کدام معلمان و فرهنگیان در سال آینده رتبه بندی می‌شوند؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,مشمولان جدید طرح رتبه بندی

  طرح رتبه‌بندی معلمان که ارتقای مهارت‌های تخصصی معلمان را دنبال می‌کند با وجود تمام فراز و نشیب‌ها و حواشی که داشت سرانجام در مهرماه امسال برای بخش بزرگی از فرهنگیان به اجرا در آمد و مسئولان آموزش و پرورش در همان زمان اعلام کردند که امسال فاز اول رتبه بندی اجرا شده و در سال 95 شاهد اجرای فاز جدیدی از آن خواهیم بود که تغییرات بسیاری با آنچه اکنون اجرا شده خواهد داشت.

درباره آینده طرح رتبه بندی معلمان و سرنوشتش در سال 95 با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم.

محمد بطحائی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان دروازه جدیدی برای ورود به کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش است اظهار کرد: اگر طرح رتبه‌بندی به خوبی اجرا شود می‌تواند ارتقای مهارت‌های نیروی تخصصی ما را تضمین کند. بنابراین رتبه بندی فی نفسه اهداف بسیار بلندی را دنبال می‌کند.

94، سال تطبیق رتبه‌ها / راه اندازی نظام سنجش صلاحیت معلمان در سال آتی
وی افزود: امسال توانستیم بخش کوچکی از چشم انداز بلند رتبه‌بندی را به اجرا در بیاوریم. در سال جاری که به نوعی مرحله تطبیق رتبه بندی تلقی می‌شود، با توجه به صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که نیروهای موجود داشتند رتبه‌های قبلی‌شان را با رتبه‌های جدید تطبیق دادیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مکلف شدیم بر اساس مصوبه شورای توسعه مدیریت برای سال آینده بحث جدی رتبه بندی را که سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است به اجرا در بیاوریم، اعلام کرد: برای سال آینده نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان را راه اندازی خواهیم کرد و بر اساس آن نیروی انسانی متناسب با شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی اش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر این اساس کسانی که نسبت به مرتبه قبلی از پیشرفت مقبولی برخوردار شده باشند، رتبه بالاتری را کسب می‌کنند.

رتبه بندی دروازه ورود به کیفیت بخشی در آموزش و پرورش
بطحائی با اشاره به اهمیت بالا و نقش مهم و کلیدی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: اگر بتوانیم نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد داشته باشیم بسیاری از کاستی‌های نظام آموزش و پرورش که امروز مورد گلایه مردم و کارشناسان و مقامات ارشد است را برطرف می‌کنیم. در واقع می‌توان گفت طرح رتبه بندی دروازه ورود ما به کیفیت بخشی در آموزش و پرورش است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: سال آینده، مرحله آغازین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای کلید می‌خورد و شایستگی‌های حرفه‌ای نیروی انسانی ما مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این سنجش با مکانیسم‌های مختلفی از مشاهده گرفته تا آزمون‌های کسب صلاحیت و گذراندن دوره‌های آموزشی انجام می‌شود عنوان کرد: بر این اساس جایگاه افراد مشخص و رتبه بندی گام جدی خود را برای نقشی که دارد، برخواهد داشت.

ارتقای عوامل انگیزشی برای معلمان در نظام پرداخت
بطحائی ضمن تاکید بر اینکه به موازات این سنجش باید عوامل انگیزشی ما برای معلمان نیز ارتقاء یابد اظهار کرد: باید برای معلم مهم باشد که این فرآیند سخت و دشوار را طی کند. بخشی از این نظام انگیزشی به نظام پرداخت‌ها باز می‌گردد، پرداخت ما باید بتواند میان نیروی انسانی متخصص با نیرویی که تلاشی برای ارتقای معیارهایش نمی‌کند تفاوت معناداری قائل شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به تشکیل کارگروهی با مسئولیت مرکز نیروی انسانی در خصوص تعیین صلاحیت‌ها اشاره کرد و گفت: این کارگروه به دنبال تعیین شاخص‌های ارزیابی و تعریف نیروی انسانی ماهر در آموزش و پرورش است. پس از آن باید ابزار اندازه‌گیری این ویژگی‌ها و استانداردهای آن نیز مشخص شود.

مشمولان جدید طرح رتبه بندی در سال آینده
امسال 830 هزار نفر تحت پوشش رتبه بندی رفتند
بطحائی در پاسخ به پرسشی درباره مشمولان جدید طرح رتبه بندی در سال آینده گفت: در سال جاری بر اساس ضوابط ابلاغ شده کسانی که دارای رتبه مقدماتی بودند مشمول طرح نشدند زیرا شرایط لازم را برای ورود به رتبه بندی نداشتند.

وی ادامه داد: اما در مجموع امسال حدود 830 هزار نفر تحت پوشش رفتند و بدیهی است برای سال آینده افراد جدید، شرایط لازم را پیدا خواهند کرد و نیروهای موجود با مکانیسمی که گفته شد به رتبه‌های بالاتر خواهد رفت. امسال برای رتبه بندی معلمان 1350 میلیارد تومان اختصاص یافت و دولت برای اجرای فاز جدید رتبه بندی در سال آینده بیش از 3500 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است.

وضعیت بازنشستگان فرهنگی در طرح رتبه‌بندی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره وضعیت بازنشستگان فرهنگی در طرح رتبه بندی گفت: از طریق رتبه بندی نمی‌توان برای بازنشستگان کاری کرد، زیرا این طرح مختص ارتقای مهارت‌های تخصصی نیروی انسانی شاغل است و برای بازنشستگان موضوعیت پیدا نمی‌کند.

بطحائی تصریح کرد: البته این موضوع به معنای آن نیست که بازنشستگان نباید مورد توجه قرار بگیرند. بازنشستگان امروز از حیث نظام پرداخت به شدت با مشکل مواجه‌اند، بخصوص آنها که 10 تا 15 سال گذشته بازنشسته شدند و بتدریج فاصله آنها با شاغلین از حیث حقوق زیاد شده است.

وی افزود: از سوی سازمان مدیریت اقداماتی در خصوص اصلاح نظام بازنشستگی در سال 95 در دست انجام است و پیش بینی‌هایی در این خصوص شده است که امیدواریم این اتفاق بیفتد و ترمیم حقوق بازنشستگان از جمله فرهنگیان محقق شود.


میزان افزایش حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره میزان افزایش حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی گفت: هدف طرح رتبه بندی ترمیم حقوق نبود، اما یکی از آثار تبعی آن افزایش دریافتی‌ها بوده است که از 80 تا 500 هزار تومان در نوسان بود. ما رتبه بندی را برای ترمیم حقوق انجام ندادیم ولی امیدواریم برای سال آینده دولت در تصمیمی که برای ترمیم حقوق کارکنان دارد، آموزش و پرروش را هم شامل کند.

بطحائی اعلام کرد: میزان افزایش حقوق معلمان به طور میانگین پس از اجرای طرح رتبه بندی 300 هزارتومان بوده است.


  اخبار  اجتماعی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------