شرایط نامطلوب درختان در پی هجوم ریزگردهای عربی



اخبار,اخباراجتماعی ,ریزگردها

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: هجوم ریزگردهای عربی و افزایش آن طی سال‎های اخیر، شرایط نامطلوبی را بر درختان حاکم کرده است، به گونه‎ای که جریان شیره گیاهی کند و آثار ضعف و کاهش علائم حیات مستولی شده و زمینه‌ی جلب آفات چوب‎خوار و پوست‎خوار فراهم می‎شود.

«فاطمه پیروزی» در گفت‎وگو با ایسنا ، منطقه‌ی لرستان، اظهار کرد: طبق دستورالعمل سازمان جهانی هواشناسی گرد و غبار عبارت است از ذرات ریز و معلقی از خاک و شن که در هوا وجود داشته و در محل ایستگاه تشکیل نشده باشند بلکه توسط باد از منطقه‎ای دیگر آورده شده باشند.

وی با بیان این‌که این پدیده از طوفان شن و خاک نشأت می‎گیرد، خاطرنشان کرد: طی سال‎های اخیر به‌علل مختلف از جمله خشکسالی، کاهش بارش و از بین رفتن پوشش گیاهی شاهد تشدید وقوع این پدیده بوده‎ایم.

پیروزی ادامه داد: به‎طور کلی گرد و غبار می‎تواند تأثیرات مهمی بر زندگی گیاه داشته باشد، از جمله کاهش فتوسنتز به دلیل کاهش(PFD )، نفوذ نور به برگ‎ها و جذب (CO2). این پدیده می‎تواند سبب کاهش نرخ رشد و توان گیاه و افزایش وقوع آفت و بیماری شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: جنگل‎های ناحیه‌ی رویشی زاگرس با مساحت حدود 6 میلیون هکتار شامل استان‎های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و همدان در معرض تهدیدات متعددی قرار دارند.

وی تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، آتش‌سوزی‎های عمدی، غیرعمدی و تهاجم آفات و بیماری‎ها همه از عوامل اصلی تخریب در اکوسیستم جنگلی زاگرس به‌شمار می‎آیند هم‌چنین قرار گرفتن گرد و غبار بر روی سطح برگ گیاهان(محل تنفس و ساخت غذا) باعث مسدود شدن روزنه‎ها شده که احتمالاً منجر به کاهش سوخت و ساز و تنفس گیاهان می‎شود و حالتی شبیه مسمومیت ایجاد می‎کند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با توجه به پهن و کرکدار بودن برگ‎های بلوط، امکان جذب ریزگردها برای این گونه بسیار زیاد است و در نهایت به ریزش برگ‎ها از نوک تاج به سمت پائین منجر می‎شود.

 اخبار اجتماعی  - ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------