خوش‌باوری عجیب آقای وزیر!



اخبار,اخباراجتماعی ,زلزله  در تهران

 

این روزها بیشتر از آنکه زلزله ایران به ویژه تهران را بلرزاند، اخبار مربوط به آن تن مردم را به لرزه درآورده است.

 

بعد از زلزله‌های مردادماه جوادآباد ورامین و فیروزکوه و ایوانکی و دو زلزله خفیف 1.4و 2.1 ریشتری


9شهریور تهران باز هم داغ زلزله بم، رودبار و منجیل،بویین زهرا و آذربایجان و کشته شدن بالغ بر 80هزار نفر از مردم بی‌گناه را برای مردم تازه کرد و از سوی دیگر به یادمان انداخت که بارها و بارها مسئولان داخلی و خارجی تاکید موکد کرده‌اند که زلزله تهران علاوه بر اینکه دیر و زود دارد سوخت و سوز هم دارد چنانچه به اعتقاد محمدرضا آریامنش معاون پژوهشکده زلزله شناسی «زلزله در تـــــهران قــــطعی است و...!» همچنین رئیس دپارتمان لرزه شناسی تکنوفیزیک موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا چندی پیش درباره وقوع زلزله در ایران بیان کرده بود:« ایران و به خصوص تهران یک منطقه بسیارزلزله خیز است.

 

این شهر در گذشته چند بار از حوادث زمین لرزه ای فاجعه بار آسیب دیده است و متاسفانه با اطمینان می‌دانیم که این حوادث زمین لرزه ای حتی در آینده نیز می‌توانند به تهران آسیب برسانند اما نمی‌توانیم بفهمیم «چه وقت» این آسیب وارد می‌شود.» علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی نیز در این باره می‌گوید:« وضعیت کشور به لحاظ بالا بودن تعداد گسل خاص است به شکلی که از یک گسل که دور می‌شویم به گسل دیگر نزدیک می‌شویم و اگر در تهران زلزله‌ای رخ دهد، بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد» و همه این اظهارات تصدیقی است بر فاجعه ای که در کمین ایران به ویژه پایتخت‌اش است و همه بر این موضوع متفق‌القول‌اند که کسی از زمان این فاجعه خبر ندارد هرچند اصل موضوع یعنی زلزله غیرقابل انکار است.

 

بعد از چند زلزله پرسروصدا و خوشبختانه بدون تلفات اخیر – که بی‌تلفات بودنش کاملا شانسی بوده است- مجدد زمزمه‌هایی از سوی کارشناسان مبنی بر خطر بروز فاجعه در صورت وقوع زلزله در تهران به گوش می‌رسد و التهاب زلزله و شایعات مختلفش حسابی اوقات مردم و مسئولان را تلخ کرده است؛ مردم را از جهت نگرانی و ترس، مسئولان را از جهت پاسخگویی به اذهان عمومی‌ و در نتیجه بر هم خوردن آسایش و آرامش! اما در این میان نکته جالب توجه تلاش برخی مسئولان برای امیدواری دادن به مردم و البته بیشتر خودشان است که سعی دارند موضوع را از ذهن مردم پاک کنند و در نتیجه به امور
خویش بپردازند.


چنانچه دوشنبه شب وزیر کشور در گفتگوی تلویزیونی در برنامه «نگاه یک » با قاطعیت بیان کرد:« وقوع زلزله بزرگ در تهران شایعه است به گونه ای که دانشگاه تهران این موضوع را رد می‌کند.»


این اظهارنظر درحالی است که پدر علم زلزله‌شناسی
ایران با رد شایعه بودن زلزله در تهران توسط وزیر کشور به آفتاب یزد می‌گوید: همانطور که مطلع هستید انسان در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند زمان دقیق زلزله را پیش‌بینی کند و این یک حقیقت قطعی است اما علائم زلزله به خوبی نشان می‌دهد چه مناطقی زلزله‌خیزند و چه مناطقی نیستند. بهرام عکاشه می‌افزاید: از سوی دیگر مناطقی که زلزله‌خیزند همواره زلزله‌خیز می‌مانند و اینگونه نیست که منطقه‌ای امسال زلزله‌خیز باشد و سال دیگر نباشد مگر آنکه حداقل 100تا 150 میلیون سال بگذرد. به عبارت بهتر آمار و اعداد در زلزله‌شناسی با آمار و اعداد در زندگی واقعی فرق دارد.

