آبِ کرمان سرطان‌زاست



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی , آب

نماینده مردم کرمان در شورای عالی استان­‌ها با اشاره به مشکلات بهداشتی مردم این استان گفت: هنوز در کرمان آبرسانی به مردم از طریق لوله‌های آزبست صورت می‌گیرد، در حالی که استفاده از این لوله‌ها در شبکه آبرسانی موجب ابتلا به سرطان می‌شود.

کمال جوانمرد (نماینده مردم کرمان در شورای عالی استان‌ها) در خصوص مشکلات بهداشتی این استان اظهار کرد: استان کرمان با داشتن بیشتر از 11 درصد از خاک کشور  دچار مشکلات ساختاری و زیرساختی است و در این زمینه مهمترین مساله بحران آب است که در کنار آن مشکل مدیریت بحران آب نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰۰ روستای کرمان با تانکر آبرسانی می‌شود و بیلان آب کرمان منفی است، گفت: در دشت‌هایی مثل رفسنجان فرو چاله‌هایی وجود دارد که موجب نشست زمین شده که نشان‌دهنده این است که مسئولان باید روی بحران آب تمرکز بیشتری داشته باشند.

جوانمرد افزود: در کرمان همچنان آبرسانی به مردم از طریق لوله‌های آزبست صورت می‌گیرد و این لوله‌ها هنوز از رده خارج نشده‌اند، در حالی که استفاده از این لوله‌ها موجب ابتلا به سرطان‌ می‌شود و متاسفانه با وجود این لوله‌ها آبی که باید باعث حیاط مردم کرمان شود؛ موجب ممات این مردم شده است.

وی تاکید کرد: رابطه مستقیمی بین میزان بالای سرطان در کرمان و استفاده از لوله‌های آزبست وجود دارد که نشان می‌دهد؛ یکی از متغیرهایی قابل تامل در رابطه با میزان بالای سرطان در کرمان همین لوله‌های آزبست و مواد خطرزا در آب است.

نماینده مردم کرمان در شورای عالی استان‌ها گفت: میزان املاح آب کرمان بالاتر از حد استاندارد است و می‌تواند؛ سلامت مردم را به خطر بیاندازد. علاوه بر کمبود آب، مردم کرمان با مشکلات بهداشتی نیز مواجه هستند.

جوانمرد با اشاره به میزان بالای تصادفات و کشته‌های تصادفات در استان کرمان تصریح کرد:  متاسفانه این استان از نظر آمار تصادفات و کشته‌های سوانح ترافیکی در رده‌های بالایی در میان استان‌های دیگر قرار دارد و به خصوص راه‌های جنوب استان که مورد بازنگری قرار نگرفته است و مباحثی که در خصوص دو بانده شدن این راه‌ها مطرح بوده و انجام نشده است.

وی از دیگر مشکلات بهداشتی مردم کرمان  را وجود زباله‌های بیمارستانی برشمرد و گفت: شورای شهر و شهرداری نتوانستند؛ زباله های خطرناک بیمارستان‌ها را بی‌خطر کنند و یکی از مشکلات سلامت شهر کرمان به زباله‌های پرخطر برمی‌گردد که متولیان بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تصمیم جدی و قاطعی برای آن نگرفته‌اند.

جوانمرد تاکید کرد: بر اساس آنچه در شورای شهر مصوب شده است؛ ضرب العجلی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای استفاده از دستگاه‌های امحا زباله قرارداده بودیم که تا اواخر سال 94 اجرایی شود، ولی تاکنون  کاری در این زمینه انجام نشده و اگر کاری انجام شده است نیز هنوز به شورای شهر اعلام نشده است.

 

 اخبار اجتماعی  -  ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------