اصفهان،شهری که موقع بحران، مدیریت نمی‌شود، بهت زده می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی ,طوفان اصفهان

این چندمین باری است که اصفهان دچار بحران آن هم به صورت طوفان و سیلاب می‌شود اما مشاهده می‌کنیم که مسئولان به جای پیش‌بینی‌ و رفع بحران در این مواقع، بهت‌زده می‌شوند.

به گزارش  فارس از اصفهان، در پی طوفان و سیلاب روز دوشنبه در برخی از مناطق کشور و اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر اینکه این رویداد سایر استان‌های کشور را نیز فرامی‌گیرد، هوای استان اصفهان از عصر روز گذشته رنگ چهره تغییر داد و غبارآلود و ابری شد، اما به‌طور جدی از صبح دوشنبه رسماً هوای اصفهان در هم و گرفته و از بعد ظهر با رگبار پراکنده، بارش باران و وزش باد نسبتاً شدید همراه شد.

نوید حاج‌بابایی رئیس اداره هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر تقویت شرایط ناپایدار جوی در اکثر نواحی استان اصفهان است و بر همین اساس وزش باد نسبتاً شدید و گاهی در برخی مناطق طوفان موقت پیش‌بینی می‌شود که در مناطق شمال، شمال شرق، شرق و مناطقی از مرکز همراه با گردوخاک و کاهش دید همراه خواهد بود.

*طوفان‌های تندری به همراه بارش شدید پیش‌بینی هواشناسی اصفهان
هواشناسی همچنین پیش‌بینی کرد در مناطق غرب، شمال غرب، شمال و مناطقی از مرکز و نواحی جنوبی استان رگبار و رعد و برق و در نواحی مستعد احتمال تگرگ وجود دارد و ناپایداری‌ها در غرب و جنوب غرب تشدید و احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها به دلیل وقوع بارش‌های شدید و طوفان‌های تندری در این مناطق وجود دارد.

در پی اعلام وضعیت هوا، عصر دوشنبه وزش باد نسبتاً شدید هوای اصفهان را به‌شدت غبارآلود و همراه با گرد و خاک کرد به‌ نحوی‌ که مردم کوچه و خیابان از شدت گردوخاک و باران برای دقایقی به مکان‌های مسقف پناه بردند.

*شهرستان‌‌های استان اصفهان،؛ در معرض سیلاب
 اورژانس اصفهان با دیدن چنین هوایی آمادگی خود را برای ارائه هرگونه خدمات اعلام کرد.

غفور راستین رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: خوانسار، گلپایگان، فریدن، فریدون‌شهر و شهر‌های غرب و جنوب غرب استان با بارش‌های باران مواجه هستند و نیرو‌های اورژانس تا پایان بارش‌های باران در این مناطق در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

بارش باران و تگرگ و وزش باد به برخی از مناطق استان اصفهان خسارت وارد و در برخی از نقاط باعث به راه افتادن سیلاب شد، چنانکه بارش باران 13 میلی‌متری در اواخر تیرماه، مردم شهرستان گلپایگان را شگفت‌زده کرد.

البته در برخی از شهرستان‌ها این مسئله باعث گرفتگی راه‌ها و کاهش تردد، افزایش تصادفات و ترافیک سنگین شد.

در شهر اصفهان نیز بسیاری از معابر دچار آب‌گرفتگی و بزرگراه‌ها مملو از آب گل و تردد خودروها با کندی و گاهی با تصادف مواجه شد.

*اتوبان صیاد شیرازی و آقا بابایی در محاصره آب‌گرفتگی
هرچند از زمان آغاز بارش‌ها در اصفهان، شهرداری اصفهان اعلام کرد که سامانه 137 آماده پاسخگویی به تماس‌های مردمی است و تماس‌های فوریتی و تماس‌های پیگیری گشت‌های واحد سیل شهرداری در دستور کار قرارگرفته است اما اتوبان آقابابایی  و صیادشیرازی با آب‌گرفتگی مواجه شد که برای رفع این مشکل چند اکیپ شهرداری، خدمت‌رسانی در این حوزه را در دستور کار قراردادند.

البته از سوی روابط عمومی شهرداری اصفهان اعلام شد که معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان و مدیران حوزه‌های مختلف خدمات شهری در آماده‌باش کامل و صددرصدی هستند و در ستاد سیل شهرداری، بیش از 100 اکیپ به‌صورت میدانی کار رفع مشکلات آب‌گرفتگی را انجام دادند.

* چادرهای عشایر شهرستان چادگان دچار آب‌گرفتگی شد
هلال‌احمر اصفهان نیز در پی وقوع بارندگی‌های شدید در استان اصفهان اعلام کرد که 26 شعبه و 35 پایگاه امداد و نجات بین‌شهری جمعیت هلال‌احمر استان با اعلام وضعیت زرد به آماده‌باش کامل درآمدند و تمامی شعب جمعیت هلال‌احمر استان در پی بارندگی‌های اخیر تجهیز هستند.

محسن مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این خصوص گفت: 35 پایگاه امداد و نجات بین‌شهری به حالت آماده‌باش هستند که با آغاز بارندگی در منطقه غرب استان، چادرهای عشایر شهرستان چادگان دچار آب‌گرفتگی شدند که دو دستگاه خودروی امدادی به همراه دو نیروی امدادی و پنج نجات گر از هلال‌احمر شهرستان جهت توزیع نایلون و امدادرسانی در بین عشایر اقدام کردند.

