سن تجربه سیگار به ۱۱ سالگی رسیده



 اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,سیگار

آمارها نشان می دهد فرزندان بیش از 59 درصد از افراد معتاد به سیگار، بالاخره سیگارکشیدن را تجربه می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تأسف بار است که بگوییم در دنیای نوین سن تجربه سیگار به ۱۱ سالگی و کمتر از آن رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد جمالی زاده با گرامیداشت هفته ملی بدون دخانیات اظهار کرد: سیگار را به عنوان دروازه ورود سایر اعتیادات می‌شناسیم و بسیاری از کسانی که سیگار را تجربه کرده‌اند به سیگار بسنده نکرده و به سایر مواد مخدر نیز اعتیاد پیدا کرده‌اند.

رئیس مرکز بهدشت شهرستان رفسنجان در ادامه به مضرات سیگار، اشاره و بیان کرد: یکی از عواملی که سلامتی همه انسانها بخصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند اعتیاد به سیگار است. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد افراد سیگاری نخستین بار آن را در سنین نوجوانی تجربه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از علل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار برای بزرگ نشان دادن خود است و معمولا اولین تجربه با تعارف یک دوست یا آشنا صورت گرفته است، افزود: یک نوجوان در ابتدا شاید هراز گاهی اقدام به کشیدن یک نخ سیگار ‌کند یا در جمع دوستان سیگاری را به صورت تعارفی بکشد ولی باور ندارد که بزودی با افزایش استعمال سیگار و قلیان به جمع معتادین به مواد دخانی خواهد پیوست.

به گفته وی، تحقیقات دانشمندان نشان داده است تنها دو روز پس از کشیدن اولین سیگار یک نوجوان به نیکوتین سیگار وابسته می‌شود و تنها مصرف یک نخ سیگار روزانه می‌تواند تا پایان عمر، وی را معتاد نماید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه آسان تلقی کردن ترک سیگار یکی از دلایل روزافزون اعتیاد به سیگار است، یادآور شد: نوجوانان و جوانان به پندار اینکه به راحتی می‌توانند سیگار را کنار بگذارند به سیگار رو می‌آورند. لازم به ذکراست بسیاری از سیگاری‌ها بعد از اتمام هر بار مصرف تصمیم به ترک آن گرفته‌اند اما این تصمیم فقط چند ساعتی و حتی کمتر از یک ساعت بیشتر دوام نداشته است.

وی به افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال سیگار اشاره کرد و گفت: امروزه در حالیکه گرایش به سیگار در جوامع پیشرفته با اطلاع رسانی و آموزش نوجوانان رو به کاهش است اما در کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورمان شاهد افزایش تمایل نوجوانان و جوانان به سیگار و مواد دخانی هستیم. یکی از علل این افزایش گرایش می‌تواند عدم آگاهی نوجوانان و جوانان از مضرات این مواد باشد.

جمالی زاده تصریح کرد: تقریباً همه سیگاری‌ها از داشتن فرزندان سیگاری بیزار هستند. آنها همواره به فرزندان خود توصیه می کنند که سیگار کشیدن عملی زشت با نتایج ناخوشایند است. متأسفانه این توصیه‌ها نه تنها مؤثر نیست بلکه موجب می شود اعتبار والدین نیز نزد فرزندان خدشه دار شود. چرا که آنها عملی را تقبیح می‌کنند که خود در هر روز، بارها و بارها آن را انجام می دهند. ضروری است پدری که خود سیگاری است ابتدا سیگار را ترک کنند تا نصایح آنها بر روی فرزندان تاثیر لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد فرزندان بیش از 59 درصد از افراد معتاد به سیگار، بالاخره سیگارکشیدن را تجربه می کنند. مهمترین کمک به فرزندان این است که والدین هرگز به سیگار و موادمخدر معتاد نشوند.

جمالی زاده با اشاره به اینکه محیط خانواده با ارائه الگوهای رفتاری، زمینه ابتلا یا پیشگیری به اعتیاد را برای فرزندان مهیا می‌کند، عنوان کرد: توجه مهرآمیز، اعطای حس اعتماد به نفس به فرزندان، ارزش گذاری به آنها و رفتارهای صحیح آنها، تأیید و پذیرش فرزندان، ارتباط عمیق و همه جانبه اعضا با یکدیگر موجب می‌شود فرزندان در پناه جویی به محیط بیرون از خانه هدایت نشوند و اعتیاد را تجربه نکنند.

این مسئول ادامه داد: یادگیری مهارت‌های زندگی به خصوص قاطعیت و توان «نه» گفتن به تعارف مواد مخدر و سیگار، مهمترین تضمین برای حفظ یک نوجوان و جوان از ابتلای به اعتیاد است. نداشتن اعتماد به نفس لازم و اراده ضعیف یک فرد جرات نه گفتن را از او می‌گیرد و در هنگام یک مشکل کوچک و غم و ناراحتی با اولین تعارف، سیگار را تجربه می کنند.

وی افزود: در سال گذشته اقدامات زیادی در رابطه با کنترل مصرف دخانیات در شهرستان صورت گرفت که از جمله آنها توزیع 7000 برچسب آموزشی دخانیات در قالب 7 شعار در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی بود.

جمالی‌زاده، نصب بنرهای آموزشی در نقاط مختلف شهر با همکاری شهرداری و برگزاری مراسم هفته بدون دخانیات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد و افزود: جمع آوری قلیان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نظارت و پیگیری در رابطه با مراکز فاقد عرضه قلیان از اقدامات مرکز بهداشت شهرستان بوده است.

وی، جمع آوری دخانیات از معرض دید در 85 مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را یکی دیگر از اقدمات انجام شده در زمینه کنترل مصرف دخانیات برشمرد و تصریح کرد: در همین زمینه 6 واحد متخلف در زمینه تبلیغ مواد دخانی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، پلمب و 21 واحد به مراجع قضایی معرفی شدند.

جمالی زاده بیان کرد: انجام تفریحات سالم، انتخاب دوستان غیرسیگاری و پرهیز از حضور در مکان‌های که سیگار کشیده می‌شود، می‌تواند یک نوجوان را در رابطه با خطر مصرف مواد دخانی مصون و ایمن سازد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------