13 تا 15 هزار معتاد خیابانی در تهران



اخبار,اخباراجتماعی  , آمار  تعداد معتاد خیابانی

وی تصریح کرد: مدیریت کشت، مدیریت تولید، مدیریت عرضه و مدیریت مصرف همه با هم در نقطه ای اشتراک دارند و آن مواد مخدراست، عاملی که اینها را به هم مرتبط می کند اقتصاد است.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چرخه مالی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد باعث شده که این مساله همچنان حل نشده باقی بماند، گفت: 13 تا 15 هزار معتاد خیابانی در تهران چالشی جدی محسوب می شود.
 
سعید صفاتیان در گفت و گو با ایرنا افزود: وقتی که اقتصاد مواد مخدر زیر زمینی باشد، مدیریت کردن آن بسیار مشکل است چون سیاست گذاران نمی توانند هیچ اطلاعات درست و دقیقی در رابطه با گردش مالی که در این حوزه وجود دارد به دست بیاورند تا بتوانند بر اساس واقعیت ها برنامه ریزی کنند بنابر این بهتر است که اقتصاد مواد مخدر از حالت زیرزمینی خارج شود.

وی که در نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد که چهارشنبه گذشته به مدت سه روز در تهران برگزار شد، تئوری منطقه ادغام دیدگاه ها را مطرح کرد، افزود: کشور برای تدوین سیاست در حوزه مواد مخدر، چهار برنامه جرم انگاری، کیفرزدایی، جرم زدایی و قانونمندسازی می تواند داشته باشد.

صفاتیان افزود: اگر این چهار برنامه با هم برخورد کنند از آنها برنامه جدیدی می تواند زاییده شود که اگر این برنامه جدید با توجه به شرایط کشور بومی سازی شود، ممکن است راهگشای مشکلات مواد مخدر در کشور باشد.

معاون درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: وقتی مدافعان و کارشناسان موافق با هر کدام از این برنامه ها سر یک میز بنشینند و دیدگاه هایشان را به اشتراک بگذارند، مدافعان هر کدام از این دیدگاه ها با هم به نقاط مشترکی خواهند رسید که می تواند مبنای یک سیاستگذاری همه جانبه و اصولی در کشور باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت کشت، مدیریت تولید، مدیریت عرضه و مدیریت مصرف همه با هم در نقطه ای اشتراک دارند و آن مواد مخدراست، عاملی که اینها را به هم مرتبط می کند اقتصاد است.

صفاتیان ادامه داد: همچنین در بحث مقابله با عرضه و کاهش تقاضا هم موضوع به اقتصاد باز می گردد، در بحث مقابله با عرضه مساله قاچاقچی و پول است و در کاهش تقاضا موضوع مصرف کننده و پول و در واقع در هر حوزه ای در زمینه مواد مخدر دست گذاشته شود مساله اقتصاد حرفی برای گفتن دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه مقابله با عرضه هم عوامل مختلفی دخیل هستند که بدون توجه به آنها هر برنامه ریزی در این حوزه به شکست می انجامد، دسترسی به مواد، قیمت مواد، پیش سازها، دستگیری مصرف کنندگان، کشت در افغانستان، تولید روانگردان ها در داخل و گروه های تروریستی منطقه از جمله عواملی است که در این حوزه اهمیت دارند.
 
** مجازات ها در حوزه موادمخدر کیفری و جنایی است
وی به مجازات ها در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مجازات هایی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد، مجازات های کیفری و جنایی است، اما چرا نباید این مجازات ها حداقل برای افرادی که شرایط خاص دارند به مجازات های مدنی - اجتماعی تغییر کند؟
 
** مساله معتادان خیابانی چالش جدی است
صفاتیان به مساله معتادان خیابانی و ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مساله معتادان خیابانی سالهاست که به یک چالش تبدیل شده است و سیاست گذاران هنوز تکلیف خود را با این مساله روشن نکرده اند و برنامه درستی در این زمینه تدوین نشده است، اینکه باید با آنها برخورد قضایی و انتظامی انجام شود یا به سیستم درمانی هدایت شوند یا از بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد برای حل این مساله باید بهره برد مساله ای است که هنوز تکلیف اش مشخص نشده و ساختار درستی برای ان تعریف نشده است.

صفاتیان به مساله لغو تحریم ها اشاره کرد و گفت: تحریم ها به زودی لغو می شوند و احتمالا وضعیت اقتصادی مردم بهتر خواهد شد در چنین شرایطی چه اتفاقی در حوزه مواد مخدر در کشور خواهد افتاد؟ آیا مصرف مواد بیشتر خواهد شد یا برعکس. آیا الگوی مصرف تغییر خواهد کرد؟ نیاز است که برنامه ریزان پاسخی برای این سئوالات داشته باشند.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید مسائل منطقه ای و جهانی هم در برنامه ریزی در حوزه مواد مخدر به حساب بیاید چرا که اتخاذ سیاست های کشورهای منطقه یا جهان در حوزه مواد مخدر کشور ما بی تاثیر نیست.

صفاتیان تعاملات بین المللی را هم یکی از فاکتورهای مهم دانست و گفت: ما در کاهش تقاضا ارتباطات بین المللی داریم و باید مانند گذشته همچنان کاری کرد که برای برگزاری سمینارهای کشورهای خارجی از ایران دعوت شود و از تجربه های ایران استفاده شود.

وی تصریح کرد: برای تدوین سیاست ها و برنامه های ششم توسعه ملزوماتی نظیر زبان و درک مشترک،کاهش آسیب، ساختار، رسانه، دسترسی آسان به دارو، پوشش بیمه ای، سازمانهای مردم نهاد وگروه های خودیاری، بخش خصوصی، حمایت اجتماعی و بازتوانی،درمان های غیر دارویی، ماندگاری در درمان، روانگردان، پیشگیری، تحقیقات بنیادی و کاربردی،بودجه،آموزش،حاشیه نشینی و مهاجرت،هویت های قومی و مذهبی، بازاریابی اجتماعی، خانواده،گروه های سنی و جنسیتی،بیماری ایدز و هپاتیت نیاز است.

به گفته صفاتیان برای تدوین یک برنامه دقیق زیر ساخت هایی هم نیاز است که تغییر الگوی مصرف، مدیریت مصرف،وجود سیاست های کلی و قانون مبارزه با مواد مخدر، پایش و ارزیابی برنامه های اجرا شده و شناخت صحیح وضعیت فعلی اعتیاد(آمار) این زیرساخت ها هستند.


 اخبار اجتماعی -   ایرنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------