روستاها چگونه به ویروس شهر آلوده شدند



اخبار,اخباراجتماعی , میراث فرهنگی

مشاور گردشگری روستایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عدم توجه به توسعه روستا به واسطه تبعیت از فرهنگ شهرنشینی را بستر نابودی فرهنگ روستایی عنوان کرد.

تقی قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه مرکزی- امروزی شدن روستاها را بستری برای از بین رفتن بخشی از فرهنگ این مناطق عنوان کرد و گفت: هرچند هنوز هستند روستا‌هایی که زندگی صنعتی و تاثیرات زندگی شهری آنها را متحول نکرده است، اما زندگی روستایی با تمام زیبایی‌هایش رو به سوی تحولی ناخوشایند پیش می‌رود.

وی ورود سبک زندگی شهری و از بین رفتن فرهنگ زندگی روستایی را از چالش‌های زندگی روستایی عنوان کرد و افزود: اگرچه هنوز میان شهر و روستا تفاوت‌های بارزی وجود دارد، اما سبک زندگی روستاییان در حال تغییر است و با شتابی روز افزون از گذشته‌ها فاصله می‌گیرد.

این فعال حوزه گردشگری از بین رفتن پوشش محلی را اولین نمود این امر دانست و عنوان کرد: هرچند در گذشته پوشش اهالی روستا با فرهنگ سنتی روستاییان پیوند داشت و با شهرنشینان کاملا متفاوت بود، اما حالا یکی از تغییرات روستاها نسبت به گذشته تغییر در پوشش اهالی روستاست که چندان تفاوتی با پوشش شهرنشینان ندارد.

قاسمی ورود تکنولوژی به روستاها را از جمله عوامل این تغییر برشمرد و افزود: با ورود تلویزیون و رسانه‌های جمعی به روستا‌ها، جلوه‌های زندگی شهرنشینی به روستاها نیز سرایت یافت، به گونه‌ای که در موارد بسیاری روستاها به دنباله‌روی از شهرها پرداختند، در نتیجه نوعی یکسان‌سازی سبک زندگی روستاییان با شهرنشین‌ها یا همان شهری شدن روستا اتفاق افتاد.

مشاور گردشگری روستایی استان مرکزی بعد مسافت را از دلایل دیگر این امر عنوان و بیان کرد: تاثیرپذیری روستا از شهر همواره تابع بعد مسافت میان این دو بوده، یعنی هرچه روستایی به شهر نزدیک‌تر باشد، به همان میزان نیز نفوذ عناصر و فرهنگ شهر در روستا بیشتر می‌شود.

‌وی تغییر اساسی شکل فعالیت‌های روستاییان را از جمله مضرات این تغییر فرهنگ برشمرد و اظهار کرد: هر چند در بسیاری از روستاها هنوز هم کار روستائیان، کشاورزی و دامپروری است، اما دختر روستایی که تا همین چند سال پیش پشت دار قالی می‌نشست و با دستان هنرمندش بر تار و پود آن نقش می‌زد، حالا انگار همچون دختران شهرنشین به دنبال مهارت‌های تازه‌تری است.

قاسمی دامه داد: لذا بالاجبار مادران روستایی هنرهای کهنی که سینه به سینه به آنها رسیده بود را به خاک هدیه می‌دهند.

مشاور گردشگری روستایی افزود: روابط و ارزش‌های بورژوایی به تدریج بر روستا‌ها غلبه یافته، به گونه‌ای که شهری شدن به مثابه نوعی ارزش بر روستا حاکم شده و این خود حاکی از نابودی روستا و فرهنگ روستایی است.

‌وی توسعه فیزیکی روستاها را بدون در نظر گرفتن و پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی نه تنها بی‌فایده بلکه آسیب‌زا دانست.

قاسمی راه‌یابی بسیاری از عناصر شهری به زندگی روستایی بدون بسترسازی را، بستری برای تغییر کلی سبک زندگی روستایی عنوان و اظهار کرد: سبک زندگی در روستا حالا مثل بسیاری از جنبه‌های زندگی آدم‌های امروزی تغییر کرده و حالا به چشم روستائیان، شهر نمادی برای امروزی شدن است.

قاسمی رسیدگی مثبت به زیربنای توسعه را امری ضروری عنوان و بیان کرد: زمانی که بر روی مسائل فرهنگی و اجتماعی روستاییان کار و به نوعی داشته‌های آنها برجسته‌سازی شود، حتی با ورود تکنولوژی به روستا فرهنگ منطقه از بین نخواهد رفت.

این فعال حوزه گردشگری پرداختن به مقوله گردشگری روستایی را ایجاد نوعی زیرساخت فرهنگی ارزیابی و تصریح کرد: آموزش روستاییان در خصوص پذیرا شدن گردشگران و تبیین این نکته که رونق گردشگری در روستا تا چه اندازه بر اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر گذار خواهد بود، اولین گام در این رابطه است.

وی ادامه داد: زمانی که روستاییان برای ورود گردشگر آماده و ترغیب شدند، باید جاذبه‌های گردشگری یک روستا را برای ‌آنها توضیح داد که یکی از این جاذبه‌ها شکل و فرهنگ زندگی روستایی و جذابیت این امر برای جوامع جهانی است.

قاسمی نتیجه این امر را ایجاد عرق اهالی روستا نسبت به آیین و فرهنگ منطقه‌شان دانست و بیان کرد: به این طریق حتی ورود تکنولوژی هم تغییر بنیادی در فرهنگ روستا ایجاد نخواهد کرد و حتی روستاییان از تکنولوژی به شیوه زندگی و فرهنگ خود بهره خواهند گرفت.

مشاور گردشگری میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: این موضوع تنها مربوط و به عهده دولت نیست و همه مردم و نیز نخبگان باید به این موضوع ورود کرده و به توسعه مطلوب روستاها در همه ابعاد کمک کنند.

‌  اخباراجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------