1888 با ماست يا با سازندگان متخلف؟



اخبار,اخباراجتماعی ,سامانه نظارت شهرداري

داستان، داستان هميشگي مهرباني مضاعف ماموران شهرداري با سازنده‌ها، بساز و بفروش‌ها و كم‌لطفي و بي‌توجهي مضاعف آنان با شهروندان و شاكيان پرونده‌هاي تخلفات ساختماني است. آقاي بهشتي نمونه افراد به ستوه آمده از چنين رفتارهايي است.

بهشتي مي‌گويد ماموران 137 و بعد از آن ماموران 1888 از رسيدگي به تقاضاي او براي بررسي تخلفات ساختماني پرهيز مي‌كنند. او معتقد است چهار ماه است كه از طريق سامانه نظارت و بازرسي شهرداري با كد رهگيري 9461614526 براي سامانه 137 و كد 846165185 براي سامانه 1888 به شهرداري پيام داده است كه اگر مايل به رويت اسناد تخلف همكاران‌تان هستيد به ما مراجعه كنيد اما هنوز چنين مراجعه‌اي صورت نگرفته است.

 

روزنامه قانون پيرو تماس‌هايي كه با همين كد رهگيري با سامانه نظارت شهرداري داشته، اظهارات اين شهروند شاكي را تاييد مي‌كند. اما متاسفانه ماموران شهرداري به خبرنگار قانون هم دروغ گفتند زيرا قرار بود ماموري براي رسيدگي به اين تخلف به محل مراجعه كند اما اين اتفاق نيفتاده است.

 

مطابق گفته‌هاي بهشتي، در پرونده اين ساختمان بيش از 10 مورد تخلف آشكار روي داده . در چند مرحله روند كار به دليل تخلفات عديده متوقف شده است اما با همكاري ماموران شهرداري، فعاليت‌هاي آن از سر گرفته شده. به يقين انتشار چنين گزارش‌هايي نمي‌تواند نافي زحمات كاركنان شهرداري باشد اما اگر قرار باشد چنين سامانه‌هاي عريض، طويل و پرهزينه‌اي در شهرداري به شكواييه‌ها و گلايه‌هاي مردمي رسيدگي نكنند، پرسش اين است كه چنين سيستم‌هايي با چه فلسفه وجودي بنا شده و چرا استمرار مي‌يابند؟


«گودبرداري غيراصولي باعث ريزش ساختمان مجاورش شد»، «ساخت‌وساز غيراصولي، باعث شكايت شهروندان شد.» از اين دست خبرها تا دل‌تان بخواهد در تهران شنيده مي‌شود. آنقدر زياد هستند كه مردم ديگر نسبت به آنها بي‌حس شده‌اند! اما هر روز در تهران هستند شهرونداني كه درگير اين مشكل نخ‌نما مي‌شوند. اما با اينكه اين مشكل آنقدر تكرار شده كه ديگر به خاطره شبيه است اما همچنان كاري از پيش نمي رود. هر روزه خبرهايي از گوشه و كنار تهران به گوش مي‌رسد كه نشان از درگيري مردم با ساختمان‌هاي متخلف مجاورشان دارد  اما هنوز اين مشكل كوچك بعد از سال‌هاي طولاني حل نشده است.

 

اين گزارش، نمونه‌اي از مواردي است كه روزانه در تهران رخ مي‌دهد و حتي شكايت شاكيان به شهرداري، به جايي نمي‌رسد.«محله مرزداران. سه ساختمان به هم چسبيده. حتي فاصله قانوني بين ساختمان‌ها هم بين اين سه ساختمان رعايت نشده است. كارگران ساختمان وسطي هنوز مشغول كارند. اما ساكنان ساختمان‌هاي كنار با ناراحتي و حسرت اين صحنه را تماشا مي‌كنند. آقاي بهشتي كه در ساختمان كناري اين ساختمان نوساز زندگي مي‌كند، درددلش باز مي‌شود. از مشكلش با اين ساختمان نوساز مي‌گويد و اينكه «درز انقطاع» ساختمان رعايت نشده است: از لحاظ اصولي،  يكسري قوانين را رعايت نكرده است. بايد مابين ديوار ساختمان ما و ساختمان خودش يا يونوليت يا صفحه‌هاي مخصوص بگذارد.

 

اما ايشان بتن را مثل آب رها كرده و از هر دو طرف بين ديوارها رفته و با ديوار عجين شده است. الان كه دارند كف ساختمان را درست مي‌كنند و همين‌طور كه چكش مي‌زنند، صدا در ساختمان ما مي‌پيچد. خيلي جر و بحث و جنگ و دعوا داشتيم اما هيچ فايده‌اي نداشت. چون قانوني در كار نبود كه جلوي صاحبان اين ساختمان را بگيرد. بعد از هشت ماه، داربست و مشمايي زد كه آشغال به داخل ساختمان ما نريزد. اين كار باعث شد راه ورودي آب پاركينگ ما بند بيايد. لوله‌كش آورديم و گفت درون لوله پر از خاك‌وماسه است. صاحب اين خانه خيلي خرابكاري ايجاد كرد اما كسي نگفت بالاي چشمت ابروست».


 مامور مي‌آيد و هيچ نمي‌گويد!
آقاي بهشتي مي گويد كه 11 سال در شهرداري كار كرده است و با چم و خم كار آشناست. براي همين است كه اينقدر به اين خانه گير داده و به نوع ساختش ايراد مي‌گيرد: «به 137 و بازرسي كل يعني 1888 زنگ زديم ولي هيچ نتيجه‌اي نداشت. مقصر اول از نظر من؛ خانمي است كه به عنوان كارشناس شهرداري منطقه دو، سر ساختمان آمد اما به داخل ساختمان نرفت! چندين دفعه هم گفت بين ديوارها يونوليت است و هرچه اصرار كرديم كه دقيق نگاه كند تا خودش ببيند كه بتن كار شده است،  قبول نكرد.»

