کشف ٢ تن لواشک سرطان‌زا در دربند



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, لواشک سرطان‌زا

٢٥‌درصد قلیان‌هادر رستوران ها و سفره خانه ها با مواد روانگردان توزیع می شوند

 به  گزارش  شهروند ؛معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از کشف دو تن لواشک آلوده به مواد سرطان‌زا در دربند خبر داد. به گفته عرشی، در دوهفته گذشته در منطقه دربند، طرح جمع‌آوری آلو و لواشک آلوده اجرا شد که طی آن، دو تن لواشک آغشته به مواد رنگی و انواع مواد سرطان‌زا توقیف و معدوم شد، این خوراکی‌ها باعث شیوع بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند.

 

او در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد به طرح‌های دیگر این دانشگاه اشاره کرد: «در اجرای طرح جمع‌آوری قلیان‌ها در سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها هم، به قلیان‌هایی برخورد کردیم که بیش از ٢٥‌درصد آنها به مواد روانگردان آلوده هستند و جوانان به‌ویژه دختران چون تجربه‌ای به مصرف اینگونه مواد ندارند و فرق قلیان آلوده و سالم را نمی‌دانند،‌ آن را مصرف می‌کنند.»

 

او در ادامه به تحت پوشش قرارگرفتن ٧٠٠‌هزار دانش‌آموز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد: «تا دوماه آینده طرح سنجش دانش‌آموزی آغاز می‌شود، این درحالیست که امکانات ما در این زمینه محدود است.» وضع پایگاه‌های بهداشت، موضوع دیگری بود که ازسوی عرشی، مورد توجه قرار گرفت: «متاسفانه برخلاف نام استان تهران، مناطق محرومی داریم که چوب پایتخت را می‌خورند، مثلا در فیروزکوه، قرچک و ورامین فرسوده بودن خانه‌های بهداشت چشمگیر است. به همین دلیل بسیاری از آنها تجهیز و نوسازی شده‌اند.» او با اشاره به راه‌اندازی شبکه بهداشت پردیس در‌سال گذشته افزود: «اکنون به‌طورکلی ٨ شبکه بهداشتی و ٢ مرکز بهداشت داریم.»


بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها از چندصد‌میلیارد تومان عبور کرد
«نخستین بیمارستان دندانپزشکی ساخته می‌شود.»  این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همین نشست  اعلام کرد و گفت: «این بیمارستان در تهران و در منطقه نیروی هوایی با تفاهمنامه هلال‌احمر ساخته می‌شود.»  به گزارش تسنیم، علی‌اصغر پیوندی ادامه داد: «در کشورهای اروپایی چنین بیمارستان‌های دندانپزشکی وجود دارد اما در ایران تاکنون یک بیمارستان جامع برای دندانپزشکی نداشته‌ا‌یم.»

 

به گفته او، ٩٧‌درصد از خدمات دندانپزشکی به صورت غیردولتی ارایه می‌شود: «در بیمارستان‌هایی که همراه کلینیک‌های دندانپزشکی ساخته می‌شود، باید خدمات خاص دندانپزشکی به برخی بیماران معلول هم ارایه شود، به‌هرحال در طرح تحول نظام سلامت نتوانستیم به‌خوبی در عرصه دندانپزشکی ورود پیدا کنیم و مردم در این حوزه گلایه دارند.»  رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ماجرای طلب‌های میلیاردی بیمارستان‌ها از بیمه‌ها هم اشاره کرد: «بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها از عددهای چندصدمیلیاردی عبور کرده و تا آنجا پیش رفته که بیمارستان‌ها دیگر ناتوان شده‌اند.»

 

او توضیح بیشتری داد: «یکی از چالش‌های مهم طرح تحول سلامت بحث معوقات بیمه‌هاست، به‌طوری که هم‌اکنون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ٣٠‌میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارد و بیمه سلامت ایرانیان نیز با بدهی ١٧٠‌میلیارد تومانی گوی معوقات را از تأمین اجتماعی ربوده است. با تدبیر وزارت بهداشت و کمک بانک رفاه بدهی این سازمان بیمه‌ای به ١٠٠‌میلیارد کاهش یافته است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: «در‌ سال گذشته باید ١٢٥‌میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی پرداخت می‌کردیم.

 

هزینه دارویی ما امسال به ١٥١‌میلیارد تومان رسیده است، درواقع ما به شرکت‌های دارویی ١٤١‌میلیارد تومان بدهکاریم و بیمه رقمی به ما نداده است و ما نیز نتوانستیم به شرکت‌های توزیع‌کننده پول بدهیم.»  او درباره واگذاری آزمایشگاه‌ها به شرکت‌های خارجی گفت: «قرار است مرکز صنعتی آزمایشگاهی راه‌اندازی شود. مدیریت این مرکز با شرکت‌های خارجی خواهد بود، اما در سود آن شریک می‌شویم. این موضوع بحث اعتماد نداشتن به نیروهای داخلی نیست بلکه شرکت منسجمی در کشور وجود ندارد، در نتیجه کشورهای ترکیه، فرانسه و آلمان در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و این طرح در وزارت بهداشت کلید خورده است.»


شرکت‌های بیمه باید واگذار شوند
او درباره تجمیع بیمه‌ها هم توضیحاتی داد: «مسیر نادرستی از ابتدا شروع شده است. بیمه همیشه در دنیا واسطه است و بنا نیست شرکت‌های دیگر بیمه‌گذار قارچ‌گونه رشد کنند. وظیفه بیمه این است که پول را به بیمارستان‌ها بدهد، درحالی‌که در این میان اتفاق خوبی نمی‌افتد.» به اعتقاد او شرکت‌های بیمه باید واگذار شوند، چرا که بیمه شرکت تجاری نیست و باید پول بیمه شده را در مقطع دیگری برگرداند: «باید بیمه‌ها طبق قانون تجمیع شوند و مدیریت واحدی که همان تولیت در وزارت بهداشت است، انجام گیرد.»

 

پیوندی ادامه داد: «به هر حال ما از اساتید پزشکی درخواست می‌کنیم تمام‌وقت در بیمارستان‌های دولتی کار کنند. از ‌آن طرف به نیروهای پرستار نگهبان و ... باید در زمینه کارانه آنها پاسخگو باشیم، کما این‌که تا پایان ‌سال ٩٤ در بیشتر بیمارستان‌ها کارانه دستیاران، پرستاران و پزشکان را پرداخت کردیم ولی وضع‌ سال ٩٥ با این معوقات بیمه‌ها معلوم نیست، درحالی‌که بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی با این مشکل دست به گریبان هستند. به هرحال اگر می‌خواهیم به مردم خدمت درستی ارایه شود باید زمینه‌های آن را نیز فراهم کنیم.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------