جاي پاركي كه طلا مي‌شود!



اخبار,اخباراجتماعی , جای  پارک  خودرو

امروز كوچه‌هاي تهران از معابري براي تردد عابران پياده به محلي براي توقف خودروها تبديل شده ‌است. 

براي هر پايتخت‌نشيني كه علاقه‌مند است از خودرو شخصي استفاده كند، پيش آمده است كه با مشكل پاركينگ مواجه شود. واقعيت اين است كه در تهران نه تنها درصد بالايي از آپارتمان‌ها پاركينگ اختصاصي ندارند كه در بسياري از مناطق صاحبان خودرو اگر بخواهند از پاركينگ عمومي استفاده كنند، چنين چيزي براي آنها در دسترس نيست. نتيجه اين وضعيت تبديل پايتخت ايران به يك پاركينگ بزرگ بوده است. در شهر تهران كمبود يك ميليون جاي پارك احساس مي‌شود.
 
به گزارش آرمان، بر اساس آمارهاي اعلام شده، در كشور ما 17 ميليون خودرو وجود دارد كه پيش بيني مي‌شود در دو دهه آينده تعداد خودروها به 50 ميليون دستگاه برسد. در شهر تهران 3 ميليون و 300 هزار خودرو تردد مي‌كنند در حالي كه اين شهر تنها ظرفيت يك ميليون و 500 هزار خودرو را دارد. اگر بخواهيم تعداد خودرو‌هايي كه در تهران در حال تردد هستند را پشت سر هم قرار دهيم حدود 11 هزار كيلومتر فضا نياز داريم، زماني فاجعه بودن اين رقم خود را نشان خواهد داد كه بدانيم طول كل مرزهاي آبي و خاكي ايران حدود 8 هزار كيلومتر است. اگر بدانيم كه جمعيت شهر تهران 11 ميليون و 700 هزار نفر است آن موقع خواهيم فهميد كه كه به ازاي هر 5/3 نفر يك خودرو در شهر تهران تردد مي‌كند. شهري كه هنوز در تامين مسكن و جاي زندگي براي شهروندانش مي‌لنگد، ديگر وضعيت پاركينگ كه جاي خود دارد.

 

خانه‌هاي كوچك بي‌پاركينگ باعث شده‌اند كه شهروندان زمان زيادي را صرف گشتن براي جاي پارك كنند و در نهايت وقتي كه خبري از پيدا كردن جاي پارك نشد در دسترس‌ترين گزينه خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهر مي‌شوند. اين حجم زياد خودرو در كوچه و خيابان باعث شده است كه شهر بيش از پيش چهره انساني خود را از دست بدهد و به سمت ماشيني شدن حركت كند. جالب است با روندي كه در تهران طي مي‌شود و روز به روز از جمعيت كاسته شده و در عوض بر تعداد خودروها افزوده مي‌شود در آينده‌اي نه چندان دور بايد تهران را شهر ماشين‌ها ناميد و به جاي آدم‌ها براي ماشين‌ها برنامه‌ريزي كرد! كمبود يك ميليون جاي پارك مقوله‌اي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت، به ويژه اگر بدانيم كه اين مساله عمري طولاني دارد و با گذشت چندين سال از اين مشكل همچنان مسئولان از كمبود يك ميليون جاي پارك خبر مي‌دهند اما خبري از اقدامات در اين باره نيست.

 پارك ممنوع، ممنوع است!
يك كارشناس برنامه‌‌‌ريزي شهري با تاكيد بر اينكه نقش كوچه‌ها در زندگي شهري كم رنگ شده است، تصريح كرد: امروز مي‌توانيم ادعا كنيم اين نقش در تهران و ساير كلان‌شهرهاي كشور، فراموش شده است. شهرام جباري زادگان با بيان اينكه هر چه از حاشيه شهر و مناطق مياني آن به محدوده مركزي تهران نزديك‌تر مي‌شويم، شاهد پارك هزاران هزار خودرو در كوچه پس كوچه‌هاي شهر هستيم، اظهار كرد: امروز كوچه‌هاي تهران از معابري براي تردد عابران پياده به محلي براي توقف خودروها تبديل شده ‌است.

