عرضه متادون در خارج از مراکز درمانی و داروخانه ها



اخبار,اخباراجتماعی ,متادون

افزایش مراکز درمانی عامل اصلی توزیع و فروش متادون به صورت آزاد است.

به گزارش صداوسیما در پیک بامدادی عنوان شد؛ جنگ جهانی دوم بود و برخی مقامات عالیرتبه نظامی نازی از جمله هرمان‌گورینگ -جانشین هیتلر- به دلیل توقف عرضه تریاک به اروپا ، دست و پا درد گرفته بودند و بی قرار. شرکت‌های داروسازی متادون را تولید کردند تا جایگزین مواد مخدر باشد.

با گذشت زمان این دارو منتخب پزشکان شد برای درمان بیماری اعتیاد. دارویی که چندسالی است در ایران به صورت قرص و شربت و آمپول تولید می شود و جزء برنامه های  کاهش آسیب است. دارویی که آرام سر از داروخانه ها دراورد و به وفور راهی عطاری ها شد. حالا هم در سوپرمارکت ها و دکه های روزنامه فروشی. 
 
برخی شهروندان می گویند: قیمت قرص اصلی 5 متادون، هزار و 400 تومان است، که در بازار آزاد تا 200 هزار تومان می فروشند قرص متادون 20 هم که دو هزار تا دو هزار و 500 تومان قیمت خورده است در بازار آزاد تا 5 هزار تومان به فروش می رسد.
 
استفاده از متادون، کاهش عوارض خماری برای درمان‌جو است آن هم با مجوز پزشک و فقط در بیمارستانها و مراکز درمان اعتیاد. حالا اینکه چرا و چگونه سراز بازار ازاد در می اورد به سیستم مراکز درمانی بر می گردد. 
 
دکتر علیپور متخصص پیشگیری و درمان اعتیاد هم اظهار می دارد: کلیت اینکه متادون در خارج از مراکز درمانی نشر دارد، واضح است و اگر کسی تصمیم دارد که آن را تهیه کند به سرعت می تواند با مرجعه به عطاری ها ، برخی داروخانه ها یا با پیک موتوری تهیه کند البته تهیه آن از سوپرمارکت ها و دکه ها هم بعید نیست زیرا هر چه که بازار آزاد داشته باشد ، مطمئنا افراد بی اخلاقی پیدا می شوند که به این کار اقدام می کنند.
 
رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر در تشخیص مصلحت نظام، افزایش مراکز درمانی را عامل اصلی می داند که متاسفانه خیلی از انها در کار فروش دارو هستند.
 
دکتر صفاتیان می گوید: در یک سال گذشته که بررسی کردیم دیدیم برخی مراکز درمانی در کشور هستند که اقدام به این کار می کنند، افرادی در کشور 5 تا 6 مرکز درمانی دارند که عموما روانشناس، مددکار، پزشک و پرستار ندارند، متاسفانه تعداد این مراکز در سه تا چهار سال اخیر رشد کرده که این رشد بی رویه، خود ضربه زننده است.
 
صحبت از بازار غیرقانونی داروی متادون است. دارویی که دکتر نوروزی رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت ضعف ها را قبول دارد اما معتقد است متاسفانه این دارو مشتری های خاص دارد و می گوید : به هر حال بر اساس پروتکل وزارت بهداشت ، بیمار  برای اینکه دارو بگیرد باید ویزیت شود ، حال اگه بیماری بدون اینکه ویزیت شود این دارو را بخواهد ، می گوییم نمی شود اما بعضی ها هنوز به این پذیرش نرسیدند و نمی خواهند تعهداتی که درمان با خودش به صورت طبیعی می اورد مانند مراجعه به مرکز و تشکیل پرونده را بپذیرند در نتیجه به بازار غیرقانونی مراجعه می کنند.  
 
ایراد در سیستم درمانی بیماران مصرف کننده مواد مخدر را هم کارشناسان عنوان می کنند  و هم مسئولان وزارت بهداشت قبول دارند. 
 
دکتر احمدی مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشکیل تیمهای نظارت و بازرسی های بیشتر از عطاری ها و محل های فروش غیرمجاز خبر می دهد و اظهار می دارد : این موضوع چندسالی است که آرام آرام اغاز شده و فروش آنها در مراکزی مانند عطاری ها متاسفانه در حال تبدیل شدن به معضلی جدی است این قبیل داروها که در عطاری هاست خارج از سیستم درمان، غیرقانونی و ممکن است ترکیباتی که آنها اضافه می کنند مشکل دار باشد زیرا آن را رقیق می کنند.
 
از این رو در سطح استان ها ، دانشگاه های علوم پزشکی با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر و بازررسی اصناف، با تشکیل تیم هایی، بازدیدهای از عطاری ها دارند.
 
متادون به عنوان یک داروی مخدر اگرچه مصرفش خیلی بهتر از مصرف هروئین یا مواد مخدر دیگر است اما خودش هم اعتیاد اور است. 
 
به نظر می رسد برای خروج سردرگمی هایی که سیستم درمانی اعتیاد به آن دچار است ، دست اندرکاران بنشینند و درباره جایگزینی چکش کاری کنند که مناسب‌تر، قوی‌تر ، کم خطرتر ، ارزان‌تر و مفیدتر از داروهای موجود باشد. ان شاء الله.


اخباراجتماعی  -   صدا و سیما
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------