نخستین واکنش رسمی سپاه به شکایت‌ها/ساخت‌وسازهای عشرت‌آباد در شب‌های قدر متوقف می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی ,ساخت و ساز در حریم عشرت‌آباد

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه می‌گوید برای ساخت و ساز در حریم عشرت‌آباد مجوزهای لازم از شهرداری تهران را داشته است و مسئولان قضایی تنها می‌توانند دستور توقف ساخت و ساز عشرت‌آباد را به ستاد کل نیروهای مسلح دهند. این در حالی است که بر اساس قانون شهرداری تهران در موارد اینچنینی موظف است پیش از صدور مجوز از میراث فرهنگی استعلام کند. موضوعی که با شکایت شهرداری منطقه ۷ از سپاه پاسداران ابهام بیشتری می‌یابد.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران دو هفته پیش گفته بود: شهرداري تهران براي جلوگيري از ساخت‌وساز در محدوده بناي تاريخي عمارت كلاه‌فرنگي، به دادسراي ناحيه‌7 و دادسراي نظامي شكايت كرده‌است. پژمان پشمچي‌زاده افزوده بود: هم دادسراي ناحيه‌7 و هم شعبه‌3دادسراي نظامي دستور توقف هرگونه عمليات عمراني در حاشيه بناي تاريخي عمارت كلاه‌فرنگي را صادر كرده‌اند و اين دستور به دژبان نهاد نظامي مربوطه ابلاغ شده است، اما همچنان شاهد ادامه كار براي ساخت اين بنا هستيم. 

 

با این حال محمدرضا یزدی، معاون حقوقی سپاه، در گفت‌وگو با «خانه ملت»، گفته سپاه پاسداران اقدامات قانونی برای ساخت‌وساز در عشرت‌آباد را انجام داده است. پیش از این در تاریخ 30 مرداد سال 92 با شهرداری تهران مکاتبه شده است و بر اساس این نامه مدیر کل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در 13 شهریور 92 به شهرداری منطقه 7 اعلام کردند سپاه پاسداران مجاز به انجام اقدامات لازم خواهد بود. یزدی تصریح کرده است که در هیچ جای کشور اخذ مجوز برای ساخت و ساز نیازمند مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست بلکه شهرداری موظف است با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکاتبه کند تا اگر نیاز به رعایت فاصله است آن را اعلام کند.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره اعلام نظر معاون شهرسازی شهردار تهران مبنی بر اینکه محدوده پادگان عشرت‌آباد (میدان سپاه) جزو محدوده G۳۲۱ است، افزود: طرح جامع تهران مشخص است از این رو زمانی که از شهرداری درخواست مجوز می‌شود، شهرداری باید ظرف یک ماه مقررات مستلزم کوتاه یا کاهش تراکم یا هر محدودیت دیگری را اعلام کند اما متاسفانه شهرداری در یک ماه قانونی خود و حتی تا اواخر سال گذشته موردی را به سپاه اعلام نکرده و تنها در گفت‌وگو با رسانه‌ها به موضوع پرداخته‌اند.


یزدی با اشاره به اینکه تاکنون سپاه سعی داشته که ذهن شهروندان را به‌هم نریزد، گفت: متاسفانه دوستان به دادسرای نظامی مراجعه و از سپاه پاسداران شکایت کردند در حالی که این اقدام به دستور ستاد کل نیروهای مسلح بوده است، قاعدتا مسئولان قضایی باید از ستاد کل نیروهای مسلح درخواست توقف پروژه را داشته باشند، این در حالی است که تاکنون ابلاغ رسمی در این زمینه صورت نگرفته بود.


این سخنان در حالی گفته می‌شود که بازپرس شعبه 3 قراری مبنی بر توقف هرگونه عملیات ساختمانی در عشرت‌آباد صادرکرده است اما یزدی می‌گوید برای تعیین تکلیف با دادستان سازمان قضایی و بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی «مذاکراتی را داشته و خواهیم داشت تا اقدامات قانونی سپاه پاسداران مشخص شود.»


یزدی درباره مذاکرات شهرداری تهران با سپاه پاسداران گفت: در این خصوص هیچ مذاکره‌ای با شهرداری تهران صورت نگرفته است، در واقع شهرداری اگر بخواهد طرحی را اصلاح کند با توجه به اینکه ساخت و ساز عشرت آباد مصوب ستاد کل نیروهای مسلح است، باید با آنان وارد مذاکره شود.


معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجلس نهم، با بیان اینکه در هفته جاری و در شب‌های قدر ساخت و سازها متوقف خواهد شد، گفت: توقف رسمی مستلزم دستور ستاد کل نیروهای مسلح است، اما با توجه به هماهنگی با بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی در ایام قدر ساخت و سازها متوقف می‌شود تا نتیجه‌گیری حاصل شود، اگر تخلفی صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداری نباشد کار ادامه خواهد یافت اما در صورتی که تخلف برای ستاد کل نیروهای مسلح محرز شود، ساخت‌و‌ساز متوقف می‌شود چراکه سپاه پاسداران خلاف قانون اقدامی نخواهد کرد.


یزدی با یادآوری جلسه با رئیس دیوان عدالت اداری گفت: روز شنبه ساعت 8 و نیم صبح با رئيس دیوان عدالت اداری جلسه‌ای گذاشته شد که عدم تخلف سپاه به اطلاع ریاست دیوان عدالت اداری رسید، همچنین جلسه‌ای با ریاست کمیسیون اصل90 مجلس گذاشته شد و عدم تخلف سپاه از مقررات را به اطلاع ایشان نیز رساندیم، آیت‌ا... منتظری و آقای پورمختار تایید کردند که سپاه پاسداران تخلفی انجام نداده است.


این در حالی است که رئیس دیوان عدالت اداری پیش از این با انتقاد از ساخت و ساز سپاه در عشرت‌آباد گفته بود: «در مسیر تردد خود در میدان سپاه و پادگان ولی عصر (عج) شاهد بودم که اسکلت معظمی بالا می‌رود و هر روز نیز به این اسکلت اضافه می شود، قبل از اینکه اطلاعاتی را راجع به این اسکلت به دست بیاورم، حس ششم من می گفت که اشکالی در آن وجود دارد تا اینکه اخیرا فهمیدم آقایان بدون پروانه شروع به ساخت و ساز کرده اند که این موجب تاسف است.»


حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در نشست مشترک مسئولان قضایی و مدیران شهری با حضور شهردار تهران گفته بود: «برادر عزیز، می‌خواهی بسازی اول پروانه بگیر! هر کسی می‌خواهد باشد، نباید حقوق شهروندان را زیر پا بگذارد. چطور به خودت اجازه می‌دهی در کلانشهری مثل تهران بدون پروانه چنین ساختمانی بسازی؟»


 اخبار  اجتماعی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------