نگرانی جدید برای زائران بستری در بیمارستان‌های سعودی



اخبار,اخبار اجتماعی ,وزارت بهداشت

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری با اشاره به انتقال بیمارستانی کرونا در مدینه و جده، نسبت به وضعیت زائران ایرانی بستری در بیمارستان‌های سعودی ابراز نگرانی کرد

محمدمهدی گویا در نشست خبری اظهار داشت: کرونا ویروس در عربستان و خاورمیانه از سال 2012 میلادی آغاز و با چندین موج همراه بوده است. معمولاً این ویروس در سرما شیوع آن اوج گرفته ولی امسال در فصل گرما این بیماری رشد داشته است و به‌ویژه در شهر ریاض عربستان با افزایش ابتلا همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال بیماری از طریق کرونا ویروس در بیمارستان بسیار حائز اهمیت است، گفت: انتقال بیمارستانی کرونا ویروس در جده و مدینه گزارش شده و کارکنان بهداشت و درمان عربستان نیز تعدادی از آن‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: دیگر نمی‌توان گفت انتقال بیماری کرونا ویروس تنها از طریق تماس با حیوان یا محصولات لبنی آن بوده؛ چراکه آمار ابتلا از انسان به انسان نیز افزایش یافته است و هفته‌ای در عربستان نیست که این بیماری گزارش نشود.

به گفته گویا عمده بیماران مبتلا به کرونا ویروس در شهر ریاض هستند و دو بیمارستان نظامی آنجا نیز درگیر این بیماری شده است.

گویا با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا ویروس دربین حجاج ایرانی گزارش نشده است، گفت: نگرانی ما از حادثه رمی جمرات بود ؛چراکه تعداد زیادی از مجروحان به بیمارستان های سعودی منتقل شده‌اند.

وی افزود: در صورت وجود کرونا ویروس در بیمارستان‌های سعودی ابتلای حجاج ایرانی نیز دور از انتظار نیست و تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: ما برای مجروحین منا برنامه ویژه‌ای داریم و این افراد تحت مراقبت مخصوص قرار می‌گیرند.

به گفته وی زائران از آخرین لحظه که عربستان را ترک می‌کنند تا 14 روز پس از آن باید مراقبت‌های لازم را در خود و خانواده‌هایشان داشته باشند و اگر دچار تب بالای 38 درجه و سرفه و تنگی نفس شدند، باید گزارش دهند.

گویا ادامه داد: حجاج درصورتی که داخل هواپیما علائم ابتلا به کرونا ویروس را داشته باشند از سایر مسافران جدا شده و برنامه های لازم در رابطه با آن‌ها انجام می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بیماران مبتلا به کرونا ویروس در شرایط ویژه مراقبت می‌شوند در تمام استان‌ها بیمارستان مخصوص در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی گفت: تلاش کرده‌ایم تمام راه‌های ورود ویروس کرونا را به کشور ببندیم و جهت حفظ جان پرسنل بیمارستان‌ها نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. ما تجربیات لازم برای مواجه با این ویروس را داریم. در سال 2014، 6 مورد ابتلا به کرونا ویروس داشتیم ولی اجازه ندادیم این بیماری گسترش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیأت پزشکی حج در تلاش است که مجروحین حادثه منا حتی‌المقدور به بیمارستان‌ها هلال‌احمر انتقال دهد.


 اخباراجتماعی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------