رئیس سازمان استاندارد: نمونه‌برداری در مراکز توزیع بنزین با ابهاماتی همراه است



اخبار,اخباراجتماعی ,نیره پیروزبخت

پیروزبخت افزود: آبلیموهایی با برندهم نوش، رازقی، زیبنده، ترش مزه، بهینه نوش، میگل، ناجی، چینوت و دست چین فاقد استاندارد هستند/ یخچال فریزر سامسونگ که در کشور تولید می‌شود انجام شده این کالا فاقد استاندارد است

نیره پیروزبخت امروز در نشست خبری به ارائه آماری در خصوص عملکرد سازمان ملی استاندارد در حوزه نظارت پرداخت و اظهار داشت: در بخش کپسول‌های سی.ان.جی که مشمول استانداردهای اجباری هستند، سازمان ملی استاندارد بر روی 20 هزار و 500 خودروی دولتی که دارای کپسول های سی.ان.جی هستند نظارت خود را آغاز کرده است.هزینه این بازرسی‌ها را سازمان ملی استاندارد پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه در راستای کنترل‌های نظارتی حدود 11 هزار و 340 مورد توقیف کالا در یک ساله اخیر انجام شده است، افزود: در سال جاری 240 مورد جعل علامت استاندارد مورد شناسایی قرار گرفته است در کنار آن 410 مورد جعل علامت برچسب انرژی نیز مورد شناسایی قرار گرفته و هزار و 340 مورد از پرونده‌ها اعلام جرم شده و به مراجع قضایی ارسال شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد کنترل‌های نظارتی سازمان ملی استاندارد در بخش خدمات نیز افزود: 1100 مورد پلمپ ابزارآلات تولیدی و خدماتی را انجام داده‌ایم حدود 25 هزار و 200 مورد نمونه برداری هم از سطح بازار با هزینه‌های خود سازمان صورت گرفته است.

پیروزبخت اضافه کرد: سازمان مالی استاندارد تعاملات خوبی در بخش داخل و خارج از کشور با سازمان‌های مختلف داشته است به عنوان نمونه تفاهم‌نامه‌هایی با گمرک و محیط زیست انجام داده‌ایم. در بخش تعاملات بین‌المللی نیز با کشورهای عراق، پاکستان، آذربایجان و ازبکستان تفاهمات خوبی امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه تفاهماتی نیز با مرکز اندازه‌شناسی آلمان، هند و ترکیه انجام شده است، افزود: سازمان ملی استاندارد در کنار فعالیت‌های نظارتی خود طرح‌های پژوهشی را نیز تدوین کرده است به عنوان نمونه پژوهش‌های قابل توجهی در بخش آبلیمو و فرآورده‌های گوشتی صورت گرفته اما متأسفانه با وجود آنکه در بخش آبلیمو چهار بار استانداردها را تغییر داده‌ایم ولی هربار متخلفین راه‌های گریز از قانون را پیدا کرده و به تخلف می‌پردازند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام اینکه در طرح‌های پژوهشی اصالت‌سنجی مواد غذایی مانند آبلیمو و فرآورده‌های گوشتی مورد تأکید سازمان ملی استاندارد است، اظهار داشت: البته در فرآورده‌های حلال نیز طرح‌های پژوهشی را در دستور کار داریم. همچنین در شناسایی اسیدهای چرب در مواد غذایی هم طرح‌های پژوهشی هم تعریف شده است.

پیروزبخت افزود: طرح ارتقای برچسب انرژی کولرهای آبی و یخچال فریزر نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

ارزیابی کیفیت بنزین همچنان در مرحله نمونه‌برداری است
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که آخرین وضعیت ارزیابی کیفیت بنزین‌های داخلی و خارجی را جویا شده بود، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ارزیابی‌های لازم درباره عرضه بنزین در هشت کلانشهر کشور مورد بررسی قرار گیرد به همین منظور تفاهماتی را با وزارت نفت انجام داده‌ایم و در حال نمونه‌برداری هستیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه بحث نمونه‌برداری در مراکز توزیع بنزین با ابهاماتی همراه است، گفت: ما در گام نخست می‌خواهیم پالایشگاه‌های توزیع‌کننده بنزین در کلانشهر‌ها را شناسایی و سپس به ارزیابی کیفیت بنزین‌های توزیعی آنها بپردازیم.

پیروزبخت اضافه کرد: فعلاً برای ارزیابی کیفیت بنزین اقدامات خود را در 8 کلانشهر آغاز کرده‌ایم تا منابع ورودی بنزین را در این شهرها مورد بررسی قرار دهیم.

