افزایش قیمت شیشه به حدود 59 میلیون تومان/رشد کشف هروئین و کاهش کشف مورفین



اخبار,اخباراجتماعی , قیمت  شیشه

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: مجموع کشفیات موادمخدر در هفت ماهه 94، 366 هزار و 577 کیلوگرم است.

 پرویز افشار در نشست خبری خود به اعلام آمار مقایسه‌ای هفت ماه اول 94 با مدت مشابه سال گذشته در زمینه مقابله با عرضه پرداخت و گفت: امسال برغم کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان، 21درصد رشد کشفیات داشته‌ایم.

وی افزود: میزان کشف مواد افیونی چون هروئین 13 درصد رشد نشان می‌دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کشف مورفین در 94، کاهش 50 درصدی را نشان می دهد گفت: در واقع میزان کشف مورفین در سال 93، 6369 کیلوگرم بوده که در سال 94 به 2701 کیلوگرم رسیده است. همچنین با رشد کشفیات تریاک و رشد 30 درصدی حشیش روبرو هستیم. مواد محرک نیز با کاهش 10 درصدی کشفیات مواجه‌اند که حاکی از کنترل شدید تولید و عرضه پیش سازهای مواد محرک است.

افشار ادامه داد: در واقع در سال 93، میزان کشفیات مواد محرک 1379 کیلوگرم بوده که در سال 94 به 1243 کیلوگرم رسیده است.

وی ضمن اعلام اینکه از مجموع کشفیات 366هزار و 577 کیلوگرمی انواع مواد مخدر در سال 94، 79 درصد کشفیات مربوط به ناجا بوده است گفت: کشفیات سازمان زندان ها در سال 94، 69کیلوگرم است. همچنین مجموع درگیریها در هفت ماه اول 93، 1280مورد بوده که در سال 94 به 1510مورد رسیده و حاکی از رشد 18 درصدی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال 93، 1604 گروه مواد مخدری متلاشی شدند که در 94 به 1767 مورد رسیده است و نشان دهنده رشد 10 درصدی است، گفت: در سال 94 با کاهش 5 درصدی انهدام کارگاه های شیشه مواجه‌ایم، این میزان در سال 93، 140 مورد بوده که امسال به 133مورد رسیده است. همچنین میانگین قیمت شیشه در سال 93، کیلویی 18میلیون و 900هزار تومان بوده که امسال به کیلویی 58 میلیون و 700هزارتومان رسیده است.

افشار همچنین به کاهش جرائم مواد مخدری اشاره و اظهار کرد: درهفت ماهه اول سال 93، 70هزار و 846 نفر زندانی شدند که این آمار در سال 94، 59هزار و 181نفر است.

افشار ادامه داد: قیمت شیشه در سطح عمده 210 درصد و در سطح خرده‌فروشی 143 درصد افزایش یافته است که علت آن کنترل پیش سازها و کاهش عرضه است، اما قیمت خرده‌فروشی هروئین 2 درصد و قیمت عمده فروشی آن 52 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده الگوی مصرف از شیشه به سمت هروئین است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت احتمال افزایش تزریق موادمخدر را در آینده خواهیم داشت، گفت: اگر توسعه مراکز درمانی و مدیریت مصرف را براساس میزان مصرف کننده نداشته باشیم احتمال رفتارهای پرخطری چون مصرف شیشه از طریق تزریق منتفی نیست. البته بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تغییر الگوی مصرف به سمت هروئین تزریقی تا شیشه تزریقی. تزریق شیشه عوارض بسیار جدی دارد و زنگ خطر بسیار جدی محسوب می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: کاهش 25 درصدی اعتیاد از طریق بسیج ظرفیت‌ها و با تاکید بر مدیریت مصرف در برنامه ششم توسعه به دوش ستاد گذاشته شده است و با توجه به افزایش احتمال تزریق هروئین، باید عرضه سرنگ، افزایش بهداشتی و وسایل پیشگیری افزایش یابد. کاهش آسیب از سیاست‌ها و قوانین ستاد مبارزه با موادمخدر است.

افشار در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش «گرد سفید» در استان‌های شرقی گفت: گرد سفید یا کراک همان هروئین تغلیظ شده است که با مواد دیگری ترکیب می‌شود. تاکنون گزارش مستدلی مبنی بر برگشت کراک در حد وسیع به کشور نداریم؛ اما طبیعی است وقتی که شیشه کم شود، معتادان به سمت مواد دیگری متمایل شوند.