 

این متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی در ایران با تاکید بر اینکه ایران دارای گسل‌های فوق‌العاده خطرناک و فعال است، بیان می‌کند: در زمان شهرداری کرباسچی و با همکاری سازمان مدیریت بحران وقت قراردادی با یک موسسه دولتی ژاپنی در زمینه بررسی زلزله در ایران بسته شد و بعد از 18 ماه تحقیقات این تیم در ایران مشخص کرد که وضعیت در تهران به لحاظ زلزله‌خیزی فوق‌العاده حساس است و در صورت وقوع زلزله‌ای بزرگ در تهران فاجعه‌ای جهانی پیش خواهد آمد. عکاشه که به عنوان اولین زلزله‌شناس در ایران چندین سال است در زمینه زلزله مشغول فعالیت و مطالعه است در ادامه اظهار می‌کند: در کتابی که در کالج لندن درباره زلزله منتشر شده درباره زلزله‌خیزی در ایران نوشته شده است که این منطقه همواره زلزله‌خیز بوده و خواهد بود. وی می‌افزاید: طبق این کتاب در شهریور سال 1209 زلزله ای با قدرت 1/7 ریشتر در شرق تهران و شروع گسل مشا- فشم روی داد. در شعاع 37کیلومتری این زلزله هرچیزی که وجود داشت نابود شد و حدود 35 هزار نفر در آن کشته شدند، بازار تهران به طور کامل فرو ریخت و... حال محاسباتی که انجام شده و خودم هم انجام داده‌ام نشان می‌دهد دوره برگشت زلزله در تهران حدود 150 تا 200سال است و اکنون از زلزله 1209، حدود 185 سال می‌گذرد و این زنگ خطر بزرگی برای مسئولان است.


پدر زلزله‌شناسی ایران خاطرنشان می‌کند: هرچند زلزله ریاضی و زمان سرش نمی‌شود اما اینکه مسئولان بگویند زلزله قابل پیش‌بینی نیست و فکری برای مقابله با آن نکنند اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. آنها در مقابل جان مردم مسئول‌اند. وی با تاکید بر اینکه وقوع زلزله بزرگ در تهران شایعه نیست، می‌گوید: اگر ما به تاریخ زلزله‌خیزی تهران مراجعه کنیم می‌بینیم حداقل بیش از 5-6بار منطقه تهران و ری براثر زلزله نابود شده است.

 

همچنین در گزارشی که ژاپنی‌ها درباره زلزله در ایران منتشر کرده‌اند آمده چنانچه گسل جنوب تهران-ری- یا گسل شمال تهران – لواسانات تا شمیرانات- فعال شود، رقم کشته و زخمی‌ها میلیونی خواهد بود.این پیش‌بینی چشم‌بندی نیست. عکاشه می‌افزاید: پدیده زلزله اگرچه به طور دقیق زمان و مکانش قابل پیش بینی نیست اما چه بخواهیم چه نخواهیم زلزله روی می‌دهد و خوش‌خیالی درباره آن فایده‌ای ندارد و هدف از این اظهارات دلهره‌آور ترساندن مردم نیست بلکه هدف نگرانی بابت این اتفاق است.

 

من بارها گفته‌ام همانطور که ژاپنی‌ها، چینی‌ها و آمریکایی‌ها توانسته‌اند به خوبی در مقابل زلزله ایستادگی کرده و از خطرات آن مصون باشند ایران هم می‌تواند منتها مسئولان باید کاری کنند. وی درباره تنها راه مصون ماندن از زلزله را نیز اینگونه می‌گوید: باید حریم گسل‌ها را رعایت کرده و نزدیک یا روی گسل‌ها خانه نسازیم. در حالی که امروز مردم و مسئولان به تنها چیزی که توجه ندارند گسل و ساخت و ساز روی آن است و بدتر از آن طرز تفکرمان است که معتقدیم سرنوشت ما از قبل نوشته شده حال چه روی گسل خانه بسازیم اگر قرار باشد با زلزله بمیریم این اتفاق برایمان می‌افتد و فراموش کرده‌ایم خداوند عقل و شعور به انسان داده است تا خود را در مقابل حوادث مختلف مصون نگه داریم.


بعد از تحریر:آقای وزیر اگر صحبت‌های اخیرتان درباره شایعه بودن زلزله در تهران را به پای دل‌نگرانی‌تان بابت آزرده شدن خاطر مردم و امیدواری دادن به آنان بگذاریم مطمئن باشید که خاطر مردم زمانی آسوده می‌شود که کاری کنید. مردم با حرف امیدوار نمی‌شوند. فراموش نکنید که امیدواری زیاد هم چندان خوب نیست.

اخبار اجتماعی  -  آفتاب یزد  

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------