وزیر کشور اعلام کرد: وجود۷۵۰۰مرکز درمانی کاهش آسیبها/ پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,وزیر کشور

وزیر کشور گفت: حدود ۷۵۰۰ مرکز درمانی کاهش آسیب برای ارائه خدمات درمانی و مشاوره ای در کشور فعالیت دارند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته در این مرکز پذیرش و خدمات دریافت کرده اند.

به گزارش مهر، مراسم گرامیداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر همزمان با فرا رسیدن سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، به صورت همزمان در ۳۱ استان کشور با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دادستان کل کشور و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و سفرا و نمایندگان هیات های سیاسی مقیم تهران صبح امروز در محل مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد.

وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم، بر اهتمام همه کشورها برای برخورد با پدیده شوم مواد مخدر خبر داد و گفت: همزمان با گرامیداشت این روز بزرگ از شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر تجلیل و بیش از ۵۰ تن انواع مواد مخدر امحا خواهد شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به ابعاد خانمان سوز و دامنه گسترده قاچاق مواد مخدر در همه جهان گفت: کشت و تولید مواد مخدر به مثابه شمشیر دولبه ای است که از یک سو تولید غیرقانونی یا انحراف آن موجب ابتلای بیش از ۲۴۶ میلیون نفر در جهان به این بلای خانمان سوز می شود که در نتیجه آن ۲۷ میلیون نفر معتاد و بیش از ۲۰۰ نفر از آنان هر ساله جان خود را از دست می دهند.

دسترسی سخت ۶/۵ میلیون بیمار به داروهای افیونی

وی ادامه داد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و هیات بین المللی کنترل مواد مخدر سه چهارم جمعیت جهان به داروهایی با منشا مواد افیونی دسترسی نداشته و یا کمتر دسترسی دارند از جمله حدود ۵/۵ میلیون نفر بیمار سرطانی و حدود یک میلیون نفر مبتلایان به ایدز که برای تحمل دردهای جانکاه مراحل پایانی زندگی شان از داروهای افیونی محروم هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه سخنان خود افزود: به محض کوچکترین پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی جوانان به مواد مخدر تسهیل و اختفا و عبور قاچاق آنها برای قاچاقچیان تسریع می شود این در حالی است که دولت ها برای استفاده از همین فرصت ها نیازمند اصلاح قوانین یا تصویب آیین نامه ها و مقررات جدید هستند.

رحمانی فضلی گفت: سوء استفاده از تحولات صنعت داروسازی که مواد صنعتی متنوع مرگ آوری را در سراسر جهان منتشر می کند به طوری که برخی از کشورها برای رهایی از این پدیده شوم سیاست جایگزین مواد نرم به جای مواد سخت را اتخاذ کرده اند و برخی دیگر نیز کنوانسیون ها و تجدید نظر در میثاق های بین المللی را پیشنهاد می دهند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه عواملی نظیر عدم حاکمیت قانون در مناطق کشت و تولید قدرت بلامنازع مافیای مواد مخدر، فساد و ارتشا و فرصت طلبی شورشگران برای تامین هزینه های تروریستی این وضعیت اسفبار را پایدار و انسان های بیشتری را وارد مهلکه می کند و به ندرت می توان نقطه ای را یافت که به مساله مواد مخدر مبتلا نباشد.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود گفت: حتی دولت ها نیز پس از سال ها مبارزه سوال های مشابهی را در عرصه بین المللی مطرح کرده اند که شصت و هفتمین جلسه مجمع عمومی برگزاری نشست ویژه ای را در مورد همکاری بین المللی در مقابله با مواد مخدر با حمایت ۹۵ کشور برای سال ۲۰۱۶ تصویب کرده است که در بهار گذشته با شرکت فعال هیات جمهوری اسلامی ایران در نیو یورک برگزار شد، این نشست به محل تلاقی رویکردهای مختلف از لغو اعدام قانونی سازی  از ناکارآمدی رژیم های بین المللی کنترل مواد مخدر تا صلاحیت بلامنازع این رژیم ها انکار مسئولیت مشترک جهانی از طریق حذف رویکرد جهانی و توجه به رویکرد منطقه ای اصرار بر واگذاری مساله به سازمان های مردم نهاد تا عدم صلاحیت سازمان های مردم نهاد در امور حاکمیتی توجه صرف به حقوق امنیت اتباع تا حقوق بشر تبدیل شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کل کشور گفت: جمهوری اسلامی در سی و دومین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در تلاشی بی وقفه و دوساله با هماهنگی کشورهای همسو توانست از جریان قانونی سازی و نرمش با قاچاقچیان و مجرمان جلوگیری و تثبیت کنوانسیون ها و میثاق هایی متضمن استراتژی متوازن و جامع کاهش تقاضا و کاهش عرضه را موجب شود که در پرتو آنها ضمن قاطعیت در مقابله با مجرمان بتوان حمایت معتادان و صیانت از بهبود یافتگان را با مشارکت جامعه فراهم کرد.

