جریمه استفاده از اتباع غیر مجاز بیشتر شد



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,سند حمایت اجتماعی از زنان

تدوین سند حمایت اجتماعی از زنان، ایجاد 1.7 میلیون شغل در بخش تعاون و افزایش جریمه به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز از مهمترین رویدادهای هفته جاری بود.

به گزارش  ایسنا، در هفته ای که گذشت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد یک میلیون فرصت آموزش مهارتی در سال 95 خبر داد و گفت: این اقدام در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دنبال خواهد شد.

محمد امین سازگارنژاد گسترش مشاغل خرد و خانگی، بهره گیری از ظرفیت حوزه‌های IT و ICT و آموزش فعالان عرصه اشتغال خرد را از اولویتهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری عنوان کرد.

این هفته همچنین علی ربیعی، وزیر کار در نشستی صمیمانه با بانوان مدیر و مشاورین امور بانوان وخانواده معاونتهای ستادی و سازمانهای تابعه از تدوین سندی در حمایت از زنان کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد ظرف یکماه پس از تدوین سند، با هماهنگی معاونت امور زنان ریاست جمهوری آن را در دولت مطرح کند.

آنطور که وزیر کار گفته در این سند توجه به زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، زنان سالمند، افزایش تشکل های صنفی زنانه و مجوز فعالیت آنها، توجه به بازار کار و تامین اشتغال زنان پیش بینی شده است.

وی از آمار دو میلیون و 300 هزار نفری زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست تا پایان سال 93 خبر داد و گفت: از این تعداد تنها 200 هزار نفر تحت پوشش حمایتی هستند و تعداد اندکی هم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

ثبت و ایجاد 61 هزار فرصت شغلی در بخش تعاون از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

بر اساس آمار سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در سال 1394 تعداد 4111 تعاونی جدید در کشور برای انجام فعالیت های مختلف کسب و کار به ثبت رسیده است.

عملکرد یکساله تعاونی ها در 31 استان کشور، متوسط تعداد اعضای هر تعاونی را حدود ۲۰ نفر و اشتغال‌زایی هر واحد تعاونی کشور را 15 نفر نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال گذشته 61 هزار و 390 فرصت شغلی با سرمایه اولیه 718 میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده به ترتیب در فعالیتهای صنعت و کشاورزی با 1143 و 1036 واحد است و بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های صنعت با 17 هزار و 381 نفر و تعاونی‌های کشاورزی با 12 هزار و 437 نفر است.

ایجاد یک میلیون و 700 هزار شغل در بخش تعاون خبر دیگری بود که از سوی معاون وزیر تعاون اعلام شد.

به گفته سید حمید کلانتری بهترین راهکار تحقق اهداف حوزه اشتغال توسعه بخش تعاون است و در بخش تعاون تنها با یک سوم هزینه نسبت به دیگر بخشهای اقتصادی می توان فرصتهای شغلی بسیار و ارزان ایجاد کرد.

و ی همچنین از فراهم شدن مقدمات تشکیل ۸۰ تعاونی توسعه عمران شهرستانی و استانی در حوزه خدمات عمرانی خبر داد.

کلانتری با اشاره به لزوم اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تحقق اقتصاد مقاومتی را به مدل تعاونی نزدیکتر دانست و افزود: پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مستلزم اجرای سیاستهای مربوط به حوزه اشتغال و تولید است و در این مسیر باید از ظرفیتهای بخش تعاون نیز استفاده شایسته صورت گیرد.

آخرین خبر این هفته به افزایش جریمه به کارگیری اتباع بیگانه فاقد مجوز اختصاص داشت.

به گفته علی اقبالی مدیرکل اتباع خارجی وزارت کار، جریمه به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در بازار کار در سال 95 به ازای هر روز مبلغ ۱۳۵ هزار و ۳۶۱ تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر ممنوعیت به کارگیری اتباع خارجی فاقد مجوز گفت: کارفرمایان متخلف برابر قانون از یک تا ۹۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.

اقبالی تعداد بازرسی های صورت گرفته در سال گذشته را ۶۸ هزار و ۲۲۲ مورد و تعداد گشت بازرسی در قالب گشت مشترک را سه هزار و ۶۳ مورد اعلام کرد.

وی همچنین تعداد اتباع شناسایی شده شاغل به صورت غیرمجاز را در کارگاهها ۴۲ هزار و ۶۹۷ نفر و تعداد صدور برگ جریمه را ۱۶ هزار و ۵۹۲ فقره برشمرد.

سال گذشته جریمه به کارگیری کارگران اتباع خارجی غیر مجاز برای هر روز کاری ۱۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد و در دولت با صدور بخشنامه‌ای نهادهای خصوصی و عمومی را از جذب و به کارگیری اتباع خارجی فاقد مجوز منع کرد.

 

 اخبار اجتماعی  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------