اگر ۷۰ درصد آب کشور را مصرف کنیم معقول است



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, وزارت نیرو

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام اینکه میزان مطلوب مصرف آب در دنیا ۱۰ تا ۲۰ درصد است، گفت: در کشور ما اگر این میزان را تا حدود ۷۰ درصد برسانیم و باقی را به محیط‌زیست بدهیم، معقول است.

 به گزارش مهر، رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزارت نیرو در دومین کنفرانس علوم، مهندسی و فناوری‌های محیط‌زیست گفت: بعد از ۱۵ سال خشکسالی ممتد، سال آبی ۹۵-۹۴ سال آبی خوبی بود، میزان ۲۲۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که در این مقطع نسبت به بلندمدت هنوز سه درصد منفی است اما نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: به دلیل رژیم بارش‌ها، علیرغم افزایش ۲۳ درصدی بارندگی، روان‌آب حاصل از آن ۶۸ درصد افزایش نشان می‌دهد که ۳۷.۵ میلیارد مترمکعب ورودی سدهای ما بود و توانستیم آن را برای شرب، صنعت و کشاورزی ذخیره کنیم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: سطح دریاچه ارومیه نسبت به اول مهرماه گذشته ۱.۱۵ سانتیمتر بالا آمده است و وسعت دریاچه به ۲۸۰۰ کیلومتر مربع رسیده که این وسعت تا ۱۲۰۰ کیلومتر مربع هم کم شده بود.

وی تصریح کرد: علیرغم همه این موارد، هنوز در برخی استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری، یزد، فارس و کهگیلویه و بویراحمد و شرق اصفهان با خشکسالی روبرو هستیم و تا ۳۸ درصد هم بارندگی کمتر از میانگین داریم.

میدانی گفت: نجات همه کشورها در این است که با تغییرات اساسی در سیاست‌ها و مدیریت منابع آب، محیط‌زیست را از وضعیتی که دارد، نجات دهند؛ این فقط مسئله ما نیست و همه کشورها به لحاظ آلودگی آب، خاک و هوا گرفتارند و به همین دلیل جمع کثیری در فرانسه جمع شده‌اند برای کاهش تولید دی‌اکسیدکربن؛ این نشان می‌دهد دنیا مسیر غلطی را رفته است. طبیعت دارای نظم و انضباطی است و ما محاط در قانونمندی‌های آفرینش هستیم، اگرچه به کره خاکی مسلطیم، اما این‌طور نیست که طبیعت در سیطره ما باشد و بازخوردی ندهد؛ اگر همین راه را ادامه دهیم باید تاوان بدهیم و هزینه‌ آن را نیز بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در مسئله آب آسیب‌پذیر هستیم، گفت: ناچاریم از روان‌آب بیشتری استفاده کنیم چرا که ۹۰ درصد کشاورزی ما از کشت آبی و ۱۰ درصد آن از کشت دیم است اما در دنیا ۸۲ درصد کشت دیم و تنها ۱۸ درصد کشت آبی است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه میزان ۹۰ درصدی مصرف منابع آبی یا روان‌آب‌ها، خود برای ما زنگ خطری است، گفت: وقتی آب را مصرف می‌کنیم به صورت آلوده به طبیعت برمی‌گردد. شهرهای دنیا ۱۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند و ۹۰ درصد آن به سامانه‌های آبی برمی‌گردد؛ این نشان می‌دهد که ما به شدت در معرض تهدید هستیم و علائمش را نیز می‌بینیم. تالاب‌های ما خشک می‌شود، منابع آبی ما کاهش دارد و نیترات در آب ما زیاد می‌شود.

میدانی ادامه داد: باید اولاً در میزان مصرف منابع آب‌های سطحی خیلی حساس باشیم. اگر اجازه دهیم دریاچه ارومیه، تالاب‌ها و هورهای ما خشک شود، باید ریزگردهای آن را بپذیریم. هورالعظیم را به دلیل مصرف آب کرخه خشک کرده‌ایم و حالا همان منشأ ریزگرد شده است.

وی با بیان اینکه ما باید در وزارت نیرو تصمیم مهمی می‌گرفتیم، گفت: باید می‌دیدیم کشورها چه میزان از روان‌آب را می‌توانند استفاده کنند و چه میزان حق محیط‌زیست است. در جهان می‌گویند ۱۰ تا ۲۰ درصد آب را باید مصرف کرد اما این برای کشور ما ممکن نیست. آخرین بیلان ما ۱۱۶ میلیارد مترمکعب است؛ همین عدد قبلاً ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود. ۱۱.۶ میلیارد مترمکعب آب کدام بخش ما را تأمین می‌کند؟

معاون آب و آبفای وزارت نیرو علیرغم اینکه ۲۰ درصد را میزان مطلوب استفاده از آب عنوان کرده بود، از تصمیم برای مصرف ۷۰ درصدی آب پرده برداشت و اعلام کرد: نهایتاً به این جمع‌بندی رسیدیم که به عنوان یک تصمیم ۲۰ ساله اگر حدود ۸۰ میلیارد از ۱۱۶ میلیارد مترمکعب را مصرف کنیم که این معادل ۶۹ درصد بیلان آبی کشور است، معقول خواهد بود. ۱۰.۵ میلیارد مترمکعب حق‌آبه محیط‌زیست را نیز در همه حوزه‌های آب‌ریز کشور نگه داشته‌ایم.

میدانی با زمینه‌چینی برای توجیه برای طرح‌های بزرگ انتقال آب و با بیان اینکه کشاورزی تا حد ممکن برای افزایش امنیت غذایی ضروری است، گفت: با این حال نمی‌توانیم صنعت را از نظر تأمین آب در محدودیت قرار بدهیم. البته صنایع پرمصرف باید حتماً به سواحل جنوبی یا به مناطق غربی کشور که وضعیت آبی بهتری دارند، بروند اما آیا معادن را می‌توانیم جایگزین کنیم؟ پس باید آب را از خلیج‌فارس منتقل کنیم و پس از شیرین کردن، در اختیار معادن مناطق کویری قرار دهیم.

وی بیان کرد: فقط در حوزه کشاورزی برداشت از منابع آب زیرزمینی نسبت به امروز ۱۱ میلیارد مترمکعب باید تا پایان برنامه ششم کم کنیم، اگر این کار را نکنیم، با اطمینان می‌گویم این منابع آب آنچنان که در دشت کرمان، فارس و همدان شاهدیم، از بین می‌رود. سطح ایستابی را پایین برده‌ایم، تنش موثر در خاک بالا می‌رود و به مثابه بارگذاری تازه است و زمین نشست می‌کند و در آن شکاف‌های بزرگ و طولانی و فروچال‌های بسیار بزرگ ایجاد می‌شود که اگر خدای ناکرده تأسیساتی روی آن باشد، آنها را می‌بلعد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام اینکه نگاه ما به مدیریت آب باید عوض شود، گفت: هنوز هم خیلی از مسائل را با تمام وجود حس نمی‌کنیم و هنوز هم دچار اشتباهات فاحش هستیم. کیفیت آب زیرزمینی ما در معرض زوال است و آبی که تا دیروز برای شرب تحویل می‌دادیم را امروز کشاورز ما هم برای آبیاری نمی‌پذیرد.
 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------