افزایش مرگ و میر زنان معتاد در سال 93
وی در ادامه به میزان مرگ و میر ناشی از موادمخدر اشاره و عنوان کرد: در سال 93 نسبت به سال 92 با افزایش مرگ و میر زنان معتاد روبه‌رو بودیم. اگر چه وضعیت معتادان زن در کشور 10 درصد جمعیت معتادان است، اما آمار مرگ و میر زنان در 93 نسبت به سال 92، 33 درصد رشد را نشان داده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: علت این امر آن است که زنان زودتر از مردان به انتهای خط می‌رسند. از سوی دیگر وضعیت فیزیکی آنها و همچنین مصرف موادمحرک در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها برای زیبایی اندام نیز مزید بر علت است. بخشی از این زنان پس از مصرف شیشه به سمت ترامادول و سایر روانگردان‌ها می‌روند و چندمصرفی مواد باعث اوردوز و در نهایت مرگ آنها می‌شود. از سوی دیگر نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا زنان به علت انگ اجتماعی، اگر آلوده مواد هم بشوند کمتر به سمت درمان می‌روند.

رشد آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در هفت ماهه اول سال 94
به گفته افشار، آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در هفت ماهه اول سال 94 نسبت به مشابه سال 93 نزدیک به یک درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مربوط به تولد نوزاد معتاد اظهارکرد: گروه‌های آسیب‌پذیر همواره در اولویت ستاد هستند. از طریق راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد ویژه، حمایت از مراکز ماده 15 و خیریه‌ها تاکید داریم گروه‌های آسیب‌پذیر تحت پوشش قرار بگیرند اما با بضاعتی که ستاد دارد، ادعا نداریم که پوشش ما کامل است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در برخی از استان‌ها که آسیب‌پذیری آنها بالاتر بود، مراکز ترک اعتیاد زنان و کودکان را ایجاد کردیم. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان 2 تا 3 مرکز راه‌اندازی شده است تا بتواند این گروه‌ها خدمت ارائه کنند.

افشار با بیان اینکه برخی از نوزادان مادران معتاد، در دوره زندگی جنینی از مواد مخدری که مادر استفاده می‌کرده، تغذیه کرده‌اند، گفت: وقتی این نوزادان مبتلا می‌شوند دچار سندرم محرومیت نوزادی هستند. رسیدگی به این موضوع وظیفه قطعی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه برای سلامت مادران باردار برنامه‌های مختلفی دارد. در همین راستا دستورالعمل نحوه مدیریت سندرم محرومیت نوزادی تصویب و به همه بیمارستان‌های زنان و زایمان نیز ابلاغ شده است.

آمار تولد نوزادان معتاد صحت ندارد
وی با بیان اینکه چون منبع تغذیه در دوران جنینی پس از تولد قطع می‌شود نوزاد دچار عوارض شدیدی پس از تولد می‌شود، گفت: طریقه برخورد با این نوزادان مبتلا سم‌زدایی سریع و فوری نیست و تحمل نوزاد بسیار کم است. در این راستا برنامه‌ای طراحی شده تا مواد نگهدارنده به نوزاد داده شود. این مواد نگهدارنده را به تدریج کم می‌کنند تا کودک تبدیل به یک انسان بالغ شود. ستاد مبارزه با موادمخدر در این زمینه حساسیت دارد، اما مسئولیت قانونی ندارد و این موضوع مربوط به وزارت بهداشت است. درباره آمار عجیبی که درباره تولد نوزادان معتاد اعلام می‌شود باید گفت که هنوز اصالت این آمار تایید نشده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسش ایسنا درباره روند پوشش بیمه‌ای درمان اعتیاد در کشور گفت: براساس ماده 15 قانون مبارزه با موادمخدر، وزارت رفاه مکلف به انجام دو برنامه است. نخست تکمیل و اجرای آیین‌نامه حمایت از معتادان کم بضاعت که تاکنون عملیاتی نشده است و دوم پوشش بیمه‌ای درمان معتادان. در سال‌های 92 و 93 به تدریج 22.5 و 30 میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفت، گرچه این رقم بسیار اندک بود، اما کمک می‌کرد تا معتادان کم بضاعت تحت درمان قرار بگیرند. متاسفانه آیین‌نامه‌ای که تدوین شد بسیار محدودنگر بود و تنها معتادان زیر 18 سال را صرفا در مراکز دولتی تحت پوشش قرار می‌داد.

افشار ادامه داد: این بودجه در سنوات قبل جذب نشد و به سمت نیازهای دیگر بیمه سلامت رفت. در سال 94 این آیین‌نامه را بازنگری کردیم و محدودیت سنی و جنسی آن را برداشتیم و قرار شد پذیرش در مراکز خصوصی هم انجام شود. در حال حاضر درمان اعتیاد از طریق پوشش‌های بیمه‌ای در 16 استان کشور در مراکز درمانی دولتی در حال اجراست و انتظار داریم توسعه یابد.


اخبار اجتماعی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------