*منازل شاهین‌شهر را آب گرفت
وی افزود: در شهرستان‌های برخوار و شاهین‌شهر نیز که بارندگی سبب آب‌گرفتگی منازل شده بود بلافاصله 6 گروه پنج‌نفره به همراه موتور آبکش و کف‌کش جهت امدادرسانی به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند.

*مانورهای مدیریت بحران، مانوری مجازی که کاربرد عملی ندارد
به گزارش فارس، هرچند از استان اصفهان به‌عنوان معین شهر تهران یاد می‌شود و قرار است در مواقع بحرانی کمک‌یار استان‌های هم‌جوار به‌خصوص تهران باشد اما جالب اینجاست که در مواقع بحرانی استان اصفهان خود دچار مشکل می‌شود.

هرچند مدیریت بحران استان اصفهان در طول سال چندین مانور مدیریت بحران با دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کند اما گویا این اقدامات در حد همان مانور صرف است چراکه بحران در اصفهان در مواقع رخداد به‌درستی مدیریت نمی‌شود و مردم همیشه از این امر شاکی هستند.

مدتی می‌شود که مدیریت بحران از سوی استانداری به شهرداری واگذارشده است اما می‌بینیم که زیر ساختارهای شهری به حدی نامناسب طراحی‌شده است که در چنین مواقعی چهره‌ واقعی و چالش‌های شهری رخ خود را که حاصل کم‌کاری مسئولان است نشان می‌دهد.

طراحی نامناسب بزرگراه‌ها و عدم پیش‌‌بینی آب‌های سطحی جمع‌شده، بستن قسمت‌هایی از مادی‌ها و نهرها، جوی‌های رهاشده کنار خیابان، عدم مرزبندی جوی‌ها، ناهمواری‌های کف خیابان‌ها، خودروهای امدادی پیش‌بینی‌نشده همه بخش کوچکی از زیرساخت‌های  شهری نامناسبی هستند که موقع بحران چهره اصلی خود را نشان می‌دهند.

هرچند مسئولان در این مواقع شماره تماس‌هایی را برای امدادرسانی به شهروندان اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد فقط این شماره تماس‌ها در حد اعلام آمادگی برای خدمات‌رسانی در حد محدود است و گاهی برای رفع تکلیف، چراکه گره‌ای از مشکل مردم باز نمی‌کند.

*مدیران پاسخگو موقع بحران خاموش و در دسترس نیستند
یکی از وظایف و انتظاراتی که از مسئولان می‌رود این است که در مواقع بروز هرگونه مشکلی برای تنویر افکار عمومی در دسترس و پاسخگو باشند درحالی‌که می‌بینیم در چنین مواقعی تلفن همراه مسئولان غالباً خاموش بوده و در دسترس نیستند.

خبرنگار خبرگزاری فارس طی تماس‌های مکرر با مدیرکل مدیریت بحران برای مشخص‌شدن آخرین وضعیت استان و کنترل و مدیریت بحران گرفت اما پاسخی دریافت نکرد، همچنین با روابط عمومی سازمان خدمات شهری چنین تماس گرفته شد که بی‌نتیجه ماند.

از سوی دیگر طی تماسی که با رئیس روابط عمومی استانداری گرفته شد که آخرین وضعیت استان را اعلام کنند، گفته شد که مدیریت بحران به شهرداری اصفهان واگذارشده است و قاعدتاً باید شهرداری پاسخگوی کم‌کاری‌های شهری و اعلام وضعیت باشد.

البته ناگفته نماند که حوادث و بلایای طبیعی را کمتر می‌توان کنترل و پیش‌بینی وضعیت کرد اما زیرساخت‌های شهری باید به‌گونه‌ای باشد که در مواقع سیل و یا زلزله حداقل در شهرها خانه‌‌های مردم آن‌هم در مناطق و شهرک‌های جدید دچار آب‌گرفتگی نشود.

*رشته مدیریت بحران، رشته‌ای که در عمل کاربرد ندارد
 جالب است، در سایر کشورها تمامی این رویدادها به‌ عنوان یک نعمت، یک فرصت و یک موقعیت یاد می‌شود و غالباً برای کنترل آن پیش‌بینی عملی صورت می‌گیرد.

کشور ایران که به‌عنوان یک کشور کم‌آب از آن یاد می‌شود می‌تواند با برنامه‌ریزی و الگوگیری از سایر کشورهای درگیر در مواقع سیلاب و طوفان، تهدید‌های موجود را تبدیل به فرصت کند.

مثلاً به‌ عنوان نمونه می‌تواند برای این سیلاب‌ها و آبرفت‌های روان، بخصوص در سطح شهر که آلودگی کمتری دارد طوری برنامه‌ریزی کند که به‌عنوان منبعی برای آبیاری درختان استفاده شود و توسط تانکرهای مخصوص جمع‌آوری و استفاده شود.

بسیاری از این طراحی‌ها و فکرها نیازی به هزینه سنگینی ندارد و فقط به یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق نیاز دارد اما مشاهده می‌شود در این حد هم اقدامی صورت نمی‌گیرد.

اخیراً رشته‌ای به‌عنوان مدیریت بحران ایجاد شده است که بسیاری از مدیران ارشد در این رشته تحصیلی فوق‌لیسانس و یا مدرک دکترا دریافت می‌کنند که جای این سؤال باقی می‌ماند که در کلاس مدیریت بحران دقیقاً از چه موضوعی به‌عنوان بحران یاد می‌شود و چه باید کرد که مسئولان در مواقع بروز بحران به‌جای رفع مشکل بحران بهت‌زده نشوند؟

 

 اخبار اجتماعی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------