۸۰۰ هزار کودک ایرانی سوءمصرف پروتئین دارند/ طرح توزیع تخم‌مرغ رایگان در مدارس



اخبار,اخبار اجتماعی , فواید  مصرف تخم‌مرغ

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ با بیان اینکه ۸۰۰ هزار کودک ایرانی سوءمصرف پروتئین دارند، گفت: این سوءمصرف موجب می‌شود تکامل مغزی در کودکان صورت نگرفته و ما در آینده دچار مشکل شویم.

  سید فرزاد طلاکش در نشست خبری خود با بیان اینکه به دنبال ایجاد اصلاح دیدگاه در مصرف تخم‌مرغ هستیم، گفت: به همین منظور کتاب «کلسترول غذایی، باور دیروز، دانش امروز» را در جهت ترویج تخم‌مرغ تهیه کرده و در کنگره قلب و عروق و پزشکان داخلی توزیع کردیم.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ افزود: یکی از مهمترین مراکزی که برای کلسترول و رژیم غذایی راهنمای تغذیه دارد، کشور آمریکاست که هر 5 سال راهنمای خود را اصلاح می‌کند.

وی ادامه داد:‌ بر این اساس در شرایطی که قبلاً 300 میلی‌گرم تخم‌مرغ در روز توصیه می‌شد اکنون این راهنمای تغذیه محدودیت تخم‌مرغ را به شرطی که مردم اسیدهای چرب اشباع و ترانس را تحت کنترل بگیرند، برداشته است.

طلاکش با اشاره به اینکه این سیاست اکنون در وزارت بهداشت در حال اجراست،‌ گفت: اکنون جایگاه تخم‌مرغ با شیر کم‌چرب و گوشت لخم در یک راستا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در کشور ما فقر کالری وجود ندارد اما فقر ریزمغذی وجود دارد،‌ گفت: 800 هزار کودک ایرانی معادل یک چهارم تمام کودکان ایرانی دچار سوء مصرف پروتئین هستند که این موضوع سبب می‌شود تکامل مغزی برای این افراد شکل نگیرد.

دبیر ستاد کشوری ترویج تخم‌مرغ تأکید کرد: ساده‌ترین، ارزان‌ترین و در دست‌ترین پروتئین در دنیا تخم‌مرغ است که به مانند یک قرص بزرگ تمامی نوع اسید آمینه ضروری را در خود دارد و حاوی کلسیم‌، سدیم، ید، سلنیوم، کولین و ویتامین‌های A،B،D،E است.

طلاکش به مذاکرات انجام شده برای توزیع تخم‌مرغ به صورت رایگان در مدارس اشاره کرد و گفت:‌این موضوع می‌تواند در مناطق محروم صورت گیرد چرا که تخم‌مرغ یک کالای ارزان و در دسترس اکثر خانواده‌ها است.

وی ادامه داد:‌برای جمعیت زیر 18 سال ما مصرف روزانه یک تخم‌مرغ ضروری است و حداقل مصرف هفته‌ای 3 تخم‌مرغ را توصیه می‌کنیم.

دبیر ستاد کشوری ترویج تخم‌مرغ مصرف سالانه تخم‌مرغ هر ایرانی را 190 عدد عنوان کرد و گفت:‌این در حالی است که 140 تخم‌مرغ به صورت مستقیم و مابقی در فرآورده‌هایی مانند سس و غیره به مصرف می‌رسد.

طلاکش یادآور شد: در کشورهای پیشرفته که نیاز مردم به پروتئین کمتر از ایران است، این میزان 270 تخم‌مرغ و در کشوری مانند ژاپن 332 عدد است و ما نیز به سرانه مصرف 250 عدد در سال تا پایان برنامه ششم برسیم.

به گفته وی، جنوب کشور به علت تولید کم تخم‌مرغ و فراوانی نقاط فقیر از سرانه مصرف پایین‌تری برخوردار است.

وی تولید سالانه تخم‌مرغ در ایران را 950 هزار تن عنوان کرد و گفت:‌ از این حیث ما کشور دهم دنیا هستیم.

وی در مورد فرآورده‌های تخم‌‌مرغی یادآور شد: با اصلاح جیره غذایی مرغ، رنگ زرده آن تخم‌مرغ را زعفرانی کرده‌ایم و همین طور تخم‌مرغ امگا 3 نیز در کشور تولید کرده‌ایم ضمن اینکه تخم‌مرغ‌های حاوی ویتامین E، سلنیوم و اسید فولیک به زودی روانه بازار می‌شود.

طلاکش تأکید کرد: 90 درصد اسیدفولیک تخم‌مرغ جذب بدن می‌شود در حالی که تنها 40 درصد اسیدفولیک آرد جذب بدن می‌شود.

دبیر ستاد کشوری ترویج تخم‌مرغ در پایان یادآور شد: کتاب و سی‌دی کامل دستور غذایی 70 نوع غذا که با تخم‌مرغ طبخ می‌شود، آماده شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


  اخبار اجتماعی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------