جمهوری اسلامی برغم عدم برخورداری از کمک های بین المللی به تعهدات پایبند بوده است

وی گفت: جمهوری اسلامی برغم عدم برخورداری از کمک های بین المللی متناسب با گستردگی مساله بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تعهدات بین المللی پایبند بوده و با اعتقاد به همکاری های منطقه ای و جهانی در راستای راهبرد متوازن با همکاری تمامی دستگاه ها ی دخیل و موثر در سال ۹۴ با استمرار برنامه های کنترل  اشراف و انسداد مرزهای شرقی و غربی کشور تقویت و تجهیز مبادی ورودی و خروجی ارتقا ظرفیت های کمی و کیفی و در اولویت قرار دادن اقدامات مبتنی بر اطلاعات را سرلوحه برنامه ها قرار داده که در نتیجه این اقدامات دستگاه های مقابله ای کشورمان موفق شده اند با اجرای ۲۵۲۲ مورد عملیات حدود ۶۱۸ تن انواع مواد مخدر کشف و تعداد ۳۰۱۷ باند قاچاق را متلاشی و بیش از ۲۲۰ اشپزخانه تولید شیشه را منهدم کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در عرصه کاهش تقاضا در کانون هدف برای افراد سالم و در معرض خطر جامعه اعم از خانواده، مدارس و دانشگاه ها محیط های نظامی و انتظامی افراد آسیب دیده یعنی معتادان با بهره گیری از کلیه ظرفیت ها امکانات رسانه ای در ابعاد و همچنین استفاده از پتانسیل عظیم تشکل های اجتماعی توابیر و برنامه های موثر و کارآمدی اتخاذ شده است تا جایی که در بعد آگاهی سازی ۱۵۸۶ برنامه رادیویی و تلویزیونی از طریق رسانه ملی تولید و پخش شده است.

وجود ۷۵۰۰ مرکز درمانی کاهش آسیب ها/ پذیرش ۷۰۰ هزار نفر در این مراکز

رحمانی  فضلی در ادامه سخنان خود گفت: در مجموع حدود ۷۵۰۰ مرکز درمانی کاهش آسیب برای ارائه خدمات درمانی و مشاوره ای در کشور فعالیت دارند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته در این مرکز پذیرش و خدمات دریافت کرده اند.

وی گفت: از ۸۰ درصد ان جی اوهای مردم نهاد، ۳۷ درصد در حوزه پیشگیری و ۵۶ درصد در حوزه درمان و ۷ درصد در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند.

وی به حرفه آموزی بهبود یافتگان اشاره کرد و گفت: حدود ۳۸ هزار نفر معتاد بهبود یافته تحت پوشش طرح های حرفه آموزی قرار گرفته اند و تعداد ۳۸۰ هزار نفر نیز با شماره ملی مشاوره تماس تلفنی داشته که در زمینه پیشگیری راهنمایی و مشاوره شده اند.

ارتقا همکاری های منطقه ای و بین المللی نقش محوری در مبارزه با بحران مواد مخدر دارد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت در عرصه بین المللی جمهوری اسلامی بر این باور است که ارتقا همکاری های منطقه ای و بین المللی نقش محوری و تعیین کننده ای در هم افزایی ظرفیت کشورها در مبارزه با بحران جهانی مواد مخدر ایفا می کند. البته قابل ذکر است که کشورمان در امر فعالیت های انجام شده از سوی نهادهای بین المللی مورد تقدیر قرار گرفته است.

همزمان با گرامیداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، امروز بیش از ۵۰ تن انواع مواد مخدر امحا می شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------