دو پیام مهم « توافق بزرگ» برای دوران «پسا توافق»



دوران « پسا توافق» دورانی است که دولت و مردم هم زمان با آن را پیش ببرند تا ایران به اهداف خود در مسائل داخلی و خارجی برسد. حفظ اعتدال در سیاست داخلی و عقلانیت در سیاست خارجی می‌تواند ایران را زودتر از آنچه تصور می‌شود تبدیل به قدرت برتر منطقه و یکی از بازیگران موثر فرامنطقه‌ای تبدیل کند

  با به توافق رسیدن ایران و کشورهای 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و صدور قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل دوران « پسا توافق» در ایران آغاز شد.

دورانی که برای جمهوری اسلامی دارای اهمیت فراوانی است. دولت روحانی طی دوسال گذشته تمام تلاش خود را انجام داد تا تحریم‌ها برداشته شود و دولت بتواند با دست باز برای کشور برنامه ریزی کند. دوران پسا توافق این اجازه را به روحانی می‌دهد که برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی خود را اجرا کند.

نکته مهم در این میان حفظ شرایط بعد از توافق بزرگ است. تحریم‌های کمرشکن به دلیل زورگویی غربی‌ها و استراتژی‌های غلط در سیاست خارجی ایران شکل گرفت و کار را به جایی رساند که مردم ایران برای گذراندن زندگی خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند. مشکلاتی که باعث شد ایران با رای مردم تغییر گسترده‌ای در سیاست خارجی خود ایجاد کند که حاصل آن ایستادن پشت درواره توافق است.

 

اخبار,اخباراجتماعی ,   پرونده هسته‌ای ایران


در این میان این توافق برای دولت و مردم ایران دو پیام مهم و اساسی دارد. اولین پیام خطاب به مسئولین به ویژه مردان دیپلماسی است. حفظ استراتژی موجود یعنی « باز کردن آغوش دوستی برای کشورهای منطقه ‌ای و جهانی» باید در دوران پسا توافق ادامه پیدا کند. خروج از مسیر عقلانیت در سیاست خارجی می‌تواند کشور را بازهم به پرتگاه تحریم و شرایط سخت اقتصادی نزدیک کند. مسئولین باید بدانند که اتخاذ تصمیمات احساسی در سیاست خارجی کار را برای ایران به اینجا کشاند و این یعنی اینکه عرصه دیپلماسی جای احساسات و هیجانات نیست. مردان دیپلماسی باید تنها و تنها از زبان منافع ملی و عقلانیت سخن بگویند و از زدن هر حرفی که منافع ملی را به خطر بیندازند پرهیز کنند.

جهان امروز دست دوستی خود را به سمت دولتی دراز کرده است که با شعار عقلانیت به سرکار آمده است و این نشان می‌دهد که دنیا از گفتمان عقلانیت دولت ایران استقبال می‌کند. در همین راستا پیام دوم توافق بزرگ خطاب به مردم ایران است. اصلی ترین تعیین کننده گفتمان جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی مردم هستند. کسانی که با رای خود به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مسیر آینده کشور را مشخص می‌کنند.

در ده سال گذشته این نقش به خوبی قابل درک بود. مردم به دلیل شعارهای احمدی نژاد در مورد عدالت اجتماعی، او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. اما تصمیمات رئیس جمهور سابق ایران به ویژه در عرصه سیاست خارجی باعث شد تا مردم پی به این معنا ببرند که در انتخاب خود اشتباه کرده‌اند و در خرداد 92 برای جبران اشتباه خود به حسن روحانی رای دادند تا « شیخ دیپلمات» روند مذاکرات هسته‌‎ای ایران را تغییر دهد.

مرد باید بدانند در هر انتخاباتی در دوران « پسا توافق» باید به کسانی رای بدهند که بتوانند این مسیر را ادامه دهند. تدوام مسیر عقلانیت با رای مردم یعنی باز شدن تمام گره‌های کشور در سال‌های پیش رو. توقف در این مسیر نه تنها ما را از موفقیت‌ها به دست آمده دور می‌کند بلکه مسیر بازگشت احتمالی را ناهموار و دشوار می‌کند.

دوران « پسا توافق» دورانی است که دولت و مردم هم زمان با آن را پیش ببرند تا ایران به اهداف خود در مسائل داخلی و خارجی برسد. حفظ اعتدال در سیاست داخلی و عقلانیت در سیاست خارجی می‌تواند ایران را زودتر از آنچه تصور می‌شود تبدیل به قدرت برتر منطقه و یکی از بازیگران موثر فرامنطقه‌ای تبدیل کند.

مسیر اعتدال بدون توجه به اسامی در کشور باید حفظ شود و مردم اجازه ندهند جریان رادیکال وارد بازی سیاسی ایران شوند. جریان رادیکال با ایدئولوژی بسته‌ای که برای خود تعریف کرده است، فقط به دنبال ارائه یک سیاست نمایشی و هیجانی است. آنها حاضرند برای پیش برد اهداف خود به راحتی از آسایش مردم بگذرند و ما با سلاح دموکراسی و صندوق رای به ویژه در مجلس و ریاست جمهوری اجازه ندهیم آنها به قدرت برسند.

توافق بزرگ پنجره‌های تازه‌ای را به روی ایران باز می‌کند که نباید اجازه بدهیم آنها بسته شوند.

 

 اخبار  اجتماعی  - عصر  ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------