معاون رئیس جمهور: ۶۲ درصد معتادان کشور متأهل هستند/ تدوین اطلس وضعیت زنان



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی,​معاون رئیس جمهور

​معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت : ۶۲ درصد معتادان کشور را افراد متأهل تشکیل می دهند که نیازمند توجه جدی هستند.

به گزارش  مهر ، شهیندخت مولاوردی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به ۹ درصد مجموع معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند گفت: این تعداد و همچنین معتادان متأهل نیازمند توجه جدی هستند زیرا آسیب های آنان خسارات جبران ناپذیری به خانواده وارد می کند.

وی با بیان اینکه در دهه های اخیر متأثر از تغییرات در جهان شاهد تغییر شکل خانواده و به وجود آمدن اَشکال غیرمتعارف آن هستیم گفت: در دولت یازدهم در پی آن هستیم تا آسیب هایی را که بنیان خانواده ها را تهدید می کند شناسایی کنیم.

مولاوردی افزود: اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب های آنان و خانواده در دولت تدوین شده و بر اساس آنها برنامه ریزی لازم در چارچوب برنامه ششم توسعه به عمل آمده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به مشترکات مشکلات فرهنگی و قانونی زنان در گروه های مختلف روستایی، خانه دار، شاغل و دختران فارغ التحصیل گفت: عمده مشکلات در گروه های مختلف زنان مشترک است و نیاز به برنامه ریزی منسجم برای رفع آنها دارد.

وی گفت: تلاش کردیم تا در تدوین برنامه ششم رفع مشکلات قانونی زنان و استیفای حقوق آنان در همه زمینه ها دیده شود.

مولاوردی افزود: خلأهای قانون و حقوقی برای زنان و خانواده وجود دارد که اقدامات لازم برای رفع آنها آغاز شده است که نیازمند همکاری و هماهنگی با قوه مقننه و حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری های به عمل آمده بحث استفاده زنان شاغل از مرخصی شش ماهه زایمان از پارسال در آموزش و پرورش به اجرا درآمد گفت: با وجودی که این مرخصی قانونی است و دیوان عدالت اداری هم دستگاه ها را ملزم به اجرای آن کرده است برخی دستگاه ها به خاطر بار مالی آن همچنان از اجرای این قانون سرباز می زنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: استفاده از این مرخصی نباید امنیت شغلی بانوان شاغل را به خطر بیندازد به طوری که با استفاده از آن نگران شغلشان باشند.

مولاوردی گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حال تدوین بسته ای از مشوق ها برای کارفرمایان به ویژه در بخش خصوصی است تا قانون استفاده بانوان از مرخصی شش ماهه زایمان به طور کامل به اجرا درآید.

وی افزود: حضور بیشتر بانوان در مجلس آینده قطعاً به حل مشکلات زنان و تصویب قوانینی برای بهبود وضعیت زنان و خانواده کمک می کند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این برنامه با بیان اینکه در زمینه طلاق و حضانت فرزندان و در چارچوب حفظ حقوق زنان نیازمند به اصلاح قوانین هستیم گفت: همچنین باید برای کار پاره وقت بانوان شاغل قوانین لازم وجود داشته باشد تا امکان مدیریت خانه و خانواده و تربیت فرزندان برای زنان فراهم شود.

مرضیه وحید دستجردی افزود: زمانی در دوره مجلس پنجم احساس شد که به حضور قاضی زن در دادگاه نیاز است و با تصویب قانون این امر محقق شد به طوری که هم اکنون بیش از ۸۰۰ قاضی مشاور زن در دادگاه ها حضور دارند.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به زنان دو شغله گفت: کار همزمان زنان در خارج و داخل منزل سخت است و اگر چه ممکن است با مدیریت آنان این امر به خوبی انجام شود اما زنان را دچار فرسودگی می کند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۳۰ درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می دهند گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده زنان شاغل از بهترین کارکنان دولت هستند و عموماً کارشان را به خوبی انجام می دهند.

 وحید دستجردی با اشاره به تغییر شکل نهاد خانواده افزود: برخی خانواده های تک محوری در جامعه به وجود آمده است که زنان سرپرست خانوار در آنها مدیریت داخل و خارج خانواده را به طور همزمان به عهده دارند. این قبیل خانواده ها مشکلات زیادی دارند و نیازمند حمایت های جدی اجتماعی هستند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند افزود: مسئولان باید تکلیف خود را با این سؤال مشخص کنند که آیا زنان باید در اجتماع فعال باشند یا خیر؟

وی گفت: اگر قرار است درصدی از زنان در جامعه کار اجتماعی داشته باشند نباید آن کار به وظایفشان در خانه و خانواده لطمه بزند.

وحید دستجردی تصریح کرد: به همین منظور باید تسهیلات لازم برای این دسته از زنان در نظر گرفته شود تا بنیان خانواده ها همچنان مستحکم بماند.

وی ابراز امیدواری کرد: افزایش شمار زنان منتخب مردم در مجلس آینده زمینه ساز تدوین این قوانین مناسب تر برای زنان جامعه و خانواده ها باشد.

 اخبار اجتماعی  - مهر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------