اعلام رتبه‌بندی مدارس غیردولتی از سال 95



 

اخبار,اخباراجتماعی ,آموزش و پرورش

رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام این خبر که از سال آینده رتبه‌بندی مدارس غیردولتی به مردم اعلام خواهد شد، گفت: امسال تارنمای عملکردی مدارس به خودشان اعلام شده تا در فرصت یک ساله ایرادات خود را برطرف کنند.

مرضیه گرد در نشست خبری با اشاره به گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: در برخی از استان‌ها شاهد رشد آموزش‌های مقطع ابتدایی در حوزه مدارس غیردولتی بودیم. آمار جمعیتی در سنین ابتدایی بیشتر از گذشته است و نشان می‌دهد مردم علاقه‌مندند فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش آمار دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی حاکی از اعتماد مردم است که موسسان مدارس غیردولتی باید قدر آن را بدانند.

رییس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه آمارهای قطعی ثبت‌نام مدارس غیردولتی تا انتهای آبان‌ماه به شکل قطعی از طریق سامانه سناد اعلام خواهد شد، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی که از سال گذشته آغاز کردیم، رتبه‌بندی مدارس غیردولتی است. جلسات مکرری برگزار و اطلاعات لازم در این خصوص استخراج شد. امیدواریم بتوانیم بحث رتبه‌بندی مدارس غیردولتی را به شهریه مدارس پیوند بزنیم.

توقف پذیرش دانش آموز در مدارسی که نقاط ضعف خود را برطرف نکنند
گرد ادامه داد: چنانچه بخواهیم برای مدارس غیردولتی جایگاهی را مشخص کنیم باید به مستمرات آموزشی و عملکرد دقیق مدارس توجه کنیم. رسیدگی همزمان به امور پرورشی و آموزشی قبلا به شکل غیرمنسجم انجام می‌شد شاهد افت و خیزهایی در این خصوص بودیم، امیدواریم مدارس غیردولتی بتوانند هر دو بعد آموزش و پرورش را توامان دنبال کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارنمای مدارس برحسب عملکرد آنها استخراج شده و در اختیار مدرسان قرار خواهد گرفت، گفت: اولین قدم برای کنترل کیفی مدارس غیردولتی را برداشته‌ایم. از مدارس موفق در این راستا الگو می‌گیریم و آنها را به عنوان مدارس برتر معرفی خواهیم کرد. مدارس ضعیف هم تا پایان سال فرصت دارند تا نقاط ضعفشان را برطرف کنند در غیراین صورت سال آینده پذیرش جدید نخواهند داشت و سال آینده به صورت مشروط فعالیت خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص مطرح شدن برخی انتقادات پیرامون تخلف مدارس غیردولتی و ارائه دفترهای مالی صوری، اظهار کرد: قبول داریم که باید نظارت سیستماتیک منطقی و علمی در مدارس غیردولتی انجام شود. قبلا ثبت اطلاعات دقیق نبود و روند نظارتی ما نظارت جامعی نبود،‌ اما اینکه مدرسه‌ای دو دفتر مالی داشته باشد و اطلاعاتی غیرواقعی به بازرسان ارائه کند و بازرس متوجه نشده باشد، برای ما هم جای سوال دارد. اگر شخصی مدرسه‌ای را می‌شناسد که راه خلافی را انتخاب کرده باشد، شرعا وظیفه دارد که به ما اطلاع دهد و ما با آن برخورد خواهیم کرد.

گرد ادامه داد: شاید بسیاری از این خطاها زمانی به وجود آمده که شهریه‌ها شفاف و واقعی نبود اما اکنون که شهریه واقعی را اعلام کردیم نباید اینگونه باشد و اگر شاهد گزارشی در این خصوص باشیم طبق قانون برخورد می‌کنیم.

گرد به موضوع مراکز و آموزشگاه‌های غیرمجاز اشاره و عنوان کرد: متاسفانه ما در کشور افرادی را داریم که به دنبال منافع شخصی و اهداف خودشان هستند و از موقعیت‌هایی که در کشور پیش می‌آید سوءاستفاده می‌کنند. با توجه به اینکه در برخی موارد چند مرجع برای دریافت مجوز وجود دارند، افرادی سودجو پیدا شدند که با تخلفاتی اقدام به راه‌اندازی مراکزی کردند که از هیچ مرکزی مجوز نداشتند.

رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: این در حالیست که طبق قانون مرجع صدور مجوز برای تمام مراکز آموزشی که مخاطب 6 تا 20 سال دارند، آموزش و پرورش است. با توجه به تعاملی که با اداره اماکن داریم قرار شده مجددا نظارت‌ها بر آموزشگاه‌های غیرمجاز بیشتر شود.

گرد با بیان اینکه مراکز غیرمجاز با وعده‌های دروغین و تبلیغات غیرواقعی نسل جدید را به کلاس‌هایی دعوت می‌کنند که محتوایش مورد تایید آموزش و پرورش نیست، گفت: بعضا دیده شده است کلاس‌های مختلط دختران و پسران مشکلاتی را از لحاظ فرهنگی برای خانواده‌ها به وجود آورده است. قرار بر این شده است حیطه فعالیت‌های مراکزی که می‌توانند از چند مرجع مجوز دریافت کنند را از هم تفکیک کنیم که این موضوع در شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در حال پیگیری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص نظارت و اداره مراکز پیش‌دبستانی نیز گفت: با توجه به سیاست یکپارچگی مدیریت محتوای آموزشی، قرار شد سایر دستگاه‌هایی که مراکز پیش‌دبستانی را در زیرمجموعه خود دارند با آموزش وپرورش تعامل داشته باشند. بر اساس مستندات قانونی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، نظارت جامع بر مراکز پیش‌دبستانی جزو وظایف آموزش و پرورش است.

وی افزود: براساس توافقی که با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بهزیستی داشتیم به مراکز پیش‌دبستانی مهلت داده شد تا 15 آبان‌ماه به سامانه‌ای که آموزش و پرورش مشخص کرده ، برای ثبت‌نام مراجعه و برای دریافت مجوز اقدام کنند. آن دسته از مراکزی تاکنون اقدام کرده‌اند را مساعدت می‌کنیم و مجوز صادر خواهیم کرد اما آن دسته که در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند غیرمجاز شناخته خواهند شد.

رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: ما مشارکت مردم و سایر دستگاه‌ها را برای تاسیس مراکز پیش‌دبستانی می‌پذیریم اما هر مرکز پیش دبستانی باید وارد چرخه گزیشنی و فرایندهای آموزشی و آموزش و پرورش شوند. آموزش و پرورش در کنار سایر دستگاه‌ها در این راستا نظارت خود را اعمال می‌کند. البته ما به بحث مالکیت دستگاه‌ها ورود نمی‌کنیم اما نظارت باید توامان باشد.

گرد در پایان درباره خصوصی‌سازی در آموزش وپرورش تاکید کرد: توسعه مدارس غیردولتی و خصوصی‌سازی تنها در چارچوب تحول خواهد بود و هر اقدامی که قرار باشد انجام شود عینا مطابق سند تحول خواهد بود. در سند در توسعه مدارس غیردولتی در حوزه خیرین توصیه شده و ما قصد داریم خیرین را به عنوان مدرسه‌یار به مشارکت فراخوانیم.

 اخبار اجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------