هجمه سویه‌های جدید تب‌برفکی/ عدم واردات عامل کمبود واکسن



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,بیماری تب برفکی

افزایش شیوع بیماری تب برفکی به گفته رییس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی طی سال‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، چرا که طی دو سال گذشته چهار سویه جدید از این بیماری وارد کشور شده و با وجود نصف شدن تولید داخلی به دلیل افزایش کیفیت وارداتی از سوی سازمان دامپزشکی صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، حمید کهرام امروز - دوشنبه - در حاشیه نوزدهمین کنگره دامپزشکی اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته با درخواست سازمان دامپزشکی و وارد شدن سویه‌های جدید بیماری تب برفکی واکسن این بیماری از نظر کیفی ارتقاء پیدا کرد که ناگزیر تولید این واکسن نصف شد، اما علی‌رغم هماهنگی‌های صورت گرفته در این راستا با سازمان دامپزشکی برای افزایش واردات واکسن تب برفکی، این واردات صورت نگرفت و باید پرسید که چرا در زمان مقرر (تیرماه 1394) واردات واکسن تب برفکی انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وارد نشدن واکسن بیماری تب برفکی عامل شیوع بیشتر آن بوده است، گفت: به طور معمول هر پنج سال یکبار سویه جدید این بیماری از طریق واردات غیرقانونی و قاچاق دام به کشور وارد می‌شود، اما طی دو سال اخیر چهار سویه جدید وارد کشور شده که می‌تواند از طریق قاچاق بیشتر دام یا تغییر شکل ویروس باشد.

رییس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: یکی از سویه‌های جدید تب برفکی « O2016» است که سازمان دامپزشکی آن را شناسایی کرد و برای تولید واکسن آن حداقل به چهار ماه زمان نیاز داریم.

کهرام تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که مهم‌ترین مساله کنترل مرزها و جلوگیری از واردات و قاچاق دام زنده است و در زمان شیوع این بیماری باید حتی از انتقال و جابه‌جایی دام زنده از منطقه یا استانی به استان دیگر جلوگیری کرد و در صورت نیاز یک استان باید گوشت بسته‌بندی شده را به آن منطقه فرستاد.

وی اعلام کرد: سال گذشته 12 میلیون تن واکسن جدید تب برفکی تولید شد که سه میلیون دز دیگر از سوی سازمان دامپزشکی وارد شد، اما پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 20 میلیون دز از این واکسن از سوی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده آن، تامین شود که تا حدود 30 میلیون دز نیز قابل پیش‌بینی است و باید به فکر صادرات این واکسن به کشورهای اطراف و همسایه باشیم که حاضرند آن را به دو برابر قیمت داخلی خریداری کنند.

 

اخباراجتماعی -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------