 

او با اشاره به اينكه كوچه‌ها به عنوان اراضي عمومي شهر، ملك شخصي نيستند و جزو معابر عمومي محسوب مي‌شوند كه عموم شهروندان حق استفاده از آن را دارند، تصريح كرد: البته براي اين موضوع، دو استثناء وجود دارد كه شامل كوچه‌هاي بن بست است كه صرفاً همسايگان كوچه بن بست مي‌توانند خودروي خود را در آن پارك کنند و ديگر جلوي در پاركينگ است كه كسي اجازه ندارد خودروي خود را مقابل ورودي آن پارك كرده و مسير رفت و آمد ساكنان آن واحد را مسدود نمايد. به گزارش مهر، جباري زادگان با تاكيد بر اينكه هر خودرو در شهري مثل تهران بطور متوسط روزانه يك ساعت و نيم تا دو ساعت يعني ۶ تا ۸ درصد ساعات شبانه روز در حال حركت است و بقيه ساعات نيز در حال توقف است، خاطرنشان كرد: تهران در خوشبينانه‌ترين حالت ممكن، حداقل يك ميليون جاي پارك كم دارد و اين در حالي است كه روزانه حداقل يك هزار دستگاه خودرو جديد به انبوه خودروهاي تهران اضافه مي‌شود.

 پاركينگ‌هاي زيرسطحي ساخته شوند
يك عضو شوراي شهر، ساخت پاركينگ‌هاي زيرسطحي را بهترين راه‌حل براي حل مشكل كمبود جاي پارك پايتخت مي‌داند و به «آرمان» مي‌گويد: ساخت و سازهاي ناموزون و زياد در شهر تهران باعث شده است كه در بسياري از نقاط كمبود پاركينگ وجود داشته باشد. از سوي ديگر كمبود سيستم حمل و نقل عمومي نيز به اين مساله دامن زده است.

 

غلامرضا انصاري با بيان اينكه يكي از اقدامات مهم در اين زمينه تغيير پاركينگ است، مي‌افزايد: يكي از اقدماتي كه در گذشته صورت مي‌گرفت ساخت پاركينگ روي سطح بود كه محدوديت‌هاي خاص خود را داشت و بخش خصوصي و مديريت شهري تمايلي براي سرمايه‌گذاري در آن نداشتند. او ادامه مي‌دهد: به همين دليل به نظر من بهترين كار ساخت پاركينگ‌هاي زير سطحي است كه مي‌توان بسياري از خدمات مورد نياز خودرو‌ها را در آنها انجام داد. او با بيان اينكه براي ساخت پاركينگ‌هاي زيرسطحي بايد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را جلب و جذب كرد، تصريح مي‌كند: بعد از توافق هسته‌اي با توجه به گشايش‌هايي كه صورت گرفته و ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور آسانتر شده است، مي‌توان از اين ظرفيت براي ساخت پاركينگ زير سطحي در مكان‌هايي كه نياز است، استفاده كرد.

 امكانات، متناسب با شرايط تعبيه شوند
رئيس پليس ترافيك راهور ناجا با اشاره به اينكه شهر تهران يك مديريت شهري حساب شده مي‌خواهد به «آرمان» مي‌گويد: هر شهري شرايط خاص خودش را دارد كه بايد امكانات متناسب با آن مانند وسايل نقليه پيش بيني شود. عليرضا جهانگيري با بيان اينكه فقدان پاركينگ يكي از مشكلات شهر تهران است كه باعث شده معابر و كوچه‌ها تبديل به پاركينگ عمومي شوند، مي‌افزايد: بسياري از ساختمان‌هاي بزرگ، مراكز تجاري و مراكز مسكوني متناسب با مراجعه‌كنندگانشان جاي پارك ندارند. او با اشاره به اينكه در شهرهاي بزرگ مانند تهران با توجه به اينكه زمين كم است بايد پاركينگ‌هاي طبقاتي ساخته شود، تصريح مي‌كند: در قانون هم مشخص شده است كه شهرداري متناسب با معابر و سايل نقليه شهري مكلف است پاركينگ‌هاي طبقاتي بسازد. او ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر بايد با برنامه‌ريزي درست نگاه مردم را به استفاده از وسيله نقليه عمومي تغيير داد و وسايل نقليه عمومي در دسترس‌تر شوند. جهانگيري مي‌گويد: مردم ما بايد به اين باور برسند كه استفاده از وسيله نقيله شخصي سرمايه‌هاي شخصي و ملي را از بين مي‌برد.

  اخبار اجتماعی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------