واگذاري كوه صاحب‌الزمان براي ساخت هتل هشت طبقه



اخبار,اخبار اجتماعی ,کوه خواری


 درحالي كه براساس تمامي قوانين صريح كشور، كوه‌ها جزو انفال و منابع ملي به حساب مي‌آيند، كوه صاحب‌الزمان‌ (عج) در كرمان براي ساخت يك هتل هشت طبقه و پنج ستاره قرار است به يك موسسه اعتباري خصوصي واگذار شود. فعالان محيط زيست مي‌گويند كه بر اساس قوانين صريح، كوه‌ها نمي‌توانند واگذار شوند چرا كه جزو انفال به حساب مي‌آيند و انفال هم مربوط به همه مردم بوده و يك موسسه خصوصي نمي‌تواند حتي با برچسب گردشگري و ايجاد مكان تفريح براي عموم مردم، از آن استفاده اقتصادي كند؛ مخصوصا در شرايط كنوني كه بحران‌هاي هوا، آب و خاك بسياري از نقاط كشور را فرا گرفته و ديگر مناطق را نيز تهديد مي‌كند. اما مسوولان مي‌گويند كه اين كوه در محدوده شهر قرار گرفته و مالك آن شهرداري و راه و شهرسازي است.


در سال‌هاي اخير پديده «كوه‌خواري» در ايران به‌شدت در حال گسترش است و اين‌بار هدف، كوه صاحب‌الزمان(عج) است كه در حاشيه شهر كرمان واقع شده و سال‌هاست مورد توجه سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بوده است و حالا پس از سال‌ها، درست بعد از تاكيد صريح مقام معظم رهبري بر مبارزه مسوولان سه قوه با پديده «كوه‌خواري» و هشدار ايشان درباره خطرات جدي اين پديده، قرار است براي ساخت هتل، واگذار شود. حميد هرندي، فعال محيط زيست كرمان در اين باره به «اعتماد» گفت: «حدود هشت هكتار از زمين‌هاي كوه صاحب‌الزمان (عج) به يك موسسه مالي اعتباري در قبال مبلغي واگذار شده كه هتل پنج ستاره‌اي را نزديك ستاره‌هاي آسمان احداث كند، اين هتل نامش «بام كوير» است و آقايان ادعا دارند كه كرمان با ساخت اين هتل دگرگون مي‌شود. تنها موضوعي كه در اين ميان دارد فراموش مي‌شود،

 

اين عظمت استوار كرمان و كوه معنوي است كه نام صاحب‌الزمان(عج) را نيز بر خود دارد و از وجاهت معنوي و هويت بخش در ميان مردم شهر برخوردار است. مگر كوه را مي‌شود واگذار كرد؟ مگر چشم‌انداز زيباي يك شهر را مي‌شود به بهاي نازل با منت سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، به عده‌اي خاص واگذار كرد؟ مگر محيط معنوي يك شهر را مي‌شود براي پول درآوردن يك موسسه فروخت ؟ مگرمردم از اين كوه حقي ندارند و اين كوه ميراث شهرداري يا مسكن و شهرسازي است كه اينگونه مورد بخشش قرار گرفته و حقوق عمومي لا‌به‌لاي هياهوي آن فراموش شده است؟»او از مسوولان مي‌پرسد: «آيا مي‌شود يك كوه را به بخش خصوصي واگذار كرد كه بر فرازش هتل بسازد و براي توجيه هتل‌سازي پنج هكتار هم فضاي سبز ايجاد كند؟ آيا اصل ٥٠ قانون اساسي كه حفاظت محيط زيست را يك وظيفه عمومي تلقي كرده و هرنوع فعاليتي را كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن، ملازمه پيدا كند ممنوع اعلام كرده در كرمان براي مديران و مسوولان تعريف نشده است! كدام عقل سليم قبول مي‌كند كه سند افتخارآميز طبيعت شهر كرمان را به نام يك موسسه بزنند و بر مردم منت هم داشته باشند كه داريم توسعه را براي كرمان به ارمغان مي‌آوريم!»

 

اين فعال محيط زيست در ادامه مي‌گويد: «براي ساخت اين هتل، راه لازم دارند و مجبورند با ماشين‌آلات سبك و سنگين به جان كوه بيفتند تا راه دسترسي فراهم شود. آيا اين كار اسمش توسعه و ساختن است يا ويراني و نابود كردن عرصه‌هاي طبيعي يك شهر كويري كه اتفاقا بايد بيشتر از داشته‌ها و منابع طبيعي اندك خود نگهداري و حفاظت كند. از سوي ديگر دوستان ما در ديگر حوزه‌ها، پرسش‌هايي از پرچمداران توسعه دارند و از اين بي‌توجهي به ميراث فرهنگي دلگير و معترضند و از عواقب شوم اين پروژه و اثرات آن بر اماكن و ابنيه‌هاي تاريخي در جوار كوه نگرانند.»


