در آستانه تابستان، بازگشت یگان ویژه در ساحل و دریا/ ساحل امن می‌شود یا امنیتی؟



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,  سواحل

یکی از نشانه‌های آشکار تعطیل شدن مدارس و رسیدن فصل تابستان، ماشین‌هایی است که قطار می‌شوند و می‌زنند به جاده و از مسیرهای گوناگون خودشان را می‌رسانند به سواحل خزر.

به گزارش  اعتماد ، هر سال دريا ميزبان مسافراني است كه مي‌روند تا تعطيلات‌شان را با ساحل و موج‌ها جشن بگيرند. فرمانده يگان ويژه نيروي انتظامي اعلام كرده است كه در اين جشن حضور دارند تا امنيت را تامين كنند.

پايگاه خبري نيروي انتظامي به نقل از سردار حسن كرمي نوشته است: «تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها در فصل تابستان فرصتي را براي مردم ايجاد مي‌كند تا با سفر به مناطق ديدني و خوش آب و هوا از موهبات الهي بهره‌مند گردند كه در اين ميان سواحل زيباي درياي خزر گردشگران فراواني را به خود جذب مي‌كند. با توجه به مطالبات عمومي و در راستاي تدابير فرماندهي نيروي انتظامي، طبق سنوات گذشته، امسال نيز ماموريت سالم‌سازي سواحل و تفرجگاه‌هاي درياي خزر در حوزه استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان در فصل تابستان به يگان‌هاي ويژه ناجا محول گرديده است.»

کرمي اعلام كرده كه يگان ويژه با امكاناتي همچون موتورهاي چهارچرخ و جت اسكي و با رويكردي جديد قرار است در طرح سالم‌سازي دريا شركت كند. هر ساله دستگاه‌هاي مختلف با وظايف مختلف در طرح ساماندهي سواحل شركت مي‌كنند، از بحث امداد و نجات گرفته تا اسكان مسافران و رسيدگي به موضوعات فرهنگي و اجتماعي.

اما بنا به گفته فرمانده يگان ويژه، اين بخش از نيروي انتظامي قرار است در بخش‌هاي مختلفي وارد شود و وظايف گوناگوني به عهده بگيرد. سردار كرمي مي‌گويد: «در راستاي فرهنگ‌سازي ميان مسافران تابستاني به استان‌هاي شمالي كشور، به ويژه شهرهاي ساحلي، يگان ويژه با رويكرد اطلاع‌رساني و انجام تبليغات، نسبت به آگاه‌سازي هموطناني كه جهت گذراندن اوقات فراغت خود به اين شهرها سفر مي‌كنند نيز تمهيدات ويژه‌اي را در نظر گرفته است.»

در بخش ديگري از صحبت‌هايش اشاره مي‌كند كه اين نيروها قرار است در پيشگيري از بروز حوادث هم سهمي داشته باشند: «استقرار نيرو در طول نوار ساحلي درياي خزر، به خصوص نقاط حادثه‌خيز و ممنوعه كه فاقد ناجيان غريق، اورژانس و هلال احمر است از جمله اقداماتي است كه يگان ويژه جهت پيشگيري از حوادث تلخ و ناگوار انجام داده است.»

او در مورد ضرورت حضور اين نيروها در بحث نجات تاكيد دارد كه عدم اطلاع‌رساني مناسب و ناآگاهي هموطنان در خصوص خطرات احتمالي شنا در نقاط ممنوعه سواحل باعث مي‌شد در سال‌هاي گذشته در فصل تابستان با تعداد كثيري از غرق‌شدگان در دريا مواجه شويم.

حفظ «امنيت اجتماعي» يكي از وظايف ديگري است كه قرار است يگان ويژه بر عهده داشته باشد. همان موضوعي كه هر سال با آمدن بهار و استقرار گشت‌هاي ارشاد و پليس امنيت اخلاقي در خيابان‌هاي پايتخت و ديگر شهرهاي كشور مطرح مي‌شود، با فرارسيدن تابستان هم دامنه‌اش را تا سواحل دريا مي‌گستراند.

