آتش زدن جنگل به دليل اختلافات خانوادگي!



اخبار,اخبار اجتماعی ,آتش سوزي در جنگل‌ها

در پي آتش گرفتن بخشي از درختان جنگلي در شهرستان سيروان بين 200 تا 250 هكتار از جنگل‌هاي بلوط و عرصه‌هاي طبيعي در اين آتش سوزي نابود شدند.

در حالي مدير منبع طبيعي سيروان دلايل اين آتش‌سوزي را عمدي و در اثر اختلافات خانوادگي دو نفر از اهالي روستاي اين منطقه عنوان مي‌كند كه هفته گذشته فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از افزايش ۲۰ درصدي تعداد فقرات آتش سوزي در جنگل‌ها و مراتع كشور طي سه ماه بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داده بود.

 

فرماندار و مدير منابع طبيعي سيروان، جزئيات آتش‌سوزي در «درون كفره» را تشريح كرد. حسين كاظمي‌پور با بيان اينكه تاكنون برآورد اصلي از ميزان آتش‌سوزي انجام نشده اما پيش‌بيني مي‌شود بين 200 تا 250 هكتار از جنگل‌هاي بلوط و عرصه‌هاي طبيعي در اين آتش سوزي نابود شده باشد، افزود: مي‌توان گفت حدود 20 درصد درختان منطقه‌ سوخته‌اند. 


 آتش اختلافات خانوادگي جنگل‌ها را سوزاند
وی با اشاره به اينكه ساعت 5 بامداد دیروز آتش‌سوزي « درون كفره» بطور كامل مهار شد، اظهار كرد: اگر تلاش مردم، بالگرد آب‌پاش سپاه پاسداران و هواپيماي آتش خاموش كن نبود، اين رويداد، فاجعه‌اي عظيم را رقم مي‌زد. كاظمي‌پور، اختلافات خانوادگي بين دو نفر از اهالي دو روستاي اين منطقه را علت آتش‌سوزي عنوان كرد و گفت: يك نفر در بين مزارع خود در حال جمع‌آوري محصولات كشاوزي بوده كه نفر ديگر با شليك چند گلوله وي را به قتل مي‌رساند و خرمن وي را هم به آتش مي‌كشد كه اين آتش سوزي به داخل جنگل و عرصه‌هاي طبيعي سرايت مي‌كند. به گزارش ايسنا، مراد يگانه، فرماندار سيروان نيز در اين زمينه گفت: 2 نفر از افرادي كه در آتش سوزي دره «شاه قلندر» و «كفره» دست داشتند توسط ماموران انتظامي شهرستان دستگير شدند. اين افراد هم‌اكنون در اختيار مراجع انتظامي و قضايي قرار دارند.

 

اين در حالي است كه چند روز قبل فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از افزايش ۲۰ درصدي تعداد فقرات آتش سوزي در جنگل‌ها و مراتع كشور طي سه ماه بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. قاسم سبزعلي افزود: مهم‌ترين دلايل حريق در جنگل‌ها و مراتع كشور، افزايش دماست، چرا كه هر يك درجه افزايش دما ۱۷ درصد نياز آبي را افزايش مي‌دهد كه اين موضوع با توجه به شرايط اقليمي خشك و نيمه خشك كشور، وضعيت را حساس‌تر مي‌كند. 


 عامل ۹۵ درصد آتش سوزي‌ها در اراضي ملي
سبزعلي تصريح كرد: البته در حال حاضر ۹۵ درصد آتش سوزي‌ها در منابع ملي كشور در اثر عوامل انساني است و تنها ۵ درصد آن به دليل عوامل طبيعي است.وی افزود: از اين ميزان ۶۰ درصد دلايل آتش سوزي در جنگل‌ها و مراتع سهوي و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن عمدي است.

 

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع يادآور شد: تغيير كاربري اراضي ملي براي تبديل مراتع به ملك شخصي و ويلا و دلايل قومي و قبيله‌اي از قبيل منتفع نشدن از طرحي در يك مرتع، عوامل اصلي آتش سوزي عمدي در جنگل‌ها و مراتع هستند. سبزعلي تاكيد كرد: همچنين پسچر مزارع يعني آماده كردن زمين‌هاي كشاورزي پس از كشت بهاره براي كشت دوم تابستانه كه با آتش سوزي در اين مزارع توسط كشاورزان همراه است، يكي ديگر از دلايل عمده حريق در اراضي ملي كشور است. به گفته وي، همچنين در اين مدت ميزان سطح آتش سوزي در جنگل‌ها و مراتع كشور نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزايش يافته است.

 

سبزعلي ادامه داد: در بهار ۹۴ تعداد حريق در جنگل‌هاي كشور ۱۰ درصد افزايش اما سطح حريق در جنگل‌ها در اين مدت ۱۲ درصد كاهش نشان مي‌دهد. به گزارش مهر، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع تصريح كرد: از تمام حريق‌هاي رخ داده در بهار ۹۴ حدود ۶۰ درصد آن در مناطق زاگرسي، ۲۰ درصد در شمال كشور و ۲۰ درصد ديگر در اراضي ملي خارج از اين دو منطقه رخ داده است. 


 هشدار رئيس درباره آتش سوزي در جنگل ها
رئيس انجمن جنگلباني ايران نيز هفته گذشته نسبت به افزايش حوادث آتش سوزي در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي شمال كشور هشدار داد.

 

هادي كيادليري گفت: يقينا در آينده نزديك با بروز بلاياي طبيعي و غيرطبيعي از جمله آتش سوزي‌هاي مستمر، خشكسالي و ساير موارد، همان اتفاقي كه براي جنگل‌هاي زاگرسي رخ داد براي جنگل‌هاي شمال نيز به وجود خواهد آمد. وی به آثار زيانبار آتش سوزي در تخريب جنگل‌هاي شمال اشاره كرد و گفت: آتش سوزي در جنگل نه تنها درختان بلكه يك زيستگاه را از بين مي‌برد يعني اگر در يك هكتار جنگل آتش رخ دهد علاوه بر از بين بردن حدود 400 مترمكعب چوب، خاك و حيات وحش آن منطقه نيز بطور كل نابود خواهد شد.

 

 اخبار اجتماعی  -  آرمان 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------