"آب هست، ولی کم است" و ماجرای جوالدوز و سوزن



اخبار,اخبار اجتماعی,بحران آب

تشدید بحران‌های آبی و عدم رعایت برخی سازمان‌ها برای حفظ منابع آبی کشور به ویژه در معابر عمومی و پارک‌ها موجب نارضایتی و اعتراض مردم شده است و به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، بر اساس توافق با شهرداری قرار بر این شده که آبیاری معابر و پارک‌ها تنها از طریق آب غیر شرب باشد که البته تخلفاتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دغدغه بحران آب و بی توجهی برخی مسوولین به این حوزه نابسامانی هایی را ایجاد کرده است تا جایی که صدای مردم نیز از شرایطی که هر روزه در پارک ها و معابر عمومی به چشمشان می آید، درآمده است و به دنبال مسوولی برای پاسخی به چراهای موجود در ذهن خود هستند.

در حال حاضر بحران آب یکی از مسائلی است که هر روزه هشدار های آن به گوش مردم می‌رسد، مردمی که برایشان سئوال پیش می‌آید چرا آب از سوی سازمان‌های مختلف به این سادگی به هدر می رود و معابر و پارک های عمومی در ساعات اوج گرما آبیاری می شود. جالب این‌جاست که بیلبوردهایی با مشارکت شهرداری در سطح شهر دیده می‌شود که "آب هست، ولی کم است"!

این شرایط در حالی است که ساعت آبیاری پارک ها و نوع آب مصرفی آن نیز مشخص است اما بازهم دیده می شود که در برخی مناطق آب به صورت بی رویه آن هم در ساعت غیر معمول به هدر می رود و هیچ نظارتی نیز برای این موضوع وجود ندارد.

از سوی دیگر نیز دیدن تانکر های آب در خیابان که هر روزه در پیک مصرف اقدام به آبیاری کناره های خیابان و جداول می کنند این سوال را در ذهن ایجاد می کند که در این کمبود آب و بحرانی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم چرا هیچ نظارت واحدی در این زمینه وجود ندارد .

تخلف پیمانکاران باید به جد رسیدگی شود
برای پاسخ به این چرایی ها، علیرضا نوذری پور، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران به ایسنا گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته با شهرداری 100 درصد آبیاری معابر و پارک‌ها باید با استفاده از آب غیر شرب و چا‌های مخصوص شهرداری صورت بگیرد.

به گفته وی شهرداری تجهیزاتی را برای آبیاری مکان‌های عمومی در نظر گرفته است اما در این بین نیز تخلفاتی از سوی پیمانکاران به چشم می‌خورد که به محض اطلاع رسانی به سازمان آب و فاضلاب استان تهران این مساله به جد پیگیری می‌شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: اگر مردم نیز در طول روز شاهد چنین تخلفاتی بودند می‌توانند با تماس به شماره 122 مانع این اقدام شوند البته در حال حاضر نیز پرونده‌های از این قبیل در سازمان به منظور رسیدگی وجود دارد.

قطع آب در عوض تخلف
نوذری پور با بیان اینکه هرکجا متوجه این شویم که از آب شرب برای آبیاری پارک‌ها و معابر استفاده می‌شود مانع اینکار می‌شویم، اظهار کرد: اجازه نخواهیم داد که از آب شرب برای آبیاری استفاده شود لذا به محض متوجه شدن، آب آن قسمت را قطع خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسوول، شهرداری‌ها موظفند که از آب مخصوص چاه‌های خود که آب‌منطقه‌ای به آن‌ها مجوز داده است، استفاده کنند و همچنین رسیدگی و نظارت بر نحوه آبیاری بر عهده شهرداری است.

وی معتقد است که آبیاری معابر و پارک‌های عمومی باید در ساعات غیر پیک مصرف و با نظارت دقیق صورت گیرد و با توجه به قرار گرفتن در بحران آبی باید اهتمام زیادی به این بخش شود.

به طور کلی باید گفت که روش‌های مناسب آبیاری برای تأمین آب فضای سبز یکی از مسائلی است که با توجه به کم‌آبی موجود، باید مورد توجه شهرداران و تمامی سازمان های ذی ربط قرار گیرد، زیرا آب شرب برای تصفیه، نیازمند هزینه زیادی است که استفاده از آن برای آب غیرشرب موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

همچنین استفاده از آب در ساعت مناسب که بازدهی و بهره وری بالایی داشته باشد باید مورد تاکید تمامی مسوولین قرار گیرد، اما به نظر می رسد که متهم اول کم آبی کشور و مسوول رسیدگی به این موضوع تنها وزارت نیرو شناخته شده و این درحالیست که رفع بحران آب نیازمند یک حاکمیت ملی است.

باتوجه به اینکه آب یک مایه حیاتی و مهم برای زندگی بشر است نباید این واقعیت را نادیده گرفت که همه مسوولین و حتی مردم موظف به صرفه جویی و استفاده بهینه هستند لذا باید همه ارگان ها و سازمان های ذی ربط با درج قوانین و نظارت ویژه به این موضوع نهایت اهتمام و تلاش خود را برای خروج کشور از بحران کم آبی کنند.

 اخبار اجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------