فرمانده يگان ويژه مي‌گويد كه براي حفظ رضايت و آرامش شهروندان، اين يگان با مصاديق بدحجابي و ناهنجاري نيز برخورد مي‌كند: «مقابله جدي يگان ويژه با مصاديق بدحجابي و ساير ناهنجاري‌هاي اجتماعي كه موجب ناامني فضاي سواحل مي‌شود نيز از جمله اقدامات پيشگيرانه‌اي بوده است كه يگان ويژه نيروي انتظامي قاطعانه و در اوج رعايت اخلاق نسبت به آن اقدام تا موجبات رضايت و آرامش شهروندان را فراهم آورد.»

فضا بايد امن باشد نه امنيتي

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان مي‌گويد كه هر ساله كميته ساماندهي سواحل در اين استان تشكيل مي‌شود و سازمان‌ها و نهادهاي مختلف شرح وظايف خود را دارند و هر يك بخشي از برنامه‌ريزي مربوط به ساماندهي مسافران و گردشگران تابستانه را بر عهده دارند: «جلسات كميته مرتب تشكيل مي‌شوند، در اين كميته وزارت ورزش و جوانان امور مربوط به ناجيان را بر عهده دارد، هلال احمر بحث امداد و نجات و اورژانس را پيگيري مي‌كند، معاونت گردشگري وظيفه ساماندهي مسافران را دارد، سازمان تبليغات اسلامي موضوعات فرهنگي را دنبال مي‌كند و نيروي انتظامي هم بحث امنيت را رصد مي‌كند. اين شاكله اصلي كميته است.»

رضا عليزاده از حضور يگان ويژه در شهرهاي ساحلي و وظايفي كه سردار كرمي به آنان اشاره كرده بود اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و در پاسخ به اين سوال كه آيا حضور يگان ويژه در جلسات كميته ساماندهي سواحل سابقه داشته است يا خير مي‌گويد: «شايد قبلا اين يگان در كميته حضور داشته اما از ابتداي كار دولت تدبير و اميد ما حضور يگان ويژه را نداشتيم. از نورروز ٩٥ هم طرح «گيلان مطهر» را اجرا كرديم كه متولي آن نيروي انتظامي است و در تابستان هم قرار است دنبال شود. در اين طرح رسيدگي به موارد بدحجابي و اخلاقي با رويكرد توصيه‌اي انجام مي‌شود و كمتر برخورد قهري وجود دارد.»

از سوي ديگر دبير ستاد ساماندهي سواحل استان مازندران معتقد است كه حضور يگان ويژه در طرح‌هاي ساماندهي و سالم‌سازي سواحل موضوع جديدي نيست و معتقد است كه همه دستگاه‌ها سعي مي‌كنند در تمامي كارها كمك كنند.

عيسي طوسي مي‌گويد: «همه كميته‌ها در همه حوزه‌ها فعاليت دارند كه اين موضوع جديدي نيست، يگان ويژه نيروي انتظامي هم يكي از همين اعضاست و در حوزه امنيت فعاليت دارد و امسال شايد قرار است يك مقدار قوي‌تر عمل كنند.»

فرمانده يگان ويژه مي‌گويد كه با عملكرد يگان‌هاي ويژه و همكاري بي‌نظير هموطنان و مسافران سفرهاي تابستاني، شاهد وضعيت مطلوب‌تري نسبت به سنوات گذشته هستيم.

اما نماينده مردم رشت در مجلس دهم شوراي اسلامي معتقد است كه حضور يگان ويژه نه در بخش فرهنگي و اجتماعي توجيهي دارد و نه در حفظ امنيت شناگران.

غلامعلي جعفرزاده مي‌گويد: «كار نجات غريق جزو وظايف يگان ويژه نيست، هر سال جوان‌هاي غريق نجاتي كه توسط بخش خصوصي استخدام مي‌شوند مسووليت حفظ جان و امنيت شناگران را بر عهده دارند. در حوزه حجاب و عفاف هم من نمي‌دانم كه چگونه يگان ويژه قرار است وضعيت را اصلاح كند چون كار اين يگان انجام امور فرهنگي نيست. هيچ‌كس منكر لزوم وجود امنيت نيست، فضاي ساحل و دريا بايد امن باشد اما نبايد امنيتي و پليسي باشد چون مردم به شهرهاي ساحلي سفر مي‌كنند تا آرامش داشته باشند و اين آرامش بايد حفظ شود.»
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------