عامل مرگ دست جمعی سفره‌ماهی‌های جزیره قشم مشخص شد



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,محیط‌ زیست


رئیس محیط‌ زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: دلیل مرگ سفره‌ماهی‌های جزیره نازگیرافتادن آنها در تور صیادی بوده و بعد از بررسی‌های شیلات متخلف‌بودن یا نبودن فرد مذکور مشخص می‌شود. عسگری، رئیس محیط‌ زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، درباره  دلیل مرگ سفره‌ماهی‌ها و کشیده‌شدن لاشه آنها به ساحل قشم بان کرد: لاشه 150 تا 200 سفره‌ماهی که به شکل گله‌ای در حال تردد بوده‌اند در ساحل موسوم به جزایر ناز ساحل قشم رویت شده‌اند.

 

او ادامه داد: از بافت سفره‌ماهی و آب محدوده آنها نمونه‌برداری‌هایی انجام شده که تاکنون هیچ نوع آلودگی یا بیماری از آنها به دست نیامده و تنها دلیل مرگ گیر‌افتادن آنها در تور صیادی بوده است. ‌رئیس محیط‌ زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه صیاد مذکور از این واقعه اظهار ندامت کرده، گفت: از آنجایی که این عمل او عمدی نبوده و تاکنون برای سفره‌ماهی ضرر و زیانی تعلق نگرفته، این اتفاق برای صیاد تخلف محسوب نمی‌شود. عسگری گفت: زمانی صیاد مذکور متخلف محسوب می‌شود که مجوز نداشته یا اینکه در زمان و مکانی غیر‌از قوانین شیلات به انداختن تور اقدام کرده و ما هم‌اکنون در حال مکاتبه با شیلات هستیم و بعد از دریافت نتیجه به‌طور رسمی اعلام خواهیم کرد. او با بیان اینکه سفره‌ماهی‌ها در کشور ما استفاده خوراکی ندارند، گفت: این‌گونه‌ها ارزش اکوسیستمی داشته و برای دریا و دیگر گونه‌های آن مفید هستند.


علل اصلی بروز بیماری‌‌های واگیردار وبا
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه دلیل شیوع وبا در کشور، آلودگی سبزیجات و صیفی‌جاتی است که از فاضلاب آبیاری می‌شوند، گفت: در کشور ما برای پیشگیری از اپیدمی وبا، مسئله کنترل آب انجام شده و تنها مسئله کنترل فاضلاب است که برای پیشگیری این اپیدمی با آن روبه‌رو هستیم. محمود نبوی در کارگاه منطقه‌ای مدیریت بیماری‌های منتقله از آب‌وغذا با اولویت وبا که به میزبانی مرکز بهداشت خوزستان در اهواز برگزار شد، گفت: سال گذشته اپیدمی وبا در عراق رویت شد و به خوزستان نیز سرایت کرد که با همت مراکز بهداشت استان، این اپیدمی کنترل و محدود به استان خوزستان شد و همه ایران را آلوده نکرد.


او ادامه داد: عموما در عراق، وبا هر پنج یا شش سال یکبار اپیدمی می‌شود و بهار سال پس‌ازآن نیز دوباره اپیدمی عود می‌کند. به‌همین‌دلیل، سازمان بهداشت جهانی برای آمادگی و مقابله با این اپیدمی، به ایران اخطار داده است.


نبوی گفت: در ایران نیز هر پنج یا شش سال یک اپیدمی آندوژن شایع می‌شود که مبدأ آن ناحیه مرکزی کشور است و پس از آلوده‌شدن تهران، بیشتر استان‌های کشور نیز آلوده می‌شوند از آنجا که آخرین اپیدمی کشور در سال 1390 ایجاد شده، احتمال اینکه امسال اپیدمی بزرگی در کشور بروز یابد، بسیار بالا است. اینکه کشوری بگوید موردی از بیماری وبا ندارد، نشان‌دهنده آن است که در‌این‌زمینه به درستی عمل نکرده و نمونه‌گیری درستی نداشته است.

