تحقیق از شهردار منطقه15 در دادسرای جنایی



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای   اجتماعی,شهردار

بازپرس مدیر روستا پس از شنیدن اظهارات شهردار منطقه در حالی که کوتاهی شهرداری را در این حادثه مسلم تشخیص داد گفت: شهرداری باید موضوع را پیگیری می‌کرد و تنها به اعلام گزارش اکتفا نمی‌کرد بلکه وقتی حافظ سرقت شده بود باید دستور تعطیلی آب‌نما نیز صادر می‌شد.

 شهردار منطقه 15 تهران برای پاسخگویی درباره پرونده مرگ دلخراش فاطمه کوچولو در آبنمای بوستان کوهسار به دادسرای جنایی تهران رفت.

 

به گزارش ایران  ، صبح دیروز «انجمنی» شهردار منطقه15 تهران در شعبه ششم بازپرسی دادسرای جنایی تهران حاضر شد و در حالی که اسناد و مدارکی درباره حفظ و نگهداری پارک بوستان ارائه کرد گفت: حفظ و نگهداری بوستان و نصب آبنما بر عهده پیمانکار بوده و شهرداری بر انجام این کار نظارت داشته است.وی در ادامه گفت: ناظر شهرداری بر این امر خانم جوانی است که چندی قبل طی گزارشی از سرقت حفاظ آب‌نما خبر داده بود. به عبارتی ایشان هم به پیمانکار هم به شهرداری گزارش داد که حفاظ سرقت شده است و باتوجه به خطرآفرین بودن دریچه تذکرات لازم داده شده بود که مکتوب و قانونی ثبت شده است.

بازپرس مدیر روستا پس از شنیدن اظهارات شهردار منطقه در حالی که کوتاهی شهرداری را در این حادثه مسلم تشخیص داد گفت: شهرداری باید موضوع را پیگیری می‌کرد و تنها به اعلام گزارش اکتفا نمی‌کرد بلکه وقتی حافظ سرقت شده بود باید دستور تعطیلی آب‌نما نیز صادر می‌شد. بنابراین کم‌کاری شهرداری مسلم است. با این حال برای تصمیم‌گیری در پرونده نیاز به تحقیقات و کارشناسی بیشتر است.همچنین قرار است به دستور بازپرس پرونده حادثه مرگ دختر کوچولو در بوستان کوهسار بازسازی شود.گفتنی است این حادثه هولناک شامگاه سه‌شنبه هفته پیش در حالی رخ داد که مادری همراه دختر 5 ساله‌اش برای شرکت در جشن نیمه شعبان راهی بوستان کوهسار شده بودند اما دخترک به علت سقوط در آبنما جان باخت.به دنبال انتشار خبر مرگ فاطمه کوچولو با دستور ئیس کل دادگستری استان و دادستان تهران، رسیدگی‌های ویژه قضایی درباره این پرونده آغاز شد. همچنین تمام اعضای شورای شهر نیز در جلسه‌شنبه برای پیگیری جدی این پرونده و شناسایی مقصران حادثه اعلام آمادگی کردند. شهردار منطقه نیز با ابراز تأسف و عذرخواهی ازخانواده داغدار قول داد برای پیگیری علت حادثه از هیچ تلاشی دریغ نکند.


وی همچنین درباره بی‌توجهی و قصور نگهبان پارک در مورد خاموش نکردن بموقع پمپ آبشار گفت: به علت این بی‌احتیاطی یا سهل‌انگاری با نگهبان برخورد کردیم.


بررسی علل وقوع حادثه بوستان
به گزارش خبرنگار «ایران» در پی این حادثه حافظی رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران و شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر ضمن حضور در محل حادثه بوستان شهدای گمنام اظهار داشتند پیگیری این حادثه از طریق مراجع قضایی را در دستور کار دارند و به محض روشن شدن علت حادثه و شناسایی مسببان آن، با متخلفان احتمالی حادثه برخورد قانونی خواهند داشت.در این بازدید همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران به گفت و گو با شهروندانی که در محل حاضر بودند پرداخته و ضمن بررسی جوانب مختلف حادثه از نگاه  شهروندان یادآور شدند در خصوص احقاق حق خانواده محترم داغدیده اقدامات قانونی و پیگیری‌های لازم انجام می‌پذیرد.


