قربانیان اعتیاد بیشتر از گاز، برق و دریا



آمار مرگ و میر معتادان پس از آمار تصادفات رانندگی رکورددار موارد فوتی است

دیگر باید به نام معتادان رکورد ثبت کرد، باید با خط درشت نوشت پای موادمخدر که در بین باشد عفریت مرگ آمارها را آن قدرخوب دستکاری می‌کند که جایگاه مرگ و میر معتادان می‌رسد به رده‌های بالای جدول مرگ و میر؛ 1470 مورد مرگ درعرض 6ماه. 1470تقسیم بر شش می‌شود 245 مرگ، می‌شود متوسط مرگ و میر معتادان در هرماه از سال 94.
 
 سهم ماه شهریور از این مرگ ها البته 279 نفر بود یعنی 34 نفر بیشتر از میانگین شش ماه، این را آمار پزشکی قانونی نشان می دهد؛ این که در هر روز از ماه شهریور، اعتیاد به مرگ 9 نفر ختم شده که یک نفر بیشتر از میانگین پنج ماه دیگر است. (میانگین مرگ معتادان از فروردین تا مرداد روزانه هشت نفر است.)

 

اخبار,اخباراجتماعی,اعتیاد


نزول مرگ، تداوم مرگ
معتادان می میرند، مثل همه آدم ها که مرگ پایان بخش زندگی شان است، با این فرق که اغلب ژولیده و مچاله، بیمار، یخ زده و گرسنه در خرابه ای، زیرگذری، غریب و دور ازخانواده و تنها جان می دهند.

از سال 83 که آمار رسمی پزشکی قانونی در دسترس عموم قرار گرفته، هر سال وضع بر این منوال بوده و هر سال مرگ ناشی از سوء مصرف مواد توی ذوق زده است.

سال 83 آمار مرگ و میر معتادان روی عدد 4006 ایستاد که می شد 11 مرگ برای هر روز. سال 84 اما وضع بدتر شد و رقم مرگ و میر به 4740 رسید که برای هر روز می شد نزدیک به 13 مورد مرگ.

یک سال بعد این رقم اندکی فروکش کرد و رسید به عدد 4484 که این کاهش زیاد دوام نیاورد و سال 86 آمار مرگ و میرها باز هم افزایش یافت و رسید به نزدیکی های آمار سال 84، به عدد 4713.

از این سال اما روند کاهش موارد فوتی آغاز شد، سال 87، 4403، سال 88، 3798، سال 89، 3656، سال 90، 3593، سال 91، 3056، سال 92، 2957 و سال 93، 2747 مرگ.

از سال 83 تا 93، کمترین مرگ و میرها متعلق به سال 93 بوده که نسبت به سال 84 که بیشترین مرگ و میر معتادان در آن ثبت شده (4740 نفر) نزدیک به 2000 نفر کمتر شد که با وجود این روند کاهشی، آمار مرگ و میر معتادان علاوه بر سال 93 برای امسال هم چشمگیر بود؛ در شش ماه نخست امسال هر ماه به طور متوسط 245 نفر و هر روز هشت معتاد در کشور جان باخته اند. (به گفته کارشناسان علت کاهش سال به سال مرگ معتادان، افزایش خدمات رفاهی از جمله تاسیس گرمخانه ها در کشور بود؛ طوری که معتادانی که تا پیش از این به علت سرما یا بی غذایی جانشان را از دست می دادند از میانه دهه 80 دیگر کمتر به این دو دلیل فوت شدند.)

اعتیاد، یک سر و گردن بالاتر از حوادث
می خواهیم تصادفات رانندگی را از آمارهایمان جدا کنیم تا بزرگی آمارهای مربوط به مرگ های ناشی از سوءمصرف مواد بهتر به چشم بیاید. می دانیم وقتی سازمان پزشکی قانونی آمار می دهد که در شش ماه نخست امسال 7289 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند، این رقم تا چه اندازه بزرگ و غم انگیز است؛ مرگ این تعداد انسان در شش ماه یعنی برای هر ماه بیش از 1200 فوتی.

این آمار را که کنار بگذاریم، می رسیم به آمار مرگ و میر معتادان که پس از آمار تصادفات رانندگی رکورددار موارد فوتی است؛ آماری که یک سر و گردن بالاتر از چند حادثه ای است که هر سال قربانی می گیرد و مرگ آورتر از موادمخدر به نظر می آید.

ما از گازگرفتگی، غرق شدگی و برق گرفتگی حرف می زنیم، از این سه حادثه که تلفاتش در مجموع به آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد نمی رسد.

این سه حادثه در طول یک سال نیز حتی به اندازه مواد مخدر قربانی نمی گیرد چون در سال 93 که اعتیاد 2747 نفر را راهی گورستان ها کرد، گازگرفتگی موجب مرگ 626 نفر، غرق شدگی عامل مرگ 898 نفر و برق گرفتگی مسبب فوت 690 نفر شد که مجموعا 2214 مرگ را رقم زد. این آمارها یعنی اعتیاد تا چه حد به جامعه زخم می زند و عوارضش تا چه حد زیانباراست؛ اعتیادی که لابه لای مشکلات معمولا گم می شود.