وی در ادامه این نشست خبری در رابطه با استاندارد آب معدنی دماوند که این روزها با ابهامات زیادی همراه شده است، اظهار داشت: برخلاف تمام صحبت‌ها سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت با یکدیگر هماهنگی کامل را دارند وزارت بهداشت مسئول تغذیه بهداشتی مردم است و سازمان استاندارد یک دستگاه نظارتی است که باید کیفیت تمام محصولات عرضه شده در سطح بازار را تایید کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه به موجب قانون استاندارد و تأکید مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید نظارت لازم بر استاندارد تولیدات داخل کشور به صورت همه جانبه انجام شود، گفت: در رویکرد نوین استانداردسازی نیز وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه اجرایی وظایف خود را انجام می‌دهد و سازمان ملی استاندارد نیز به عنوان یک دستگاه نظارتی اقدامات لازم را بر کیفیت محصولات عرضه شده در سطح بازار اعمال می‌کند.

ابهامات استاندارد آب معدنی دماوند
پیروزبخت اضافه کرد: اگر مواردی در برخی از کالاها از جمله آب معدنی دماوند مطرح می‌شود، نافی نظارت سازمان استاندارد نیست بلکه تعاملات لازم بین وزارت بهداشت و سازمان صورت گرفته است.

وی از بیان دلایل توقف خط تولید آب معدنی دماوند توسط وزارت بهداشت ممانعت کرد و افزود: از خود وزارت بهداشت بپرسید چرا این اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: متأسفانه امروز رسانه‌ها حکایت لا اله الا الله را دارند چرا که لا اله را می نویسند اما مابقی کلمه را بیان نمی‌کنند. من  هفته گذشته  در مورد آب معدنی دماوند گفتم هر کالایی که تحت نظارت سازمان ملی استاندارد است اگر ابهاماتی در کیفیت داشته باشد هم سازمان استاندارد و هم وزارت بهداشت مقصرند اما رسانه‌ها آن را بد منعکس کرده بودند.

پیروزبخت در ادامه صحبت‌های خود به اعلام اسامی 19 برند آبلیمو غیراستاندارد که اخیرا در سطح بازار شناسایی شده اند پرداخت و افزود:آبلیموهایی با برندهم نوش، رازقی، زیبنده، ترش مزه، بهینه نوش، میگل، ناجی، چینوت و دست چین فاقد استاندارد هستند.

وی  با اعلام اینکه میزان جعل علامت استاندارد در سطح بازار زیاد است، اظهار داشت: 240 کالا که علامت استاندارد را جعل کرده بودند مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

یخچال فریزر سامسونگ تولید داخل فاقد استاندارد است
رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید براینکه تخصص در جعل استاندارد باعث می‌شود به واحدهای تولیدی معتبر خسارت‌های زیادی وارد شود در مورد استاندارد یخچال فریزر سامسونگ که اخیراً براساس ارزیابی سازمان ملی استاندارد تهران فاقد استاندارد بود گفت: یخچال فریزر سامسونگ که در واحد تولیدی شناسایی سازمان استاندارد نمونه برداری شده فاقد استاندارد است.

پیروزبخت با بیان اینکه این واحد تولیدی داخلی باید مجوز تولید یخچال فریزر مطابق استانداردهای سازمان دریافت می‌کرد، گفت: براساس نتایج نمونه برداری از یخچال فریزر سامسونگ که در کشور تولید می‌شود انجام شده این کالا فاقد استاندارد است. سازمان ملی استاندارد این موضوع را اعلام جرم کرده و به دادگاه ارسال کرده است.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا استاندارد حرف اول را می‌زند تصریح کرد: اگر سازمان ملی استاندارد صحبتی را مطرح کند مابقی سازمان‌ها تابع تصمیم آن هستند. در ایران نیز براساس همین رویکرد سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت موازی کاری با هم ندارند، گفت: برای اطمینان بیشتر مردم در آب معدنی کل این کالا را با برندهای مختلف در سطح بازار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیروزبخت با تأکید براینکه بنده چند صدایی سازمان‌ها را قبول ندارم، تصریح کرد: مردم باید به علامت استاندارد درج شده در کالاها اعتماد داشته باشند.

وی در مورد استاندارد کالاهای صادراتی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: اخیرا در شورای عالی صادرات تصمیمات مناسبی برای استاندارد کالاهای صادراتی نیز گرفته شده است. برهمین اساس اگر کشورهای هدف استاندارد ایران را قبول داشته باشند کالاها براساس آن استانداردها به این کشورها ارسال می‌شود اما اگر معیار آنها استاندارد خودشان باشد ما ملاک‌های استاندارد کشور هدف را به تولیدکنندگان خود ارائه می‌کنیم تا آنها براساس آن معیارها به تولید محصولات صادراتی به کشور هدف بپردازند.

رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: در کنار این می‌توان با موافقت کشور هدف استانداردهای بین المللی دیگری را نیز ملاک کالاهای صادرات قرار داد.
 
اخبار اجتماعی  - تسنیم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------