 

اين شهروند تهراني حتي اين ادعا را مطرح مي كند كه «اكنون اين شايبه پيش آمده كه شايد شرايط ديگري به جز قوانين و ضوابط وجود داشته كه مامور شهرداري گزارشي از تخلفات موجود در ساختمان ثبت نكرده است» . سر كوچه‌مان ساختماني در حال ساخت است. خيلي مرتب يونوليت گذاشته تا بتن با آجرهاي ديوار ساختمان كنارش عجين نشود. چطور براي آن ساختمان اينقدر همه‌چيز مرتب است اما براي ساختمان كنار ما اين‌طور نيست؟! هر كسي در اين ساختمان بنشيند، تا آخر عمر بدبخت است.


 گودبرداري غيراصولي و ريزش ساختمان
آقاي بهشتي در ادامه به ديگر تخلفات رخ داده در اين ساختمان اشاره كرده و مي گويد: جالب اينكه، غيراصولي كار كردن كارگران اين ساختمان هم از همان اول كارشان معلوم بوده، موقع گودبرداري ديوار ما را با بيل مكانيكي خراب كردند. راي شوراي حل اختلاف را هم قبول نمي‌كردند و مي‌گفتند مسخره است! تا وكيل گرفتيم و ساختمان را پلمب كرديم و خسارت گرفتيم. حتي مجبور شديم چند ميليون تومان روي آن بگذاريم تا بازسازي ديوار ساختمان به كلي انجام شود. كارشناس دادگستري هم آمده بود و مي‌گفت ديوار 9 سانتيمتر آمده داخل و بايد از سقف تا كف، دوباره ساخته شود.

 

ما در خانه تا دوماه داشتيم خاك جارو مي‌كرديم.» جالب اينكه به گفته آقاي بهشتي حتي  اين پروژه مهندس ناظر هم نداشته: «روز آخر آمد و دو ساعتي بود و رفت. آنقدر تلفن كرديم تا بالاخره گيرش آورديم!» او در توضيح اينكه دقيقا ممكن است چه مشكلاتي براي ساختمان‌هاي مجاور اين ساختمان به وجود بيايد، مي‌گويد: «مثلا اگر يك روز جمعه، يكي از ساكنان هوس كند كه چند گردو در خانه‌اش بشكند، صداي تق تق چكشش تمام دو ساختمان مجاورش را پر مي‌كند. در واقع با اين كارش حداقل 17 خانواده را اذيت كرده است. دست‌مان هم به هيچ كجا بند نيست».


 شهرداري و سكوت
«ما تا دل‌تان بخواهد به شهرداري شكايت كرديم ولي هيچ نتيجه‌اي نداشت. بعد از اين‌همه زنگ زدن، انگار حساب و كتابي نيست. اصلا نيامدند بازديد كنند. حتي كارگر ساختمان وقتي گفت به جاي يونوليت، بتن در ديوار است، فردايش اخراج شد. ما هم خسته شديم. الان هم كه ديگر ساختمان تمام شده. حتي ديگر شهرداري هم نمي‌تواند كاري كند. مشكل براي اين 17 خانواده‌اي است كه در كنار اين ساختمان زندگي مي‌كنند.

 

در  واقع تا آخر عمر اسير هستند. بدوند، يك ميخ ساده به ديوار بكوبند يا هر كار ديگري بكنند، صدايش در ساختمان‌هاي مجاور هم شنيده مي‌شود. چون همه ساختمان از ميلگرد و بتن ساخته شده و مثل رشته‌هاي عصبي به هم وصل هستند و صدا در تمام ساختمان پخش مي‌شود.»

 

اين ساختمان نوساز در زميني به مساحت 110 متر مربع ساخته شده است. ساختماي هفت طبقه كه يك طبقه‌اش پاركينگ است. ساختماني كه به خاطر ساخت و ساز غيراصولي، با دو ساختمان مجاورش عجين شده و مثل سه قلوهاي به هم چسبيده شده‌اند  يعني هر بلايي سر ساختمان وسط بيايد، ساختمان‌هاي كنارش را پايين مي‌كشد. از اين دست اتفاقات زياد در تهران رخ مي‌دهد و سكوت دستگاه‌هاي مسئول در برابر آن، مي تواند جان مردم را نيز بگيرد.


  لزوم رسيدگي به مشكلات مردم و اعتمادسازي
اظهارات آقاي بهشتي، شهروند تهراني درباره تخلفات متعدد در ساخت يك ساختمان ، آنجا حايز اهميت است كه با وجود پيگيري هاي فراوان از شهرداري و ديگر دستگاه‌ها نتوانسته پاسخ و اقدامي اثر بخش دريافت كند و اين موضوع، شايبه وجود مسائل مالي در برخورد با تخلفات را بيش از پيش مي كند.

 

از آنجا كه برخي دستگاه‌ها اعم از شهرداري همواره در مظان اتهام و بي‌اعتمادي مردم قرار دارند، بي توجهي به درخواست‌ها و شكايات مردمي براي رسيدگي به موضوعات شهري مي‌تواند نگاه بي اعتماد به آنها را  افزايش داده و بروز تخلفات و فسادها را بيشتر كند. اين درحالي است كه برخورد جدي با تخلفات در حوزه هاي مختلف مي تواند زمينه بروز مفسده هاي خرد و كلان را از بين برده و اعتماد مردمي را بازگرداند.


 اخبار  اجتماعی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------