 

نبوی ادامه داد: ایران نیز از سال 1344 تاکنون موارد وبا را داشته است. ایران سالانه 400 تا 500 هزار مورد بستری اسهال را دارد و بین 200 تا 300 هزار مورد نمونه‌برداری انجام می‌دهد، یعنی حدود 60 درصد از کل تعداد موارد ابتلا به اسهال را برای تشخیص وبا، نمونه‌برداری می‌کند ولی برخی کشورها نمونه‌گیری را انجام نمی‌دهند. او با اشاره به نحوه شیوع بیماری وبا گفت: ویبریوها باکتری شایع آب‌های سطحی هستند و حتی در کشورهایی که سیستم مراقبت خوبی دارند نیز، موارد این نوع اپیدمی را گزارش می‌کنند ولی به صورت محدود. دلیل کم‌بودن این اپیدمی در این کشورها، کنترل فاضلاب و آب این مناطق است. اکنون نیز 98 درصد آب‌های آشامیدنی در کشور ما کلرینه می‌شود و از آنجا که وبا به کلر حساس است، میزان شیوع این اپیدمی نیز کاهش می‌یابد.

 

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع و با به دلیل آلودگی سبزیجات و صیفی‌جاتی است که از فاضلاب آبیاری می‌شوند، گفت: در کشور ما برای پیشگیری از اپیدمی وبا، مسئله کنترل آب انجام شده و تنها مسئله کنترل فاضلاب است که برای پیشگیری این اپیدمی با آن روبه‌رو هستیم. نبوی با بیان اینکه منطقه مرکز کشور ایران، کانون وبا است، گفت: درحال‌حاضر باتوجه به ارائه آموزش‌ها درزمینه بهداشت مواد مصرفی در سه‌دهه گذشته، میزان بیماری‌های روده‌ای کاهش پیدا کرده است، همچنین میزان مشاهده بیماری حصبه در ایران از 30 هزار مورد به 300 مورد در سال کاهش یافته است. میزان ابتلا به اسهال نیز کم شده و شیوع وبا نیز که سالی 20 هزار مورد بود، به هزار  مورد در سال رسیده است. او ادامه داد: کشور ایران در شیوع وبا همیشه از دو کانون ضربه‌پذیر بوده است؛ یکی در منطقه سیستان و بلوچستان که در فروردین از پاکستان این اپیدمی گرفته می‌شود و منطقه دیگر نیز استان‌های غربی مانند خوزستان و کردستان که هرچند سال یک‌بار از شمال عراق این اپیدمی را می‌گیرند.

 

به‌این‌ترتیب، کشور ما باید هرچند سال یک‌بار منتظر شیوع یک اپیدمی و هر سال مراقب ورود این نوع اپیدمی از دوکانون شرق و غرب کشور به دلیل همجواری با کشورهای پاکستان و عراق باشد. نبوی با اشاره به اینکه تا سال 1384 شیوع وبا در کشور انکار می‌شد، بیان کرد: سیستم بهداشتی کشور به‌گونه‌ای است که هیچ گاه اپیدمی‌های مرزی، تنه کشور را آلوده نکرده‌اند. اپیدمی وبا در سال 1344  وارد کشور شد ولی سیستم بهداشت سابق کشور تا سال 84 به‌گونه‌ای بود که ورود این اپیدمی را انکار می‌کردند ولی هنگامی که درسال 84 وجود این اپیدمی و بیان مسائل مراقبتی برای پیشگیری و درمان آن در کشور اعلام شد از میزان شیوع این بیماری در کشور کاسته شد. او گفت: برآوردهای سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که اپیدمی یک‌روزه رفع نمی‌شود و چنانچه کنترل از آغاز این انجام شود، ممکن است رفع آن یک ماه و نیم زمان برد و اگر کنترل اپیدمی صورت نگیرد نیز رفع آن تا چهار ماه طول می‌کشد.


  اخبار اجتماعی  - وقایع  اتفاقیه   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------