چرایی توزیع 2داروی شبه‌مخدر در بیمارستانها



اخبار,اخبار اجتماعی , وزارت بهداشت

رییس سازمان غذا و دارو با رد برخی نگرانی‌ها نسبت به مجوز عرضه داروهای "بوپرونورفین" و "آکسی‌کدون" در داروخانه‌های منتخب بیمارستانی، گفت:‌ امکان سوءاستفاده از این داروها به هیچ عنوان وجود ندارد و نسخه و تجویز پزشک برای ارایه آنها الزامی است.

دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به برخی ابراز نگرانی‌ها درباره اجازه عرضه داروهای "نوپرونورفین" و "آکسی کدون" (از جمله داروهای شبه‌ مخدر) در داروخانه‌های منتخب و ادعای بروز فاجعه به این دلیل، گفت: از آنجاکه "بوپرونورفین" دارویی مخدر است که به آن "نالوکسان" اضافه شده، امکان سوء استفاده از آن صفر می‌شود؛ بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند از بوپرونورفین به همراه نالوکسان سوء استفاده کند.

وی افزود: به همین دلیل امکان توزیع آن در داروخانه‌های منتخب و آموزشی فراهم شده است. البته این دارو باید با نسخه پزشک ارائه شود و نسخه و تجویز پزشک برای دریافت آن الزامی است.

دیناروند همچنین درباره اجازه عرضه داروی "آکسی کدون" (نوعی مسکن دارای مخدر) در بیمارستان‌ها نیز گفت: با توجه به این که "آکسی کدون" داروی قوی و شبه تریاک است (شبیه کدئین)، این دارو تنها در بیمارستان‌ها مجوز توزیع دارد. اهمیت عرضه آن در بیمارستان‌ها نیز از آنجاست که در ارزیابی‌های انجام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، مشخص شده که دسترسی گروهی از بیماران به مخدر‌ها و ضد دردهای قوی نیاز است، اما متاسفانه این دسترسی در بیمارستان‌ها بسیار پایین است. بر همین اساس با وجود این دارو در بیمارستان‌ها، بی‌تردید دسترسی بیمارانی که به ضددرد قوی نیاز دارند، با این دارو فراهم خواهد شد.
 
 اخبار اجتماعی -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------