پارازيت‌ها را فيلتر مي‌كنيم



اخبار,اخباراجتماعی ,پارازيت

در جريان حوادث غيرمترقبه‌اي كه در يكي دو سال اخير رخ داده است هم‌زمان كه وظايف و رسالت‌هاي سازمان‌هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته است، اين مساله نيز مد نظر بوده كه سازمان هواشناسي پيش‌بيني درست و به موقعي از حوادثي مانند طوفان و سيل نداشته است. اين مساله خود باعث شدت يافتن خسارت‌هاي جاني و مالي حوادث شده است. سازمان هواشناسي مي‌گويد به دليل وجود پارازيت‌ها قادر به پيش‌بيني درست و دقيق حوادث نيست. روز گذشته اما يك مقام مسئول در اين سازمان عنوان كرده است سازمان هواشناسي درصدد فيلتر پارازيت‌ها از صفحه رادارهای خود است.

نزديك يك دهه از طرح مساله پارازيت‌ها و عوارض آن بر سلامت جامعه مي‌گذرد. موضوع ارسال پارازيت‌ها روي امواج راديويي از سال 80 آغاز شد و تاكنون ادامه پيدا كرده است. اين ماجرا طي 13 سال گذشته فراز و نشيب‌هاي متعددي را پشت سرگذاشته است. از دو سال گذشته نيز با روي كار آمدن دولت يازدهم و اعلام شعار تدبير و اميد دولت جديد، اميدها به تغيير در حوزه‌هاي مختلف كشور و به تبع آن تغيير رويه پارازيت‌ها نيز افزايش يافته است، اين اميد موضوع پارازيت‌ها را بار ديگر داغ كرده است. در اين زمينه با دستور رئيس‌جمهور يك سال پيش، كميته‌اي ويژه براي بررسي تشعشعات از جمله پارازيت‌ها متشكل از وزارت ارتباطات، وزارت دفاع، وزارت بهداشت و سازمان محيط زيست تشكيل شده است. براساس اعلام مسئولان، نتيجه گزارش با تأييد هفت سازمان، به رياست‌جمهوري ارسال شده اما اين نتيجه هنوز اعلام نشده است.

 

حتي در زمينه تاثيرات پارازيت‌ها هم تاكنون سازمان محيط زيست به‌طور كامل شفاف به تاثيرات آن بر محيط زيست نپرداخته است. در اين زمينه حتي معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط زيست هم در درباره پارازيت‌ها معتقد است: حوزه پارازيت با وجود آن‌كه منشأ دولتي ندارد از سوي سازمان محيط زيست در حال پيگيري است. در اين زمينه همه دستگاه‌هاي كشور موظف به رعايت استاندارد هستند. استدلال محيط زيست اين است كه با توجه به استاندارهاي دستگاه‌هاي پارازيت‌انداز اين نوع كاربرد براي اين دستگاه‌ها تعريف نشده است.


 نقش پارازيت‌ها در طوفان
با توجه به اين‌كه سال گذشته طوفاني بي‌سابقه در شهر تهران رخ داد برخي از مسئولان در واكنش به علل وقوع اين حادثه به تاثير پارازيت‌ها اشاره كردند اما معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در واكنش به اظهارات سازمان هواشناسي مبني بر تداخل فركانسي كه منجر به تداخل در پيش بيني‌هاي اين سازمان در زمان وقوع طوفان تهران شده بود، گفت: تاكنون سازمان هواشناسي درباره تداخل پيش آمده گزارش و نامه‌اي به رگولاتوري ارائه نكرده است. مديران سازمان هواشناسي از تاثير منفي پارازيت‌ها و امواج بر عملكرد دستگاه‌هاي پيش‌بيني حوادث طبيعي و اختلال پيش آمده خبر داده و اعلام كردند كه تاثير پارازيت‌ها در تشخيص پديده هواشناسي را قبل از وقوع طوفان به سازمان‌هاي ذي‌ربط اطلاع داده بودند.


 تلاش هواشناسي براي فيلتر پارازيت از صفحه رادارها
با وجود اين، روز گذشته معاون توسعه و پيش‌بيني سازمان هواشناسي به وجود مشكل در بخش شمال صفحه رادار تهران اشاره كرد و گفت: آنچه كه مشاهده مي‌شود آن است كه رادارهاي هواشناسي توسط يك سري از امواجي كه منشأ آن براي ما روشن نيست دچار اختلال مي‌شوند.

