انتقاد "معین" از عدم اجرای قانون منع مصرف دخانیات در فضاهای بسته



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, دخانیات

رییس انجمن آسم وآلرژی ایران، وضعیت شیوع بیماری‌های مزمن تنفسی در کشور را نامناسب و رو به افزایش توصیف کرد و از اجرا نشدن قانون منع مصرف دخانیات در فضاهای بسته انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا ، مصطفی معین در نشست خبری کنگره سالیانه آسم، شعار امسال آن را «شما می‌توانید آسم خود را کنترل کنید» اعلام کرد و افزود: اگر بیمار و خانواده آنها در زمینه کنترل و پیشگیری از آسم به اندازه کافی آموزش ببینند، می‌توانند حتی به پزشک خود برای تشخیص و درمان سریع‌تر آن کمک کنند. آموزش اهمیت زیادی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن مثل آسم و COPD دارد که توسط سیگار و آلودگی هوا ایجاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پزشک نقشی فراتر از یک درمانگر دارد و می‌تواند نقش معلمی و دفاع از حقوق بیمار را نیز ایفا کند، ادامه داد: پزشک حتی می‌تواند یک مصلح اجتماعی باشد و حقوق و منافع بیمار را بر خود مقدم بدارد. یکی از اهداف روز جهانی آسم آموزش به بیماران و خانواده آنها و همچنین آموزش عمومی برای بالا بردن فرهنگ بهداشت و سلامت و پیشگیری اولیه از بیماری‌ها است.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران آموزش جامعه پزشکی، مربیان بهداشت مدارس، کمک به روز آمد شدن اطلاعات علمی مسوولان اجرایی و هشدار نسبت به خطر گسترش بیماری‌های غیرواگیر از جمله آسم و بیماری‌های تنفسی آسم را از جمله اهداف کنگره روز جهانی آسم برشمرد.

معین ادامه داد: ایران از لحاظ شیوع بیماری آسم جزو کشورهای متوسط است، ولی شدت آن در حاشیه کلانشهرها و شهرهای بزرگ برخلاف کشورهای پیشرفته زیاداست، در حالی که در کشورهای توسعه یافته صنعتی شیوع بیماری بالاتر ولی تحت کنترل است.

وی مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به آسم را استعداد ژنتیکی بیمار دانست و تصریح کرد: طی چند سال اخیر موضوع اپی‌ژنیک مطرح شده است که نشان می‌دهد تغییرات محیطی، استرس و... حتی از درون رحم مادر نیز بر ساختار ژنتیک افراد اثر می‌گذارد و می‌تواند آن را تغییر دهد. اگر این محیط اصلاح شود، تغییرات ژنتیکی نیز برگشت‌پذیر خواهند بود.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران ضمن هشدار نسبت به اینکه افزایش شیوع آسم در کشورهای پیشرفته کنترل شده است اما در ایران شیب صعودی دارد، ادامه داد: از سال 85 شیوع علائم آسم در کودکان از 10 درصد به 13.4 درصد رسیده است. تغییرات آب و هوایی نیز در این میان نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های تنفسی دارد.

به گفته معین، در دنیا 300 میلیون نفر به بیماری آسم مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود طی یک دهه آینده این رقم به 400 میلیون نفر برسد که عمده آن نیز در کشورهای در حال توسعه خواهد بود. سبک جدید زندگی، ترافیک آلودگی هوا، استرس، هیجان، کم تحرکی و استفاده از غذاهای آماده که آلرژی‌زا و سرطان‌زا هستند نیز به شیوع آسم کمک کرده‌اند. پیشرفت علوم پزشکی نیز باعث کاهش بیماری‌های عفونی شده و با ایجاد برخی تغییرات در سیستم ایمنی بدن، آن را مستعد ابتلا به آسم و آلرژی کرده است.

وی همچنین از اجرا نشدن قانون منع مصرف دخانیات در فضاهای بسته و بی‌مسئولیتی مردم نسبت به سلامت خود و عموم مردم انتقاد کرد.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران اجرای برنامه‌های توسعه‌ای مخرب و ناپایدار کشورهای صنعتی و جهان سوم و همچنین شهرنشینی، آپارتمان‌نشینی، مصرف زیاد الکل، دود سیگار و نوع رژیم غذایی مردم را از عوامل افزایش شیوع ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی برشمرد و اظهار کرد: مجموعه نظام باید با داشتن برنامه‌های علمی و جامع و مشارکت دستگاه‌های مختلف از پیشگیری اولیه بیماری جلوگیری کند. مصرف سیگار و قلیان نیز رو به افزایش است و سن شروع مصرف آن کاهش پیدا کرده است. در خانم‌ها نیز شروع مصرف به جوانی و نوجوانی رسیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------