یک شوخی ترسناک با «تخت‌جمشید»!



اخبار,اخبار اجتماعی ,تخت‌جمشید

«تخت‌جمشید دیگر از نظر تجاری به‌صرفه نیست، مردم دیگر از غرفه‌های ایجاد شده کنار تخت‌جمشید خرید نمی‌کنند، باید «تخت‌جمشید» را صاف کرده و به جای آن مجتمعی تجاری بسازیم.»

به گزارش  ایسنا، مجموعه‌ 90 قسمتی «دست به نقد» که حدود یک ماه است هر شب از شبکه‌ نسیم پخش می‌شود، یک‌شنبه 5 مهر یک آیتم از پنج آیتم طنز و نقد خود را به «حفاظت و مرمت آثار باستانی» اختصاص داد؛ آیتمی که در آن از مرمت و حتی تعدی به حریم بناهای تاریخی و تخریب این آثار به زبان نقد یاد شد.

جملات بالا نیز بخش‌هایی از دیالوگ‌های این مجموعه بودند که در کنار طنز استفاده شده از آن، هر علاقمند به میراث فرهنگی را به فکر فرو می‌برد که آیا ممکن است روزی برسد که برای آثار تاریخی ارزشمند و نفیس کشور و حتی ثبت شده در فهرست میراث جهانی این‌گونه فکر کنیم؟

در این بخش از این مجموعه شش کارشناس خبره‌ی سازمان میراث فرهنگی در جلسه‌ای با حضور رئیس خود درباره‌ی نوع مرمت آثار باستانی صحبت می‌کردند، هر چند رئیس با آن‌ها همسو نبود و تلاش می‌کرد اظهارنظرهای غیرکارشناسی و سودجویانه‌ی آن‌ها را رد و فکرشان را به سمت حفاظت و مرمت واقعی آثار باستانی بکشاند اما تفکر سودجویانه آن افراد، حتی باعث تنها ماندن رئیس نیز شد.

از سوی دیگر نوع مرمت آثار تاریخی در این مجموعه مورد نقد قرار گرفت،‌ به اعتقاد کارشناس‌نماهای این مجموعه‌ی تلویزیونی، گچ‌کار سر کوچه هم می‌تواند از عهده‌ی مرمت همه‌ی بناهای تاریخی کشور برآید! هر چند این جملات در قالب طنز از دهان بازیگران بیرون آمد، اما متاسفانه مرمت برخی از بناهای تاریخی کشور به راحتی این تفکر را ذهن ایجاد می‌کند که چه کسی مسول مرمت این آثار تاریخی بوده است؟ مانند «سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش» که در اثر مرمت غیر اصولی این بخش از محوطه ثبت جهانی شوش آسیب جدی دید!

حالا به نظر می‌رسد با توجه به خبرهای تخریب، بی‌توجهی‌ها و تعدی به حریم آثار تاریخی در طول یکی دو سال گذشته تا کنون که بیشتر از سال‌های قبل در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دست‌به نقدهای این مجموعه‌ی تلویزیونی، به سوی این سوژه هدایت شده‌اند.


نمونه مرمت سرستون سنگی کاخ آپادانا در شوش
 اخبار,اخبار اجتماعی ,تخت‌جمشید

 اخباراجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------