دادستان تهران : غالب متکدیان و فروشندگان خیابانی نیازمند نیستند/انتقاد از مصرف علنی موادمخدر در خیابان‌ها



 اخبار امروز,اخبار جدید

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: غالب متکدیان و فروشندگان خیابانی به کارهای کاذب مشغول هستند و درصد بزرگی از آن‌ها نیازمند نیستند.

به گزارش روابط عمومی دادستانی تهران، جلسه‌ی مشترک دادستانی، شهرداری تهران و پلیس تهران به منظور بررسی راهکارهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، روز دوشنبه نوزدهم بهمن ماه سال جاری با حضور قالیباف شهردار تهران فرمانده پلیس تهران و جمعی از معاونان دادستان تهران و برخی مسئولین شهرداری تهران در دفتر دادستانی و به ریاست جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

آسیب‌های اجتماعی آشکار و پنهان

در ابتدای این جلسه، دادستان عمومی و انقلاب تهران مهم‌ترین مصادیق آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد، تکدی‌گری، کودکان کار، طلاق و بیکاری را برشمرد و در تاثیر این آسیب‌ها بر چهره‌ شهر، تقسیم‌بندی آن‌ها را مورد نظر قرار داد و گفت: برخی آسیب‌ها ظاهری و آشکار است که از آن جمله، اعتیاد است.

جعفری دولت‌آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونه‌ای که در برخی محلات و ساعات شبانه‌روز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روان‌گردان می‌کنند، از صحنه‌های جریحه‌دار کننده‌ احساسات عموم مانند کودکانی که به جای تحصیل در چهارراه‌ها به کارهای متفرقه و بعضاً گدایی می‌پردازند، گلایه کرد و اظهار داشت: غالب متکدیان و فروشندگان خیابانی به کارهای کاذب مشغول هستند و درصد بزرگی از آن‌ها نیازمند نیستند.

آسیب‌های اجتماعی در زیر پوست شهر

وی بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی را از آسیب‌های آشکار بر شمرد و خاطرنشان کرد: آسیب‌های غیر آشکار مانند طلاق، و کاهش سن اعتیاد که زیر پوست شهر موجود است، نشان از دگردیسی جامعه دارد و اگر چه نمود ظاهری ندارد، اما آسیب‌ بزرگی محسوب می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران وضعیت نامناسب عفاف و حجاب را از آسیب‌های اجتماعی بر شمرد که مخل امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه است و اظهار داشت: متاسفانه امروزه در برخی مناطق شهر، وضعیت عفاف و پوشش به گونه‌ای است که بعضاً حضور مردم متدین و مقید به ارزش‌های دینی را با مشکل مواجه ساخته است.

لزوم همکاری دادستانی، شهرداری و پلیس در رفع آسیب‌ها

جعفری دولت‌آبادی سپس به راهکار پیشگیری از آسیب‌ها پرداخت و با تاکید بر لزوم همکاری میان دادستانی، شهرداری، پلیس و رسانه‌ها‌ و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر مراجعی که قابلیت اطلاع‌رسانی و کمک دارند، مانند ائمه‌ جماعت، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌های جمعی، اظهار داشت: همکاری مناسب این مراجع، نیازمند برنامه‌ریزی منظم و عملیاتی کردن آن است و با عنایت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسریع در این امر ضروری است.

دادستان تهران مهار آسیب‌ها را منوط به افزایش همکاری سازمان‌های مذکور که از آن‌ها تحت عنوان عدلیه، بلدیه و نظمیه یاد کرد دانست و افزود: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان ظرف چند سال آینده، آسیب‌ها را مهار کرد.

ارتباط آسیب‌های اجتماعی با کاهش جرایم

وی در بیان ضرورت سرعت بخشیدن به برنامه‌ریزی جهت کاهش آمار جرایم و اعلام این که مهار آسیب‌ها منتهی به کاهش جرایم خواهد شد گفت: وقتی طلاق زیاد شود، سن اعتیاد کاهش یابد و یا توزیع مواد مخدر یا روان‌گردان در جامعه افزایش یابد، شمار جرایم نیز افزایش خواهد یافت.

در ادامه‌ جلسه، قالیباف شهردار تهران با اشاره به تجربه‌ سی ساله‌ خود در امور  شهری و اجتماعی اظهار داشت: نباید به انتظار مدیریت یکپارچه شهری ماند. یکپارچگی از همدلی و همکاری ارگان‌های ذی‌ربط ایجاد می‌شود.

شهردار تهران به برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به آسیب‌های اجتماعی توجه کرده، اشاره کرد و ضمن انتقاد از عدم پی‌گیری برای اجرایی شدن این قوانین در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی، پیشنهاد کرد که جلسات مشترک دادستانی، شهرداری، پلیس و دیگر مراجع ذی‌ربط به طور مشترک و ماهانه برگزار شود که این پیشنهاد مورد استقبال دادستان تهران قرار گرفت.

لزوم انضباط شهری

قالیباف برقراری انضباط شهری را وظیفه‌ مهم شهرداری دانست و از مناطقی که کانون آسیب‌های اجتماعی است مانند هرندی و دره‌ اسلام‌آباد، تحت عنوان حفره‌های شهری یاد کرد و نظارت دادستانی، پلیس و شهرداری را بر این مناطق ضروری دانست.

وی امنیت اجتماعی را ناشی از برقراری انضباط شهری اعلام نمود که در پی آن، امنیت عمومی و داخلی به عنوان خواست مردم و حاکمیت محقق خواهد شد.

آسیب‌های اجتماعی پنهان و آشکار

در ادامه، سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی، صدور احکام قضایی قاطع در موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را در رفع مشکل تاثیرگذار دانست و گزارشی از نتایج اقدامات ناجا پیرامون آسیب‌های اجتماعی ارائه داد که در بخشی از آن اعلام کرد: 36 مورد آسیب اجتماعی شناسایی شده است.

در این جلسه، معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران و برخی مسؤولین شهرداری به مشکلات شهری اشاره و راهکارهایی ارایه دادند.

دادستان تهران در پایان اعلام آمادگی کرد به عنوان متولی برگزاری ماهانه این جلسه اقدام کند و گفت دادستانی از دستگاه‌های متولی انجام وظایف را مطالبه می‌کند.

دولت‌آبادی آسیب‌های اجتماعی را از جنبه‌ دیگر به دو نوع عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و گفت: در آسیب‌های خاص مانند طلاق، حضور دیگر دستگاه‌های مرتبط ضروری است، اما حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی مربوط به دادستانی، شهرداری و پلیس و برخی سازمان های متولی امور اجتماعی است.

جهت‌گیری تبلیغات شهری بر محور فرهنگ و دین

جعفری دولت آبادی معضل دیگر را که به فرهنگ مربوط می‌شود، نوع تبلیغات شهری خواند و تاکید کرد : شهرداری باید در مورد امور فرهنگی فعالیت بیشتری انجام دهد.

دادستان تهران با تاکید بر این که اقدامات پلیس و شهرداری مانند نصب دوربین‌ها در معابر و تامین روشنایی پارک‌ها و خیابان‌ها در رفع آسیب‌هایی مانند تجاهر به استعمال مواد مخدر و سرقت  تاثیرگذار است، با اشاره به بازدیدهای شبانه‌ی معاونان دادستان از سطح شهر، از آنان خواست که از مراکز ایجاد شده توسط شهرداری در رفع آسیب‌های اجتماعی مانند مرکز بهاران بازدید به عمل آورند.


  اخبار اجتماعی  -  تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------