماند که باید در کشور اشاعه پیدا کند تا بتوانیم در اجرای مفاد این بند از قانون اساسی موفق باشیم و گذر زمان ثابت کرده است که دخالت دولت در اقتصاد مصیبت وارد کرده است پس باید به سمت آزاد سازی اقتصاد برویم.


اخباراجتماعی  -  انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------