هرندي معتقد است كه اگر قرار است براي استفاده در حوزه گردشگري، هتلي ساخته شود خيلي هم خوب است و فعالان محيط زيست از آن استقبال هم مي‌كنند؛ به شرط آنكه منجر به نابودي و تخريب منابع طبيعي و ملي و انفال عمومي نشود. او مي‌گويد: «مگر راه توسعه و هتل‌سازي فقط از دل اين كوه تعريف شده است؟ برويد و جاي ديگري آن را بسازيد. تاوان بي‌توجهي به منابع طبيعي و محيط زيست را چه كسي بايد پرداخت كند؟ آيا به عواقب اين هتل‌سازي و اثرات ويرانگر زيست‌محيطي اين پروژه فكر كرده‌ايد؟ آيا به فاضلاب اين هتل، به آلوده كردن هواي پاك كوه و جنگل پيرامونش، به راه‌سازي و تخريب كوه، به كوهنوردان مشتاق و به مواهب اين نعمت خداوندي فكر كرده‌ايد؟»


منابع طبيعي: كوه، در محدوده شهر است
مهدي رجبي‌زاده، مديركل منابع طبيعي كرمان در اين باره به «اعتماد» گفت: «چون كوه صاحب‌الزمان(عج) در داخل محدوده شهر قرار گرفته، با توافق شهرداري، سندش را راه و شهرسازي در دست دارد و جزو عرصه‌هاي تحت مديريت منابع طبيعي به حساب نمي‌آيد. بر اين اساس ما در اين‌باره مسووليتي نداريم.» او در ادامه گفت: «البته براي ساخت راه دسترسي به اين هتل، اخذ مجوز از منابع طبيعي ضروري است كه تاكنون هيچ استعلامي براي آن از ما نشده و به محض استعلام، براساس ضوابط و مقررات عمل خواهيم كرد.»


حفاظت محيط زيست: هنوز استعلامي براي ما نيامده!
محمود صفرزاده، مديركل محيط زيست كرمان با تاكيد بر اينكه اين مجموعه قرار است در محدوده‌اي بنا شود كه در حريم شهر قرار گرفته‌ به «اعتماد» گفت: «ساماندهي اين مجموعه بزرگ سال‌هاست در دستور كار شهرداري كرمان است و اگر چه در حريم شهري واقع شده و در مناطق ٤ گانه سازمان ما نيست اما بايد توسط دستگاه ما نظارت و مديريت شود كه كوچك‌ترين تخريبي در روند اجراي پروژه‌ها به وجود نيايد.» او درباره اينكه ساخت اين هتل نياز به استعلام‌هاي لازم از تشكيلات حفاظت محيط زيست دارد يا خير، گفت: «تاكنون چنين استعلامي از ما نشده و بنده به شهردار محترم و بقيه دست‌اندركاران گفته‌ام كه استعلام‌ها را بايد بگيرند.»


صفرزاده تاكيد كرد كه «آلودگي و تخريب، خط قرمز ما است و ما گفته‌ايم كه در چارچوب ضوابط و دريافت تمام مجوزهاي محيط‌زيستي بايد كار كنند. چرا كه تاكيد مقام معظم رهبري بر حفظ محيط زيست است و همه را مكلف به رعايت اين مسائل كرده‌اند.»


اجراي مناقصه ناقص و نادرست
علاوه بر تمام اعتراض‌هايي كه از سوي فعالان حوزه محيط‌زيست، منابع طبيعي و ميراث فرهنگي بر اين طرح شده است، يك نكته ابهام آميز در اين پرونده خودنمايي مي‌كند و آن اجراي تعجيل‌آميز تشريفات مناقصه پروژه فوق است.
حميد هرندي، فعال محيط زيست كرمان در اين باره درخواست مي‌كند كه اداره اطلاعات و بازرسي استان وارد موضوع شوند و مراحل آن را بررسي كنند. او به «اعتماد» مي‌گويد: «درخواست داريم دستگاه‌هاي نظارتي تشريفات مناقصه و همچنين قيمت نازل اين واگذاري را بررسي و مشاهده كنند كه آيا اين پروژه مصوبه شورا را دارد؟ وزارت راه و شهرسازي بابت اشراف به مناظر شهر و شكستن خط ارتفاع شهر كرمان، اداره كل حفاظت محيط زيست استان به خاطر ارزيابي زيست محيطي، ميراث فرهنگي براي ثبت جهاني كوه و مشرف بودن به قلعه درويش و قلعه دختر و نيز اداره كل منابع طبيعي به عنوان مالك اصلي اين كوه وارد شوند و نگذارند اين كوه معنوي و طبيعي، تخريب شده و از صحنه طبيعت استان كرمان حذف شود. اين انتظار هست كه پروژه فوق با فرصت بيشتري مورد مطالعه قرار گيرد و مسوولان محترم توجه داشته باشند ساخت هتل بر فراز كوه نه توسعه است و نه افتخار، بايد به حفظ كوه صاحب‌الزمان(عج) افتخار كنند.»
 
 اخباراجتماعی  -  اعتماد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------