بیماران روانی در ترافیک بهارستان - پاستور



 اخباراجتماعی ,,خبرهای اجتماعی ,بیمار روانی


 بیمار روانی صرفا کسی نیست که در تیمارستان مخصوص بستری است و دست هایش به تخت زنجیره شده، هر فردی ممکن است در زندگی روزهای بدبیاری و نحس را تجربه کرده باشد که در این شرایط اغلب شخص احساس خوبی از خود ندارد و یا با موضوعات خاصی دست به گریبان است. موضوعاتی که بر روح و روان او تاثیر می گذارد و باعث می شود دست به کارهایی که نباید بزند.

 

آمارها می گوید در ایران از هر 10 نفر بیش از 3 نفر دچار اختلال روانی است. آماری که به دلایل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در حال افزایش است. حال آنکه عدم پوشش بیمه درمانی برای بیماران روانی در ایران و در کنار آن پروژه به ظاهر ناموفق «لایحه سلامت روان» که در 6 سال اخیر در راه مجلس به دولت و دولت به مجلس معلق مانده است موجب سردرگمی این بیماران شده است.


23 درصد افراد 15 تا 60 سال دچار مشکلات روحی و روانی هستند
در سال های 89 و 90 در سراسر کشور و در میان جمعیت 16 تا 64 سال، متوسط شیوع بیماری های روانی در جامعه در مردان 20.8 درصد و در زنان 23.6 درصد بود. به گفته انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، از هر 10 نفر بزرگسال، 3 تَن در جامعه دچار بیماری ها و اختلالات روانی هستند که به درمان تخصصی نیازمندند. موضوع هزینه های درمان و نگهداری بیماران روانی برای خانواده ها بسیار سنگین است و از طرفی عدم پوشش بیمه نسبت به تامین هزینه های درمانی این بیماران باعث شده است که فرد و خانواده دچار مشکل شوند و حتی از پیگیری درمان نیز باز بمانند.

 

افزایش خودکشی در سال‌های اخیر علی‌الخصوص در میان جوانان در سطح شهر ناشی از همین اختلالات روانی است. جامعه شناسان می گویند، مشکلات روزمره زندگی در شهرهای پرجمعیت باعث شده است که آستانه تحمل افراد کاهش یابد و دست به خودکشی بزنند. نظام آموزشی استرس‌زا در مدارس کشور یکی دلایل ایجاد اختلال در میان افراد زیر 15 سال است در سال 90 نتایج نشان می دهد، 15 تا 18 درصد اضطراب ها در کودکان مهد کودک به وجود می آید و 23.6 درصد افراد بالای 15 سال با اختلال روان شناختی مواجه هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس مطالعه ای که در سال 1390 انجام شده، 50 درصد اختلالات روانی زیر 14 سال و 75 درصد اختلالات نیز از زیر سن 24 سال آغاز می شود. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور، 23 درصد افراد 15 تا 60 سال دچار مشکلات روحی و روانی هستند. بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی بیش از 450 میلیون تن در سطح جهان به امراض روانی دچار هستند و سالانه بیش از 900 هزار تن در اثر این بیماری ها دست به خودکشی می زنند.


تقریبا هیچ!
3 درصد از کل بودجه حوزه سلامت به بیماران روانی اختصاص می‌یابد. این در حالی است که با توجه به پنهان بودن این بیماری در میان افراد جامعه تعداد بالایی دچار این بیماری هستند و سه درصد ازکل بودجه یعنی هیچ! پیش‌نویس لایحه ای برای سلامت بیمارن روانی چندین سال است که نوشته شده و همچنان در میان وزارتخانه و مجلس دست به دست می‌شود. لایحه ای که اگر به نفع بیماران نباشد، حداقل حال خانواده هایشان را خوب می کند.


مسیر 6 ساله دولت تا مجلس
بهمن ماه سال 92 برای اولین بار خبری مبنی بر ارسال لایحه سلامت روان به مجلس ارائه شد.

 

پیش نویس این لایحه در سال 88 توسط وزارت بهداشت و با همراهی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی انجمن‌های علمی مرتبط با سلامت روان تهیه و لایحه سلامت روان برای بخش حقوقی وزارت بهداشت ارسال شده بود. احمد حاجبی ، مدیرکل سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت در بهمن ماه 92 درباره این موضوع گفته بود: لایحه قانون سلامت روان پس از ۴ سال به مجلس رفت. پیش نویس قانون سلامت روان از دایره حقوقی وزارت بهداشت خارج شده و از نظر ما کار تمام شده اما اینکه چه زمانی در مجلس بررسی شود مشخص نیست. در ادامه بحث لایحه سلامت روان در شهریور ماه سال گذشته، طاهر موهبتی، معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت گفته بود: لایحه سلامت روان در حال حاضر آماده شده است و به زودی به مجلس تقدیم می‌شود.

 

آنگونه که ایسنا گزارش کرده است؛ موهبتی درخصوص مکاتبات مجلس و وزارت بهداشت گفت: تاکنون 46 هزار مکاتبه در حوزه سلامت به مجلس ارائه شده است و این حجم از مکاتبات بی‌سابقه است. پس از حدود 6 ماه حال بار دیگر رئیس سازمان بهزیستی از ارسال لایحه خبر می‌دهد. آنگونه که مهر گزارش کرده است؛ دکتر انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی از ارائه لایحه سلامت روان به هیئت دولت خبر داد و گفت: «این لایحه از سوی وزارت بهداشت تهیه و برای تصویب به هیئت دولت ارائه شده است.» او زمان مشخصی ارائه نکرده است و تنها ابراز امیدواری کرده است لایحه بزودی در دولت مورد بررسی قرار گیرد تا پس از تصویب نهایی برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارائه شود.»


لایحه سلامت روان چه گره ای از مشکلات بیماران حل می کند؟
در پیش نویس اولیه این لایحه که توسط اساتید دانشگاه و انجمن های علمی نوشته شده بود، به رعایت حقوق بیماران تاکید شده است. همچنین موارد بستری اجباری با در نظر گرفتن حقوق بیماران از دیگر قوانین جدید این پیش نویس است. بحث سرپرستی بیماران روانپزشکی و تخصیص بخش‌های روانپزشکی مخصوص بیماران روانی مجرم نیز در این پیش‌نویس آمده است. بی توجهی آمار را بالاتر می برد به گفته کارشناسان 85 درصد از سلامت انسان به روان او است و فقط 15 درصد مربوط به سلامت جسمی می شود. هر چقدر بی توجهی به بیماران روانی بیشتر شود افراد بیشتری تحت تاثیر عوارض این نوع بیماری ها قرار می گیرند. حال آنکه عدم پوشش بیمه برای بیماران روانی، و نیز بلاتکلیف بودن لایحه سلامت روان باعث شده است مشکلات آنها دو چندان شود. داستان 6 سال معلق بودن لایحه سلامت روان در دستان مردان دو قوه مقننه و مجریه مانند بیمار روانی است که بلاتکلیف 6 سال به نقطه ای زل زده است و می‌خندد.


 اخبار اجتماعی - ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------