 

علي عابديني درباره پارازيت‌ها و اينكه عنوان مي‌شود يكي از دلايل عدم پيش‌بيني‌ طوفان‌ها وجود اين مشكل بوده است، افزود: اين امواج كه منشأ آن براي ما روشن نيست بيشتر براي رادار تهران اتفاق مي‌افتد. منشأ انتشار و علت آن براي ما روشن نيست و يك چهارم صفحه رادار توسط اين موج‌ها پوشيده شده است و به زحمت مي‌توان اطلاعات اين بخش را مشاهده كرد. او با اشاره به اينكه كارشناسان آلماني اين رادارها را نصب كرده‌اند، گفت: آنها مدعي شدند اين موج‌ها پارازيت محيطي است.

 

نويزها با طول موج‌هايي كه رادار كار مي‌كند در محيط وجود دارد و قسمت شمال صفحه ايستگاه تحت تاثير اين نويزها است و در جنوب رادار تصوير مشكلي ندارد. معاون توسعه و پيش‌بيني سازمان هواشناسي با تاكيد بر اينكه هنوز صد درصد براي ما روشن نشده كه پارازيت‌هايي كه امواج ماهواره‌اي پخش مي‌كنند، امواج رادار هواشناسي را دچار مشكل مي‌كنند، گفت: اين امر براي ما هنوز محرز نشده و يك احتمال است و با استفاده از نرم‌افزارها و كدنويسي دنبال آن هستيم كه اين نويزها را از صفحه رادار فيلتر كنيم. به گزارش ايسنا، مجلس نيز در سال گذشته اختلال شبكه راداري هواشناسي در روز وقوع طوفان تهران را وجود پارازيت‌ها عنوان كرده بود.


 پاسخ شفاف محيط زيست در پارازيت‌ها را خواستاريم
 عضو فراكسيون محيط زيست مجلس درباره نقش پارازيت‌ها در وقوع حوادث جوي به «آرمان» مي‌گويد: تاثير پارازيت‌ها در سلامت انسان غيرقابل‌انكار است و با تاكيدات فراكسيون محيط زيست اما باز اطلاعات مشخصي از علل و عوامل پارازيت‌ها از سوي سازمان  محيط زيست در دست نيست. به گفته او سازمان محيط زيست به عنوان متولي سلامت جامعه در حوزه مسائل زيست محيطي بايد اقدامات موثري در اين زمينه اعمال كند. عضو فراكسيون محيط زيست مجلس مي‌گويد: در زمينه اثرات پارازيت‌ها بايد پاسخ شفاف و روشني ارائه شود تا همگان در اين زمينه تكليف خود را بدانند. لاهوتي تاكيد مي‌كند: اگر آن‌طور كه مي‌گويند پارازيت‌ها روي سلامت انسان تاثير مخرب دارد، در نتيجه بايد با اتخاذ روش‌هايي ميزان زيان‌هاي پارازيت‌ها كاهش داد. او با بيان اينكه در مجموع بايد سازمان محيط زيست در اين موضوع شفاف عمل كند، تصريح مي‌كند: بنابر تحقيقات انجام شده در كشورهاي پيشرفته پارازيت‌ها حتي در فضاي باز هم ممنوع است ديگر چه برسد به اماكن سر پوشيده. براي مثال امروزه در هر جلسه‌اي شاهد وجود تلفن همراه و پارازيت‌ها هستيم. اين در حالي است كه بارها از مسئولان امر خواستار بررسي ميزان آسيب پارازيت‌ها شده‌ايم.


 تشكيل كميته براي كنترل پارازيت‌ها الزامي است
يك عضو شوراي شهر تهران نيز درباره تاثير مخرب پارازيت‌ها در شرايط جوي به «آرمان» مي‌گويد: بي‌شك پارازيت‌ها تاثيرات مخرب فراواني بر روي محيط پيرامون دارد. غلامرضا انصاري مي‌افزايد: در اين زمينه بايد كميته‌اي با حضور نمايندگاني از وزارت بهداشت، قوه قضائيه و مجلس تشكيل شود تا به اين ترتيب به بررسي اين معضل محيط زيست پرداخته شود و به اين ترتيب كاملا عملي عوارض و نارسايي‌هاي ناشي از پارازيت‌ها را بررسي كرد.

 

به گفته او بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد استاندارد‌سازي‌ها درباره ميزان پارازيت‌ها انجام شود. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه پارازيت‌ها روي سلامت موجودات زنده تاثيرات سوء دارد، تاكيد مي‌كند: بخشي از فعاليت‌هاي اقتصادي مربوط به مخابرات بايد تعديل شود و به اين ترتيب با محدوديت‌ها اعمال شده در زمينه استاندارد‌سازي مي‌توان از شدت تاثير پارازيت‌ها كاست.


  اخباراجتماعی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------