برخی از شهروندان نیز با اشاره به حضور افراد معتاد و کارتن خواب در این محل خاطرنشان کردند سرقت‌های زیادی توسط این افراد انجام می‌شود که به سرقت رفتن بسیاری از تجهیزات شهری محدوده نظیر دریچه این آبشار که به منظور حفظ ایمنی در محل نصب شده بود از جمله آنهاست. در ادامه شهروندان با توجه به خسارت‌های جبران ناپذیر این گونه سرقت ها؛ از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.


دکتر حافظی رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید با تأکید براینکه  به طور قطع هیچ فرد یا نهادی بجز قوه قضائیه نمی‌تواند در مقام قضاوت قرار گیرد، خاطرنشان می‌کند: کاری که ما به عنوان اعضای شورای شهر می‌توانیم انجام دهیم آن است که تیم‌های نظارتی‌مان در ماجرا حضور داشته باشند. همچنین باید کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر نیز گزارشی از ماوقع تهیه کنند و اجماعی هم با کمیسیون حقوقی داشته باشیم و در نهایت گزارش آماده شده را برای تصمیم‌گیری به قوه قضائیه ارسال کنیم.وی افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز از منظر ایمنی برای تمامی پارک‌ها و فضاهای سبز از جمله آب‌نماها و آبشارها آیین‌نامه‌ای با دستورالعمل‌های مشخص دارد که هر سال هم آن را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌کند.


حافظی خاطرنشان کرد: این پارک هم ناظری دارد که دو روز قبل از حادثه یعنی دوم خردادماه به صورت مکتوب به پیمانکار اطلاع می‌دهد، دریچه روی لوله برداشته شده و بدون سرپوش است که رسید پیمانکار مبنی بر دریافت ابلاغیه موجود است.


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود پیمانکار دوباره دریچه را نصب کند و حفاظ را برای خروج آب فراهم کند، خاطرنشان می‌کند: 48 ساعت تأخیر در اقدام باعث این حادثه شد؛ به همین خاطر تمام مستندات جمع‌آوری شده و در اختیار قوه قضائیه قرار خواهد گرفت.


اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تأکید براینکه حادثه ناگواری اتفاق افتاده و این موضوع که خانواده کودک از قشر ضعیف و زحمتکش جامعه هستند نیز درد را مضاعف می‌کند، اظهار داشت: باید از تمام حقوق این خانواده حمایت کرد که مدیریت شهری این کار را می‌کند تا حقی از آنها ضایع نشود.


وی در ادامه افزود: ضروری است این مسأله از نظر فنی و تخصصی بررسی دقیق شود تا قصور و کوتاهی پیمانکار، ناظر و طرف قرارداد مشخص شده و براساس حکم قاضی میزان جرم مقصران حادثه تعیین شود. همچنین میزان مجازات و غرامتی که باید پرداخت شود نیز تعیین شود.


رئیس کمیته عمران شورای شهر با تأکید براینکه باید از این ماجرای تلخ عبرت گرفت، خاطرنشان کرد: آنچه با مردم سر وکار دارد، خیلی پیچیده و سخت است؛ باید دقت کنیم در فضاهای عمومی شهر مباحث ایمنی به خوبی رعایت شود و علی‌الخصوص ناظرها مورد توجه قرار گیرند.شاکری با اشاره به اینکه طبع مجری این است که تا آنجا که می‌توانند هزینه‌ها را پایین بیاورند، می‌گوید:این موضوع به معنای افزودن به میزان خطرات است و ناظر باید جلوی خطرات را بگیرد.بنابراین به طور حتم در بوستان‌هایی که با عموم مردم سرو کار دارد باید کنترل قراردادها، اجرا و نظارت بر آن قوی‌تر انجام گیرد.


دیدار شهردار منطقه15 با خانواده  فاطمه
به دنبال این حادثه دلخراش شهردار منطقه15 نیز با خانواده فاطمه دیدار کرد.


