احتمال افزایش جان باختگان ایرانی منا/انتقال پیکرها به زودی



اخبار,اخباراجتماعی, حادثه سرزمین  منا

  با وجود آن‌که سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ساعاتی پیش شمار جان‌باختگان فاجعه منا را 464 نفر اعلام کرد، اما رییس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش شمار قربانیان ایرانی در آن فاجعه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان حج، سعید اوحدی گفت: اگرچه آمار اعلام شده کلی و براساس تعداد زائرانی است که فوت آن‌ها محرز شده و یا مفقود شده‌اند، اما براساس آخرین بیانیه مرکز پزشکی حج و زیارت که تقریبا عملیات جست‌جو در مراکز پزشکی عربستان تمام شده، به نظر می‌رسد آمار جان‌باختگان افزایش یابد.

او اضافه کرد: تعداد اجسادی که تحویل می‌گیریم و اطلاعاتی که از زائران در رایانه ثبت شده، ملاک عمل ما خواهد بود و ما براساس آن عددی که داریم عمل می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان این‌که تشریفات لازم برای انتقال نخستین گروه از حجاج جان‌باخته ایرانی درحال انجام است، ادامه داد: امیدوارم در همین روزهای نزدیک شاهد انتقال پیکرهای پاک جان‌باختگان ایرانی در فاجعه منا به کشور باشیم.

او سپس درباره‌ی توافق‌های صورت گرفته میان وزیران بهداشت ایرانی و عربستان، گفت: در آن دیدار که دو ساعت به طول انجامید سه پیشنهاد مطرح شد که وزیر بهداشت عربستان در بیانیه‌ای که صادر کرده متعهد به انجام آن‌ها شده است. نخستین تفاهم آن بود که بدون اجازه جمهوری اسلامی ایرانی و بدون درخواست بستگان جان‌باختگان هیچ یک از پیکرها در عربستان دفن نشود و آن‌ها به اجرای این تفاهم متعهد شدند.

او اضافه کرد: دومین بند این تفاهم مربوط به انتقال اجساد تشخیص هویت داده شده بود که تشریفات قانونی آن نیز انجام شده است. عربستان متعهد شد که در این روزها کارهای قانونی برای انتقال این پیکرهای پاک انجام شود.

اوحدی به سومین تفاهم صورت گرفته که به زائران مفقود شده مربوط بود، اشاره کرد و گفت: دکتر هاشمی، وزیر بهداشت پیشنهاد تخصصی را در این‌باره داد که وزیر بهداشت عربستان برای اجرای آن متقاعد شد. بر این اساس قرار شد هر زائر عزیزی که به عنوان ایرانی شناخته می‌شود حتا اگر تشخیص هویت نشده باشد به ایران برای انجام مراحل تشخیص هویت منتقل شود.

او اضافه کرد: وزیر بهداشت ایران حتی از آمادگی پزشکی قانونی ایرانی برای انجام این فرآیند در عربستان سخن گفت که وزیر بهداشت عربستان گفت نسبت به ادامه این فرایند در ایران اطمنیان دارد.


  اخبار اجتماعی  - خبرآنلاین

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------