مرگ با ناخالصی، مرگ با اوردوز
آخر اعتیاد از ابتدای آن معلوم است، نیستی پایان این راه است و مرگ بر اثر مواد، ته این خط. اما همه مصرف کنندگان مواد بر اثر اعتیاد جانشان را از دست نمی دهند و مرگ فقط نصیب گروهی خاص می شود. شهریور امسال، پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر به تسنیم گفته بود که علت عمده مرگ و میر معتادان به ویژه زنان، چند مصرفی است مثل ترکیب الکل، بنزودیازپین و دیازپام با هم.

قربانیان اعتیاد بیشتر از گاز، برق و دریا
چندمصرفی یا مولتی اعتیاد مشکل تازه کشور ماست که ناشی است از مصرف هر ماده ای که به دست شخص معتاد می رسد.

علاوه بر این، اما مصرف مواد ناخالص از دلایل عمده مرگ است، ناخالصی هایی که به گفته دکتر محمد عبدخدا، کارشناس درمان اعتیاد از تهیه مواد از ساقی های مختلف نشات می گیرد.

اوردوز ارتباط تنگاتنگی با مصرف مواد ناخالص دارد، به گفته عبدخدا، ناخالصی های مواد باعث می شود مصرف کننده برای رسیدن به نشئگی، مواد بیشتری مصرف کند که این مصرف بیشتر می تواند به اوردوز ختم شود.

اوردوز از نگاه عباس دیلمی زاده، کارشناس حوزه اعتیاد می تواند به شکلی دیگر نیز رخ دهد به این ترتیب که وقتی معتادی در چرخه ترک قرار می گیرد و دوره ای از پاکی را تجربه می کند، زمانی که میل به بازگشت در او زنده می شود و دوباره سراغ مواد می رود به اندازه مصرف قبلش، مصرف می کند که این می تواند دلیلی بر اوردوز باشد.

علاوه بر اوردوز و مصرف مواد ناخالص تاکنون دلایل دیگری نیز برای مرگ معتادان شمرده شده که ربط دارد به بیماری های ناشی از مصرف طولانی مدت مواد از سرطان گرفته تا سکته های قلبی و مغزی تا ایدز و هپاتیت؛ اینها بیماری های ناشی از اعتیاد است که هر سال بخشی از معتادان را به کام مرگ می کشاند.

آموزش، التیامی بر کاهش مرگ ها
مرگ معتادان هر سال یک پای ثابت آمارهای ملی ماست و با روندی که در پیش است تا سال ها جزو آمارهای قابل بررسی باقی خواهد ماند، اما این چرخه می تواند بشکند و این زنجیر می تواند بگسلد، اگر برای کاهش مرگ و میر معتادان برنامه ریزی شود.

عباس دیلمی زاده، کارشناس حوزه اعتیاد نیز معتقد است می توان از آمار مرگ ها کم کرد، اگر برای پیشگیری از اوردوز به معتادان آموزش داد.

او می گوید این هدف دست یافتنی است، همان طور که در برخی کشورهای جهان شده است با آگاهی دادن راجع به علایم اوردوز، راه های بروزش و روش های دوری از آن.

او حتی می گوید در مورد داشتن مواد ناخالص کم خطر نیز می توان کاری کرد مثل سازمان های مردم نهادی که در برخی نقاط جهان به خرده فروشان مواد آموزش می دهند که مواد را با مواد کم خطر یا بی خطر ناخالص کنند، اما این که این هدف در ایران ما دست یافتنی است یا نه، دیلمی زاده پاسخش منفی است بنابراین او برتقویت برنامه های کاهش آسیب ناشی از اعتیاد تاکیدی دوباره می کند و می گوید اگر معتادان راه های مصرف کم خطر را بیاموزند و روش های مصون ماندن از بیماری های کشنده را یاد بگیرند، آمار مرگ و میر معتادان نیز کم می شود.

باید قبول کرد اعتیاد در هیچ جامعه ای از جمله ما تمام نمی شود، پس بهتر است به کاهش عواقب مصرف فکر کنیم، از جمله کاهش مرگ و میر معتادان که رکوردی است برای خودش.

1470 مرگ ناشی از اعتیاد
سازمان پزشکی قانونی در پنج ماه نخست امسال 141 مورد گازگرفتگی، 293 مورد برق گرفتگی و 497 مورد غرق شدگی را ثبت کرده که این سه روی هم 931 نفر را به کام مرگ کشانده اند در حالی که اعتیاد به تنهایی باعث مرگ 1470 نفر در این مدت شده است.

 اخباراجتماعی  - جام جم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------