مادر فاطمه کوچولو با سپاس از همراهی شهردار منطقه از وی خواست تا زمان روشن شدن حقایق و پیگیری مسائل حقوقی پرونده در کنار این خانواده باشند.


شهردار منطقه نیز اعلام کرد: هرگونه همکاری و مساعدتی که لازم است را انجام داده و ضمن بررسی ابعاد مختلف حادثه نسبت به شناسایی مسببان احتمالی و برخورد قانونی با آنها اقدام کند.


شهردار منطقه: مسئولیت را می‌پذیرم
شهردار منطقه15 همچنین در خصوص حادثه مرگ این کودک ضمن ابراز تأسف و عذرخواهی از خانواده داغدار امیری و شهروندان، وقوع این سانحه تلخ و ناگوار را به همه تسلیت گفت.وی افزود: از لحظه اعلام مفقودی کودک در بوستان کوهسار توسط مادر در کلانتری رضویه؛ با توجه به مسئولیت اجتماعی که بر عهده بنده هست به اتفاق دیگر مسئولان منطقه و شورایاری محل در تمام مراحل از جست‌وجو، تشییع و مراسم و... دوشادوش و همراه این خانواده داغدار بوده و تاکنون نیز هستیم.


انجمنی اظهار کرد:  بوستان یاد شده طی 10 سال گذشته در دل کوه‌های مسگرآباد و درفضاهای مخروبه منطقه ایجاد شده است. این بوستان از جمله بوستان‌هایی است که همواره توسط شهروندان بسیاری مورد بهره‌مندی قرار گرفته و همه روزه فضای بوستان همانند ایام روز طبیعت و سیزده به‌در با جمعیت زیادی روبه‌روست.  بلافاصله با اعلام مفقود شدن کودک در کلانتری؛ مأموران پلیس، عوامل شهرداری ناحیه و عوامل پارک به اتفاق مادر کودک به مدت یک ساعت به جست‌وجوی دختر بچه پرداختند.وی گفت: طراحی این آبشار از ابتدای تأسیس به گونه ای بوده که دور تا دور آن از پایین تا بالای کـــــــوه نرده کشی دارد و تنها قسمت جلویی این آبشار براساس طراحی و مهندسی صورت گرفته از ابتدا نرده نداشته است و دریچه ای روی پمپ نصب شده بود که به سرقت رفته است. عمق آبنما نیز 50 تا 70  سانتیمتر است که در قسمت دریچه به حدود یک متر می‌رسد.


شهردار منطقه در خصوص بی‌توجهی نگهبان بوستان به خاموش کردن پمپ آبشار به علت درخواست مادر کودک نیز گفت: احتمال دارد که نگهبان بوستان بی‌دقتی و بی‌احتیاطی کرده و در این خصوص نیز با وی برخورد شده است. البته لازم به یادآوری است که طبق اعلام مادر کودک از ساعت 7 که در جست‌وجوی کودک بودند بیش از یک ساعت گذشته بوده که مادر درخواست خاموشی پمپ را کرده است. با این حال موضوع به صورت جدی هم از طریق دستگاه قضایی و هم از سوی کمیته ای که به دستور دکتر قالیباف برای ریشه‌یابی موضوع تشکیل شده در حال پیگیری است.


انجمنی با تأکید بر اینکه ما این موضوع را که بوستان دراختیار پیمانکار است را پذیرفته‌ایم. اداره HSE منطقه در تاریخ 22 اردیبهشت در ارتباط با خطرآفرین بودن دریچه به پیمانکار تذکر داده و اول خرداد نیز تذکرات لازم به صورت مکتوب و کاملاً قانونی به پیمانکار داده شده است. وی در ادامه با تأکید براینکه این توضیحات به هیچ عنوان سلب مسئولیت بنده نیست افزود: این منطقه، منطقه ای است که به دلیل فعالیت 2000 اوراقچی، خرید و فروش ضایعات در آن بالاست به گونه ای که در هفته 150 تا 200 دریچه در منطقه به سرقت رفته و خرید و فروش می‌شود. 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------